Økonomisk statistikk 2022

2 Frie inntekter

Fylkesdirektør vil framheve følgende forhold ved tallene: Rogaland hadde 9 prosent  lavere frie inntekter per innbygger enn landsgjennom snitt i 2022, 14 454 kroner i Rogaland og 15 886 kroner for landet (i 2021 var differansen 10 prosent).

Til sammenligning var utgiftsbehovet (kostnadsindeksen) bare 0,42 prosent lavere enn landsgjennomsnittet.

Frie inntekter per innbygger (i kroner)

Frie inntekter per innbygger 2022. Tabell - Klikk for stort bilde
2 - Frie inntekter per innbygger (kr)
År 2021 2022
Rogaland 14 135 14 454
Trøndelag 15 710 15 947
Vestland 17 388 17 846
Viken 12 730 12 464
Landet uten Oslo 15 639 15 886

Variasjon i frie inntekter for fylkeskommunene

Tabellen under viser nivået på fylkeskommunenes frie inntekter i 2022 (rammetilskudd og skatt på inntekt og naturressursskatt) korrigert for variasjoner i utgiftsbehov, med og uten inntekter fra konsesjonskraft og havbruk samt fordeler av differensiert arbeidsgiveravgift.

Forskjellene mellom landets fylkeskommuner er tildels store når det gjelder kostnadsstruktur, demografisk sammensetning og geografisk struktur og størrelse. Både etterspørselen etter fylkeskommunale tjenester og kostnadene ved å tilby de varierer mellom fylkeskommunene (utgiftsbehovet). Når en skal sammenligne inntekstnivået mellom fylkeskommunene, er det derfor relevant å ta hensyn til at fylkeskommunene har ulikt utgiftsbehov.

Ved beregning av frie inntekter korrigert for utgiftsbehov blir det tatt utgangspunkt i summen av de frie inntektene og deretter korrigert for utgiftsbehovet ved hjelp av kostnadsnøkkelen i inntektssystemet, ref. kolonne «Alt. 1» under. Fylkeskommuner med lavt beregnet utgiftsbehov ("billige" å drive) vil få justert opp inntektene sine, mens fylkeskommuner med høyt beregnet utgiftsbehov ("dyre" å drive) vil få justert ned inntektene sine.

Korrigerte frie inntekter varierer fra 94 prosent av landsgjennomsnittet for Rogaland til 117 prosent av landsgjennomsnittet for Troms og Finnmark, når en ikke inkluderer havbruksinntekter og fordelen av differensiert arbeidsgiveravgift. Fylkeskommunene i Nord-Norge ligger høyt sammenliknet med landsgjennomsnittet.

For å få et mest mulig fullstendig bilde av de frie inntektene er konsesjonskraft- og havbruksinntekter tatt med i alternative beregninger (Alt. 2 og Alt. 3). Inntekter fra konsesjonskraft var høyere enn normalt for 2022.

Vi er opptatt av å bruke nøkkeltall på utgiftssiden til å sammenligne oss med andre fylkeskommuner. Når vi gjør dette er det viktig å ha klart for oss at fylkeskommunene har ulik inntektsevne, og at noen fylkeskommuner er mer relevante å sammenligne seg med.

Fra og med 2020 er det innført et nytt inntektssystem for fylkeskommunene, som gradvis fases inn over fire år. I justering for utgiftsbehovet i dette avsnittet er den nye kostnadsnøkkelen for 2020 benyttet, selv om nytt inntektssystem ikke er fullt ut innfaset i 2022. Med virkning fra 2024 endres inntektssystemet på nytt i forbindelse med nye strukturelle endringer. Antallet fylkeskommuner øker fra 11 til 15.

Tabellen viser frie inntekter i 2022 korrigert for variasjoner i utgiftsbehov for fylkeskommunene. Tabellen viser prosent av landsgjennomsnittet av inntekt per innbygger. Landsgjennomsnitt = 100.

2 - Frie inntekter, variasjon i utgiftsbehov
Fylke Alt.1 Alt. 2 Kraft Alt.3 Havbruk Alt.4 Havbruk og DAA
Oslo 104 102 102 101
Rogaland       94                   100 100 99
Møre og Romsdal    106                   104 105 104
Nordland    115                   113 115 118
Viken       96                      94 94 94
Innlandet       94                      92 92 92
Vestfold og Telemark 96 94 94 94
Agder       98                   101 101 100
Vestland    105                   107 108 107
Trøndelag       96                      95 95 95
Troms og Finnmark    117                   116 118 121
Hele landet    100                   100 100 100

Alt. 1: Korrigert frie inntekter i prosent av landsgjennomsnitt
Alt. 2: Som alt.1, pluss midler fra konsesjonskraft-/hjemfallsinntekter
Alt.3: Havbruk: Som i alt. 2, pluss midler fra Havbruksfondet
Alt. 4: Havbruk og DAA: Som alt. 3, pluss fordel av differensiert arbeidsgiveravgift