Enormt prisdryss til innovative ungdomsbedrifter

Stemningen stod i taket da elevene fra Hetland videregående skole kunne komme opp på scenen og ta imot trofeet sitt.

Foto: Scene. Ungdomsbedriften Ecobrick. - Klikk for stort bildeUnder fylkesmesterskapet for entreprenørskap i Stavanger konserthus vant Karolina Jonca, Elin Aurora Bjørnsen Gjerde, Sander Dybsjord Malde og Marius Skov-Ellefsen stort.

Ungdomsbedriften EcoBrick kåret til Rogalands beste i 2024, og er en av fire som skal representere fylket vårt i norgesmesterskapet senere i vår.

Elevene som startet ungdomsbedriften EcoBrick sin visjon å skape en verden hvor gårsdagens avfall blir fremtidens velstand. Produktet deres er, enkelt forklart, å bruke tekstil til byggeblokker for å konstruere en-etasjes hus. Byggeblokkene er laget av resirkulert tekstil og bærekraftig betong.

De oppnådde nærmest full pott på kriterielisten for juryen som vurderte dem under fylkesmesterskapet – de har en bærekraftig og innovativ forretningsløsning, viser stor evne til læring underveis og har etablert et solid nettverk og samarbeid med lokalt næringsliv.

Flere vinnere fra Hetland videregående skole

På andreplass i kategorien «Beste ungdomsbedrift» gikk til ungdomsbedriften Novus, som også ble startet på Hetland videregående skole. De har laget et spill som skal hjelpe flere å lære norsk.

Foto: Ungdomsbedriften Novus. Fire elever fra Hetland videregående skole. - Klikk for stort bildeDaniel Hjellestad Helland, , Vendelinn Rosså, Lisa Bredal Larsen og Malene Nilsen Sunde er elever på Hetland videregående skole og startet ungdomsbedriften Novus.
Foto: Scene. Ungdomsbedriften Novus. - Klikk for stort bildeUngdomsbedriften fikk andreplass i kategorien «Beste ungdomsbedrift».

I juryens begrunnelse står det at de tenker produktet vil styrke kunnskap om kultur og språk, og være til god hjelp i det sosiale samspillet mellom mennesker i starten på et nytt liv.

– Det var ett av våre mål komme til norgesmesterskapet. Det er ganske gøy, og vi gleder oss, sier Daniel Hjellestad Helland.

I alt skal tre ungdomsbedrifter fra fylkeskommunale videregående skoler representere Rogaland i norgemesterskapet for entreprenørskap. Disse er:

• EcoBrick UB, Hetland videregående skole
  • Novus UB, Hetland videregående skole
  • Dolor UB, Vardafjell videregående skole

Du kan lese alle resultatene fra Fylkesmesterskapet for Ungdomsbedrifter i Rogaland 2024 her.

Foto: Stavanger Konserthus, ungdomsbedrifter - Klikk for stort bilde
Foto: Ungdomsbedriften Frisbee. Elever fra Dalane videregående skole. - Klikk for stort bilde
Foto: Bukettutdeling til lærere. Scene. - Klikk for stort bilde
Foto: Scene. Stavanger Konserthus. Publikum. - Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Foto: Maria Aasbø. Daglig leder i Ungt Entreprenørskap Rogaland. - Klikk for stort bilde
Foto: Ungdomsbedrift. Karmsund Videregående skole. - Klikk for stort bilde
Foto: Ungdomsbedriften Kåpp. Tre elever fra Dalane videregående skole. - Klikk for stort bilde

Visste du?

• Hvert år arrangeres fylkesmesterskapet i entreprenørskap.
  • I 2024 deltok over hundre ungdomsbedrifter fra videregående skoler i Rogaland.
  • Ti fylkeskommunale skoler har fått midler for å ha en egen entreprenørskapskoordinator på skolen.
  • Vi er fylkets største skoleeier, og den viktigste samarbeidspartneren for Ungt Entreprenørskap.

Les mer om entreprenørskap i fylkeskommunen her.