Utnytter mindre trafikk i Kannik til å få bussen fram

To felt blir kollektivfelt i Kannik fra 22. april 2020  Når Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen åpner onsdag, får bussene egne felt.

Rogaland fylkeskommune gjør onsdag to av kjørefeltene i Kannik om til kollektivfelt på strekningen mellom sentrum og E39.

- Når Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen åpner i morgen, kommer trafikkmengden i Kannik til å bli redusert med cirka 30 prosent. Det ønsker vi å utnytte. Derfor bruker vi to av feltene i Kannik til bussen. På den måten kan vi forberede bilistene på trafikkmønsteret som kommer med Bussveien om noen år, sier samferdselssjef Gottfried Heinzerling.

Ny merking i veibanen og nye skilt blir satt opp natt til onsdag. Skiltene blir dekket til Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen er åpnet, onsdag 22. april rundt klokka 14:40. Fra det tidspunktet blir det nytt kjøremønster i Kannik.

Oppfyller overordnede mål

Samferdselssjefen forklarer at den økte veikapasiteten som kommer med de nye tunnelene gir Stavanger en unik mulighet til å påvirke trafikkmønsteret slik at det er lettere å innfri overordnede mål for byen.

- Vi sikrer at kollektivtrafikken får forutsigbar fremkommelighet i hele sentrumsområdet, som det står i vedtatt kommunedelplan for Stavanger sentrum. I tillegg blir det lettere å oppnå overordna mål som at flere skal velge kollektivtrafikk, at vi skal ha nullvekst i personbiltrafikken, og færre biler til sentrum, sier han.

Likevel bedre for biler

Beregninger utført av Statens vegvesen viser at trafikken i Kannik går ned med over 30 prosent når Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen åpner.

- Beregningene viser også at vi får like gode forhold for biltrafikken som i dag, selv om vi tar to felt til kollektivtrafikk, forteller samferdselssjef Gottfried Heinzerling .

Heinzerling forklarer at det er viktig å sikre at vi ikke får økt biltrafikk i Kannik når kapasiteten blir så mye bedre.

Parallelført bussvei i framtiden

Til sommeren er Rogaland fylkeskommune ferdig med reguleringsplan for Bussveien mellom sentrum og Mosvannet. Den legger til grunn at Bussveien skal gå parallelt med biltrafikken på strekningen.

- Grepene vi gjør gir en smidigere overgang til parallelført bussvei når den kommer om noen år, sier Heinzerling.