Bronsemedalje i kjemi til Simen fra Sandnes

To norske elever fikk pallplassering i den internasjonale kjemiolympiaden. En av dem var Simen Eilevstjønn fra Sandnes videregående skole, skriver UiO i en pressemelding.

Fire elever som står foran en vegg - Klikk for stort bildeLandslaget i kjemi, fra venstre: Erlend Dukefos Skretteberg, Simen Eilevstjønn, Marcus Feruglio Tokvam og Yuliya Zabelina Foto: Cathrine Strøm v/Kjemisk institutt

Etter å ha utkonkurrert om lag 1000 andre ble fire norske elever sendt til den internasjonale konkurransen i kjemi. Eilevstjønn kommer hjem til Sandnes med en bronsemedaljeskriver UiO i en pressemelding.

– Det var kjekt å vinne bronsemedalje. Jeg hadde ikke forventet at vi skulle gjøre det så bra. Nivået var høyt og oppgavene var vanskelige, sier Simen Eilevstjønn.

I konkurransen deltok cirka 350 elever fra 80 land. Kjemiolympiaden (IChO) er en internasjonal kjemikonkurranse for elever i den videregående skolen. Konkurransen fant sted i Zürich 16.-25. juli 2023.

Konkurransen består av en praktisk og en teoretisk prøve, med pensum langt utenfor det som er pensum på videregående i Norge. På grunn av dette får landslaget spesialundervisning ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo før de skal representere Norge.