Løfter undervisningen med teknologi

Rhonda Helen Nes Lothe og Vilde Vikse i KLAR-kompetanse - Klikk for stort bildeLærerne på Haugaland vgs, Rhonda Helen Nes Lothe og Vilde Vikse, har utviklet en app som kan brukes i yrkesfag. Maren Ege Tjoflåt Elevene med minoritetsbakgrunn på yrkesfag strever med å lære fagspråket de trenger for å bestå fagbrevet, ifølge lærerne på Haugaland videregående skole, Rhonda Helen Nes Lothe og Hilde Vikse. Derfor utviklet de en app for å gjøre læringen enklere.

– Det var samme problem i alle programfag. Flere av elevene slet med å forstå begrepene i fagspråket. Samtidig er disse nøkkelen for å kunne bestå fagbrevet, sier lærer på Haugaland videregående skole og utvikler av appen til KLAR kompetanse, Rhonda Helen Nes Lothe og fortsetter:

– Først laget vi en begrepsordbok med bilder til klassene våre. Elevene likte denne tilnærmingen, men vi tenkte vi kunne gjøre enda mer. Det var da appen kom inn i bilde.

Takknemlige og motiverte

KLAR-appen inneholder grunnleggende ord og uttrykkene som elevene trenger i skole og arbeidsliv. I tillegg tilbyr den morsmålsstøtte på seks morsmål: engelsk, polsk, litauisk, somali, tigrinja og arabisk. I motsetning til en fysisk ordbok, gir appen elevene mulighet til å legge til egne ord og bygge sin egen praksisordbok. Den har også en egen spillfunksjon.

– Hva synes elevene om denne appen?KLAR-appen inneholder grunnleggende ord og uttrykkene som elevene trenger i skole og arbeidsliv.  - Klikk for stort bildeKLAR-appen inneholder grunnleggende ord og uttrykkene som elevene trenger i skole og arbeidsliv. Maren Ege Tjoflåt  

– Elevene blir veldig takknemlige og motiverte, sier Vikse.

– De føler de blir tatt på alvor. Det er ikke et verktøy som de må ut av klasserommet for å bruke. De kan bruke det hvor som helst og fremdeles være en del av fellesskapet. Mange av dem føler seg allerede annerledes, legger Nes Lothe til.

Flere innovative prosjekter

I forrige uke presenterte de prosjektet sitt på den årlige erfarings- og delingssamlingen. Her delte flere lærere og elever sine erfaringer med teknologi i undervisningsopplegg, vurderingsform med mer.

– Jeg synes alle foredrag har vært spennende. Det er utrolig kjekt når lærere tar kontakt og ønsker dele prosjektet sitt. Da får vi det siste nye innen teknologi fra skolene, sier arrangøransvarlig og spesialrådgiver pedagogisk bruk av IKT, Torill Evy Thune.

I tillegg til et interessant program, var det også rigget for læringsmarked. Her kunne man slå av en prat med lærere, IKT- pedagoger, E-pedagoger, skolebibliotekarer og leverandører. De viste frem ulike undervisningsopplegg, vurderingsformer, modeller, utstyr og andre spennende prosjekter.

Lisa Stornes fra Sauda videregående skole viste lærere fra andre skoler hvordan hun bruker VR i undervisningen.  - Klikk for stort bildeLisa Stornes fra Sauda videregående skole viste lærere fra andre skoler hvordan hun bruker VR i undervisningen. Maren Ege Tjoflåt  

Topp undervisning

17-åringene Lars Valhammer og Henrik Sagland-Jensen fikk prøve det hjemmesnekrede arkade-spillet til Godalen videregående skole. De er begge Vg1-elever ved musikklinja til Vågen videregående skole og spiller mest slagverk og komponerer musikk på lap-top i hverdagen.

– Å bruke spill som en del av undervisningen gir også en god motivasjon for å lære. Spill i undervisningen er helt topp, mener Lars.

– Ja, dette var «græla» kult, sier Henrik over spakene på spillmaskinen som IT-pedagogen Jon Bjarne Bø fra Godalen videregående skole har bygd sammen med elevene til en prislapp på totalt 3700 kroner.

Lars Valhammer og Henrik Sagland-Jensen fikk prøve det hjemmesnekrede Arkade-spillet til Godalen vgs. - Klikk for stort bildeLars Valhammer og Henrik Sagland-Jensen fikk prøve det hjemmesnekrede Arkade-spillet til Godalen vgs. Elisabeth Krey Jenssen