Viktig kollektivtrasé til SUS er vedtatt

Diagonalen i dagStavanger kommunestyre har vedtatt reguleringsplanen for kollektivtrasé mellom Ullandhaug og Jåttå. Strekningen skal være ferdig til det nye universitetssykehuset er på plass på Ullandhaug.

Kollektivtrafikken går i dag sammen med biltrafikk på strekningen. Når kollektivtraséen er ferdig, får bussen et eget felt, parallelt med bilveien. Langs deler av Diagonalen blir bilveien flyttet mot sør-vest, sånn at kollektivtraséen kommer der bilveien går i dag. Langs Madlaveien skal kollektivtraséen gå parallelt med dagens vei.

- Ved Jåttå kobler vi oss til Bussveien, i andre enden til kollektivtraséen som går gjennom det nye sykehuset og universitetsområdet. Det er en viktig strekning for kollektivtrafikken, sier prosjektleder i fylkeskommunen, Trine Hystad.

Bedre for myke trafikanter

Planforslaget har vært på høring og til offentlig ettersyn. Fylkeskommunen har etter høringen tatt hensyn til de fleste merknadene, og bearbeidet planen.

Siden førstegangsbehandling er strekningen gjort om fra vei til gate. Det totale vei-arealet langs Diagonalen er blitt smalere enn først foreslått, og fartsgrensen fram til Jåttåveien blir lavere.

Langs hele strekningen kommer sykkelvei med fortau. Sykkelveien kobles til Sykkelstamvegen i Hinnakrysset, ved rideklubben.

Myke trafikanter skal fremdeles krysse under fylkesveg 44 Diagonalen ved Hinna stadion og ved Fredrikke Qvams gate. Undergangen ved Vestre Vågedalsvei blir stengt fordi den er i en tilstand som ikke innfrir kravene, blant annet til universell utforming. Å bygge ny undergang krever mer areal og blir derfor kostbar.

I gang med neste fase

Reguleringsplanen ble vedtatt i Stavanger kommunestyre sist uke.

- Vi er allerede i gang med neste fase. Denne strekningen skal være ferdig når det nye sykehuset åpner, så vi har ikke mer tid enn vi trenger. Nå jobber vi med konkurransegrunnlag sånn at vi kan lyse prosjekteringsjobben ut på anbud, forteller Hystad.

Kollektivtraséen er finansiert av Bymiljøpakken, mens det er Rogaland fylkeskommune som planlegger og bygger.