Å veilede en lærebedrift og opplæringskontor Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Ta kontakt 2 Hvem er de forskjellige seksjonene? Åpne dette nivå 3 Hvem tar jeg kontakt med for å følge opp lærlinger/lærekandidater? 3.1 Fagopplæringen 3.2 PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) 3.3 Oppfølgingstjenesten (OT) 4 Når skal vi som lærebedrift kontakte Rogaland fylkeskommune? Åpne dette nivå 5 Hva kan vi gjøre for å hjelpe lærling og lærebedrift som har utfordringer? 5.1 Ressursgruppe 5.2 Fagopplæringen 5.3 Opplæringskontor 5.4 Lærebedrifter 5.5 PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) 5.6 Oppfølgingstjenesten (OT) 5.7 NAV 6 Opplever du at lærlingen sliter faglig? 7 Har lærlingen valgt feil lærefag? 8 Har lærlingen nedsatt funksjonsevne? Åpne dette nivå 9 Diagnoser og psykisk helse 9.1 Hva er ADHD? 9.2 Hva er Asperger? 9.3 Hva er traumer? 9.4 Hva er angst og angstlidelser? 9.5 Hva er dysleksi? 9.6 Hva er dyskalkuli? 10 Aktuelle hjemmesider og lenker 11 Aktuelle tilbud for elever og lærlinger 12 Kommuner og regioner i Rogaland Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 4 Når skal vi som lærebedrift kontakte Rogaland fylkeskommune? Samarbeid – frafallsforebyggende arbeid Fagopplæringen skal kontaktes ved utfordringer i læreforhold og ved fare for heving av kontrakt. Ansvar: OT, PPT, opplæringskontor, lærebedrift med flere Merknader: OT-veileder, etter ungdommens postnummer, skal være gjenpart ved utgående brev: «melding om heving av lærekontrakt». Fagopplæringen orienterer OT - veileder etter ungdommens postnummer, dersom det er utfordringer i læreforhold og ved fare for heving av kontrakt. Ansvar: Fagopplæringen Merknader: OT-veileder, etter ungdommens postnummer, skal være gjenpart ved utgående brev: «melding om heving av lærekontrakt». Fagopplæringen vurderer om PPT skal kobles inn for veiledning. Fagopplæring må innhente samtykkeerklæring fra eleven/lærlingen/lærekandidaten. Ansvar: Fagopplæringen Merknader: OT veilederens ansvarsområde er organisert etter postnummer og alle har et tett samarbeid med aktuelle NAV-kontor. Dette er forankret i samarbeidsavtaler. Fagopplæringen koordinerer og kaller inn til møte med aktuelle parter. Fagopplæringen leder møtet (med mindre annet er avtalt med lærebedrift eller opplæringskontor). Det skal skrives møtereferat. Ansvar: Fagopplæringen Merknader: OT veilederens ansvarsområde er organisert etter postnummer og alle har et tett samarbeid med aktuelle NAV-kontor. Dette er forankret i samarbeidsavtaler. Opplæringskontor, lærebedrifter og lærlinger/lærekandidater kan ta direkte kontakt med OT og PPT for å diskutere enkeltsaker. OT og PPT vurderer om fagopplæringen bør orienteres (se punkt 1 under aktivitet). Ansvar: PPT og OT Merknader: OT v/koordinator for fagopplæring har ansvar for å sende oppdaterte lister over OT sine ansvarsområder etter postnummer til fagleder for bedriftsoppfølging og oppfølging av læreforhold på fagopplæringen. Dersom informasjon, veiledning og tiltak er satt i gang, og læreforholdet fortsetter, trekker OT seg ut av saken. Ansvar: OT Merknader: OT v/koordinator for fagopplæring har ansvar for å sende oppdaterte lister over OT sine ansvarsområder etter postnummer til fagleder for bedriftsoppfølging og oppfølging av læreforhold på fagopplæringen. Dersom læreforholdet avsluttes, kan OT innhente informasjon fra fagopplæring i aktuelle saker. Ansvar: OT Merknader: OT v/koordinator for fagopplæring har ansvar for å sende oppdaterte lister over OT sine ansvarsområder etter postnummer til fagleder for bedriftsoppfølging og oppfølging av læreforhold på fagopplæringen. Forrige kapittel Neste kapittel