Kvalitetsmeldingen er et viktig verktøy for å jobbe systematisk med å videreutvikle læringsmiljø og læringsutbytte i skole og på læreplass. Den skal gi folkevalgte en beskrivelse av tilstanden innenfor sektoren, og er et viktig kunnskapsgrunnlag for politiske beslutninger.
Selv om kvalitetsmeldingen i stor grad er orientert mot det som kan måles, sikrer dialogen med medlemmer av opplæringsutvalget, rektorene og tillitsvalgte i forkant av behandlingen at flere aspekter kan belyses. Lærerorganisasjonene er invitert til denne dialogen. I tillegg vil andre kunnskapskilder, som skole- og bedriftsbesøk og behandling av saker gjennom året kunne bidra til å gi et helhetsbilde av videregående opplæring i fylket.
Koronapandemien- har preget de tre siste skoleårene. Det bærer gjennomføringstall og sluttertall tydelig preg av. Fylkeskommunene har fått betydelige øremerkede midler for å reparere skadene. I årets melding har vi viet ekstra plass for å beskrive tiltak for å bedre både elevenes læring og trivsel. Seinere meldinger vil vise om vi lykkes.
Vi har også viet ekstra plass for å beskrive resultater for elever på tilrettelagt opplæring, og ikke minst planer for å heve kvaliteten på tilbudet til denne elevgruppen.
Vi som jobber med videregående opplæring, er stolt av årets melding. Vi kjenner oss igjen i analysene, og er klar for å ta fatt på utfordringene.
God lesning.
Eiliv Fougner Janssen
fylkesopplæringssjef