Bronse til lokale servitørlærlinger

Aurora Marie Iversen, Julie Jünger (lagleder) og Mariel Rose Hansen fra Renaa Matbaren tok bronse under Norgescup for servitørlærlinger. - Klikk for stort bildeAurora Marie Iversen, Julie Jünger (lagleder) og Mariel Rose Hansen fra Renaa Matbaren tok bronse under Norgescup for servitørlærlinger. Renaa Matbaren Etter to år med pandemi var det endelig duket for Norgescup for kokke- og servitørlærlinger i helgen.  Aurora Marie Iversen og Mariel Rose Hansen sikret bronsemedalje til Rogaland.

– Vi er så stolte, skriver Renaa Matbaren på Instagram, om servitørlærlingene sine som tok bronse i Norgescupen.

Under mesterskapet laget lærlingene mat med tildelte råvarer og serverte maten til gjestene. De ble målt på tid, arbeidsteknikk, samarbeid, presentasjon og smak. Årets hovedingredienser til finaleoppgaven var skrei til forrett, lammelår til hovedrett og Valhrona Caraibe til dessert.

Viktig å ha det gøyLærling hos Fisketorget, Emilian Stoyanov,  deltok i Norgescup på Jåttå videregående skole. - Klikk for stort bildeLærling hos Fisketorget, Emilian Stoyanov, deltok i Norgescup på Jåttå videregående skole. Maren Ege Tjoflåt

Ett av kokkelagene som sto på kjøkkenet for å lage rettene, var de lokale lærlingene, Emilian Stoyanov og Maria Rønnevik fra Fisketorget. De siste ukene har det vært lange kvelder og mindre søvn enn vanlig for lærlingene.

– Pulsen er veldig høy, sier Emilian Stoyanov, lærling hos Fisketorget, mens han rører i grytene og fortsetter:

– Men det er kjempe kjekt. Vi har brukt veldig mye tid på det, og ønsker selvfølgelig å vinne. I tillegg er det viktig å være hyggelige mot hverandre og ha det gøy.

Høy puls på scenen

servitørlærling Serina Herikstad fra Matmagasinet klargjør salaten til gjestene. - Klikk for stort bildeServitørlærling Serina Herikstad fra Matmagasinet klargjør salaten til gjestene. Maren Ege Tjoflåt   Pulsen er like høy rundt bordene i sceneområde, der servitørlærling Serina Herikstad fra Matmagasinet klargjør vinen til gjestene. Hun meldte seg ikke på for å vinne Norgescupen, men ønsker å lære noe nytt, samtidig som hun vil være godt forberedt til fagprøven senere i vår.

– Det er spennende å konkurrere. Jeg er litt nervøs og skjelver litt, men det er vel vanlig? spør servitørlærling Serina Herikstad fra Matmagasinet og smiler.

Dugnadsånd

Bak scenen jobber rundt 50 kokker på dugnad under Norgescup, blant dem er det flere stjernekokker som vier sin fritid for å bidra.

– Norgescup er en av de viktigste arrangementene hvert år for oss som er kokker og lærlinger. Lærlingene møtes fra hele landet for å bli kjent og konkurrere mot hverandre. Det er en egen atmosfære som er enorm. Jeg har vært her mange ganger, men får sommerfugler i magen hver gang, sier kjendiskokk og dommer, Christer Rødseth.

Han synes Norgescup er et godt sted for både kompetanse- og nettverksbygging. I tillegg bidrar konkurransen til et mål i læretiden.

– Nivået har bare gått oppover. Man blir inspirert selv når man er dommer. Det er veldig kult, sier Rødseth.

Imponert over lærlingene

Ryfylkekokken, Frode Selvaag, vært med i nestenKjendiskokk og dommer, Christer Rødseth, var imponert over nivået under Norgescup for kokk- og servitørlærlinger. - Klikk for stort bildeKjendiskokk og dommer, Christer Rødseth, var imponert over nivået under Norgescup for kokk- og servitørlærlinger. Maren Ege Tjoflåt 12 år, og synes det fortsatt er like magisk å jobbe under Norgescup. Han synes det er flott å se stoltheten som lærlingene føler på, engasjementet de har og hva de legger ned i arbeidet de gjør.

– Det er en fantastisk kjekk jobb. Å få være med disse unge, flinke og dyktige lærlingene, som er fremtiden vår, er skikkelig gøy, sier styremedlem i Norske Kokkers Landsforening (NKL), Frode Selvaag.

Parallelt med Norgescup for kokke- og servitørlærlinger, arrangeres også TINE Matcup. Denne konkurransen er for elever på matfag som går andre år på videregående skole. Her får elevene kjenne på konkurranseinstinktet. Samtidig er målet å motivere dem til å satse videre.

Kjendiskokk og dommer, Christer Rødseth, var imponert over nivået på rettene. - Klikk for stort bildeKjendiskokk og dommer, Christer Rødseth, var imponert over nivået på rettene. Maren Ege Tjoflåt