Gratis strykemerker

Vi ønsker en trygg og inkluderende russetid som er en positiv opplevelse for alle. Nå deler vi ut strykemerker til russen for å bidra til akkurat dette.

Strykemerker - Klikk for stort bildeSlik ser strykemerkene ut.

Russetiden skal være en velfortjent og morsom feiring, men vi vet at den dessverre kan virke ekskluderende på mange.

Derfor samarbeider vi i Rogaland fylkeskommune med både russen, politiet, konfliktrådenes SLT-koordinatorer blant andre. Vi vil kartlegge utfordringer knyttet til russefeiringen og bidra til at den blir en positiv opplevelse for flest mulig. Tanken er at en feiring som er trygg og inkluderende, også bidrar til et godt skolemiljø.

Som en del av dette arbeidet har vi i samarbeid med russepresidentene laget strykemerker der budskapet nettopp er trygghet og inkludering.

Strykemerke med QR-kode

Det ene strykemerke har budskap om en trygg russetid og består av en QR-kode som leder russen inn på nettsiden vår. Her finner russen informasjon om hvem som kan hjelpe om de skulle havne i en vanskelig situasjon.

Her finner du artikkelen til QR-koden

Strykemerke med Rogalandsruss

Det andre strykemerke skal bidra til inkludering og har fått budskapet «Rogalandsrussen 2023». Målet er å stryke samholdet blant russen på skolene i Rogaland, på tvers av grupper.

Hent strykemerke på din skole

Strykemerkene er sendt til rektor på de offentlige videregående skolene i Rogaland, og blir levert til russen i regi av din skole.

Bruksanvisning

Her er bruksanvisning for hvordan du stryker på merkene:

1. Sett temperaturen på strykejernet til nivå 3 (det kan være forskjellige for ulike strykejern, men cirka 180 grader).

2. Finn ønsket plassering: Et sted uten søm eller lomme. Helst på armene eller benet.

3. Forvarm ønsket plassering før påsetting av merke.

4. Legg merke på ønsket plassering.

5. Sett strykejernet over merke.

6. Press hardt i cirka 20 sekunder.

7. Vent til plagget er helt avkjølt, før du fjerner plastlappen som ligger over merke (minst 15-20 minutter).