Å veilede en lærebedrift og opplæringskontor

4 Når skal vi som lærebedrift kontakte Rogaland fylkeskommune?

Samarbeid – frafallsforebyggende arbeid

1. Fagopplæringen skal kontaktes ved utfordringer i læreforhold og ved fare for heving av kontrakt.

Ansvar:
    OT, PPT, opplæringskontor, lærebedrift med flere

Merknader:
    OT-veileder, etter ungdommens postnummer, skal være gjenpart ved utgående brev: «melding om heving av lærekontrakt».

1. Fagopplæringen orienterer OT - veileder etter ungdommens postnummer, dersom det er utfordringer i læreforhold og ved fare for heving av kontrakt.

Merknader:

1. Fagopplæringen vurderer om PPT skal kobles inn for veiledning. Fagopplæring må innhente samtykkeerklæring fra eleven/lærlingen/lærekandidaten.

Merknader:
    OT veilederens ansvarsområde er organisert etter postnummer og alle har et tett samarbeid med aktuelle NAV-kontor. Dette er forankret i samarbeidsavtaler.

1. Fagopplæringen koordinerer og kaller inn til møte med aktuelle parter.

Fagopplæringen leder møtet (med mindre annet er avtalt med lærebedrift eller opplæringskontor).

Det skal skrives møtereferat.

Merknader:

1. Opplæringskontor, lærebedrifter og lærlinger/lærekandidater kan ta direkte kontakt med OT og PPT for å diskutere enkeltsaker.
    OT og PPT vurderer om fagopplæringen bør orienteres (se punkt 1 under aktivitet).

PPT og OT

Merknader:
    OT v/koordinator for fagopplæring har ansvar for å sende oppdaterte lister over OT sine ansvarsområder etter postnummer til fagleder for bedriftsoppfølging og oppfølging av læreforhold på fagopplæringen.

1. Dersom informasjon, veiledning og tiltak er satt i gang, og læreforholdet fortsetter, trekker OT seg ut av saken.

OT

Merknader:

1. Dersom læreforholdet avsluttes, kan OT innhente informasjon fra fagopplæring i aktuelle saker.

OT