Ungdomsrådet søker nye medlemmer

Vil du, eller kjenner du noen som har lyst til å bli med i Ungdommens fylkesråd 2024? Søknadsfristen er 19. oktober.

Gruppebilde av ungdommer i ungdommens fylkesråd. Foto - Klikk for stort bildeUngdommens fylkesråd 2023

Ungdomsrådets formål er å gi ungdom reell mulighet til påvirkning i fylkeskommunale saker, fremme ungdommens samfunnsengasjement og skape et godt og trygt debattklima rundt saker som angår ungdom i Rogaland.

Hvem kan søke?

Alle ungdommer fra 8. klasse til og med 18 år kan søke om å bli med i Ungdommens fylkesråd i Rogaland (UFR). Man kan ikke ha fylt 19 år på valgtidspunktet.

Ungdomsrådene i alle rogalandskommunene blir invitert til å nominere kandidater til Ungdommens fylkesråd, men andre unge kan også selv søke direkte.

Tips til søknad for Ungdommens fylkesråd

Hvordan søker du?

De som har lyst til å bli med i Ungdommens fylkesråd sender inn en søknad som vil bli behandler av en  valgkomité. Valgkomiteen innstiller kandidater til valg som skjer på ungdomskonferansen 11. november. Valgresultatet blir deretter sendt til fylkestinget som utnevner Ungdommens fylkesråd 2024 på fylkestingsmøtet i desember og har virketid på ett år.

Partipolitisk uavhengig

Kommuneloven sier at alle fylkeskommuner og kommuner skal ha egne ungdomsråd. I tillegg stiller loven krav til hvordan oppnevning skal skje og at medlemmene i rådet skal får utbetalt godtgjørelse slik andre folkevalgte får. Loven sidestiller ungdomsrådet med fylkesrådet for funksjonshemmede og eldrerådet.

De som blir valgt skal representere ungdommene i fylket, og Ungdommens fylkesråd skal være partipolitisk uavhengig.

Les mer om Ungdommens fylkesråd