Å veilede en lærebedrift og opplæringskontor
5 Hva kan vi gjøre for å hjelpe lærling og lærebedrift som har utfordringer?
5.1 Ressursgruppe
- Arena for samarbeid på tvers av seksjoner om lærlinger og lærekandidater som trenger ekstra oppfølging og/eller tilrettelegging.
- Møtearena for å diskutere utfordringer i læreforhold.
- Deltakerne i ressursgruppen melder inn aktuelle saker til gruppeleder i fagopplæring.
Ansvar:
Fagopplæringen
Merknader:
Ressursgruppe i sør-fylket består av tre representanter fra fagopplæring, PPT v/kontaktperson for fagopplæring og OT v/koordinator for fagopplæring Sør-Rogaland.
Ressursgruppe i nord-fylket består av representanter fra fagopplæring, PPT v/kontaktperson for fagopplæringen og OT v/veileder med ansvar for fagopplæring Nord-Rogaland.
5.2 Fagopplæringen
- Tett dialog med opplæringskontor og lærebedrifter.
- Kan legge inn avbrudd på kontrakten (sykdom, foreldrepermisjon, militærtjeneste med mer)
- Kan ved enighet mellom kontraktspartene forskyve læretidsutløp tilsvarende avbruddsperiode.
- Kan ved enighet mellom kontraktspartene forlenge læretid (uten tilskudd).
- Opplæringskontor og lærebedrift kan søke fagopplæring om ekstra tilskudd for å gi lærling eller lærekandidat med særskilte behov tettere oppfølging i læreforholdet.
Tidsavgrenset periode for å søke om ekstra tilskudd (1. januar til 15. oktober)
- Lærekontrakt kan etter søknad omgjøres til opplæringskontrakt. Fagopplæring kontakter PPT for sakkyndig vurdering av kandidaten.
Ansvar:
Fagopplæringen
Merknader:
Søknad om omgjøring av kontrakt skal behandles av yrkesopplæringsnemnda (YON)
Se aktuelle lenker:
Opplæring i bedrift
Endre og avslutte en kontrakt
Tilskudd til opplæring i bedrift
Oppmelding til fagprøve – søke om tilrettelegging
5.3 Opplæringskontor
- Kontakt med fagopplæring.
- Vurdere å gi restopplæring i annen medlemsbedrift.
- Vurdere lærekontrakt i nytt/beslektet lærefag.
- Vurdere omgjøring av lærekontrakt til opplæringskontrakt.
- Kontakt/henvisning til PPT.
- Avbrudd i læretiden, søke om forskyvning av læretid.
- Søke om ekstra tilskudd for å kunne gi lærling/lærekandidat tettere oppfølging.
Ansvar:
Opplæringskontor
Merknader:
Lærebedrifter skal, etter Opplæringsloven § 4-4, skape et godt arbeids- og læremiljø.
5.4 Lærebedrifter
Se punkter under «opplæringskontor».
Ansvar:
Lærebedrift
Merknader:
Lærebedrifter skal, etter opplæringsloven § 4-4, skape et godt arbeids- og læremiljø.
5.5 PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste)
- Bistå i møter.
- Dokumentasjon på utredninger og utfordringer i forbindelse med tidligere skolegang (samarbeid mot NAV).
- Individsamtaler/ støttesamtaler f.eks. knyttet til psykisk helse, vansker i læreforhold, lærevansker, mistrivsel, motivasjon, personlige årsaker, hjemmeforhold med mer.
- Veiledning til bedrift/opplæringskontor f.eks. om tilrettelegging av opplæring i bedrift.
- Veiledning til bedrift, opplæringskontor og lærling knyttet til avdekking av vansker som er til hinder for opplæringen.
- Veiledning til bedrift, opplæringskontor, læring omkring lærlings rett til helsehjelp og hva som er rett type helsehjelp.
- Vurdere tilrettelegging ved eksamen/ fagprøve, vurdere behov for ekstra tilskudd til opplæring, vurdere fritak for bestått karakter ift. fag/svennebrev, vurdere endring av kontraktstype.
- Utarbeide sakkyndige vurderinger/uttalelser, tilrådninger med mer.
- Testing/utredning i forhold til retningslinjer i PPT.
Ansvar:
PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste)
Merknader:
Opplæringskontor, bedrift og lærling kan henvise til PPT direkte. Henvisning til PPT er taushetsbelagt informasjon.
Hva kan PPT hjelpe deg meg?
Dersom du opplever problemer knyttet til opplæring i videregående skole eller i lærebedrift kan du ta kontakt med oss. Det kan være vansker som har oppstått på skolen eller i bedriften, eller på andre områder i livet. Vi har taushetsplikt, og tjenesten er gratis. Hos oss arbeider pedagoger og psykologer.
Les mer om hvordan søke hjelp.
5.6 Oppfølgingstjenesten (OT)
- Ved avbrudd i kontrakt kan OT bistå med arbeidspraksis i samarbeid med NAV for utprøving i ny bedrift (nytt lærefag). NB: Bedriften må være en godkjent lærebedrift eller en aktuell bedrift for godkjenning i lærefaget.
- OT kan være behjelpelig med å søke inn til omvalg. Det kan være nytt skoleløp eller påbygg3 for lærlinger og lærekandidater som har beholdt opplæringsretten.
- OT kan gi karriereveiledning dersom det viser seg å være feilvalg.
- OT har en koordinerende funksjon opp mot andre tjenester, f.eks. kommunale tjenester (Opplæringsloven § 13-4).
Ansvar:
OT (Oppfølgingstjenesten)
Merknader:
OT har mulighet til å søke inn til videregående skole og læreplass etter fristen 1. mars frem til slutten av juni (ettersendt søknad). NB: Dette gjelder ikke lærekandidater og praksisbrevkandidater som har søknadsfrist 1. februar.
Ved avbrudd i lære får OT et oppfølgingsansvar for ungdommen og skal gi tilbud om opplæring, arbeid, eller andre tiltak som kan gi mulighet for kvalifiserende arbeid (opplæringsloven §13-3).
Hva kan OT hjelpe med?
Vår oppgave er å hjelpe deg mellom 15 -24 år med ungdomsrett, og som ikke er i videregående opplæring. Vi er til stede ved alle videregående skoler i Rogaland.
Les mer om oppfølgingstjenesten.
5.7 NAV
- Mentormidler (midler til oppfølging innad i bedrift for tettere oppfølging av lærling eller lærekandidat).
- NAV har endret sitt lovverk for å gi mulighet (sitt tjenesteregister) for kandidater som trenger hjelp dersom opplæringsmålet er fagbrev/kompetansebrev.
- Hjelpemiddelsentralen kan bistå med tilrettelegging/hjelpemidler på følgende områder:
- bevegelse (motoriske vansker)
- syn (synsnedsettelse)
- hørsel (nedsatt eller ingen hørsel)
- tale/språk (kommunikasjonsvansker)
- kognisjon (vansker med huske/planlegge/organisere)
- lese- og skrivevansker
Ansvar:
NAV
Merknader:
Samarbeidsavtale: samarbeidsrutiner rundt lærekandidatordningen mellom Rogaland fylkeskommune og NAV.
Hva har du vansker med?
Les mer om Hjelpemidler og tilrettelegging
Les mer om Tolketjenesten i Rogaland