Plan for Bussveien mellom Mosvatnet og sentrum på høring

HØRINGSFRISTEN ER UTLØPT! Rogaland fylkeskommune skal bygge en høykvalitets bussvei på strekningen mellom Mosvatnet og Stavanger sentrum.

Illustrasjon av busstasjon i Madlaveien. - Klikk for stort bildeBusstasjonen i Madlaveien sånn den er planlagt.

Bussveien skal bidra til bedre framkommelighet og forutsigbarhet for busstrafikk, og gi bussen best mulige betingelser i konkurranse med bilen.

Planforslaget som nå er på høring, er laget i samarbeid med Stavanger kommune. Planforslaget heter plan 2623 og er på høring til 29. februar 2024. Det betyr at du kan si din mening om det vi har planlagt. Planforslaget berører flere som bor eller eier eiendom i nærheten. Bussveien på strekket er delt i to delstrekninger. Begge delstrekningene er nå lagt ut på høring og offentlig ettersyn.

Delstrekning Mosvatnet til Olav Vs gate

Utvalg for by- og samfunnsutvikling (UBS) vedtok i møte 09.02.2023 å legge planen ut på høring. Samtidig ble det vedtatt å legge ut et alternativt planforslag der det er mulighet for å svinge til venstre inn og ut Løkkeveien.

Delstrekning Olav Vs gate til Jernbaneveien

I utvalg for by- og samfunnsutvikling sitt møte 05.10.2023 ble delstrekk Olav Vs gate til Jernbaneveien vedtatt lagt ut på høring. I den politiske behandlingen 09.02.2023 var rundkjøring i Kannik en del av delstrekningen Mosvatnet til Olav Vs gate. Det har vært nødvendig å gjøre noen mindre justeringer av rundkjøringen, derfor er rundkjøringen nå en del av delstrekning Olav Vs gate til Jernbaneveien.

Les alle dokumenter i planen her hos Stavanger kommune

Åpen kontordag 4. og 17. januar

Sammen med Stavanger kommune holder Rogaland fylkeskommune åpen kontordag torsdag 4. januar 2024 kl. 13.00–19.00, og onsdag 17. januar kl. 14.00–19.00. Du finner fagfolk fra både kommunen og fylkeskommunen i Stavanger Turistforening sine lokaler i undergangen ved Rogaland teater. Kom gjerne og snakk med oss, og spør om det du lurer på!

Si din mening innen 29. februar

NB: Høringsfristen er utløpt.

Alle berørte grunneiere varsles med eget brev. Grunneiere har plikt til å informere leietakere eller andre som har rettigheter tilknyttet eiendommer i området. De som sender inn merknader får ikke svar på henvendelsen. Alle merknader fra private og offentlige etater blir referert og kommentert som en del av saksframlegget.

Kart over strekningen av Bussveien som nå er på høring. - Klikk for stort bilde