Stor glede for Bragdpris-penger

Erling Braut Haaland gir Bragdprispengene sine på 50 000 kroner til Gledespatruljen ved Rosseland skule på Bryne.

Rogaland fylkeskommune deler hvert år ut en pris som heter Bragdprisen. Kort fortalt går den til en person som har utmerket seg spesielt positivt både nasjonalt og internasjonalt. Bragdprisen består av en statuett og 50 000 kroner, et beløp som fjorårets prisvinner ønsker å donere til Gledespatruljen på Rosseland skule i Time kommune.

– I fjor var det selveste Erling Braut Haaland som fikk Bragdprisen. Det var veldig fortjent og kjekt at prisen gikk til han som er et stort forbilde for mange, både som en av verdens beste fotballspillere, men også som en jordnær person som er opptatt av andre mennesker og hvor han kommer fra, sa Jon Inge Zazzera, seksjonsleder for allmenn kultur, når han møtte syvendeklassingene i Gledespatruljen med den gledelige overraskelsen.

– Betyr mer enn noen vil forstå

Høstens gruppe med unge gledesspredere hadde sitt første møte torsdag denne uken,Erling Braut Haaland Borussia Dortmund Media department og elevene ante ingenting om hvorfor fylkeskommunen kom på besøk.

– Dette er så utrulig flott, jeg vet nesten ikke hva jeg skal si. For en raus gave fra Erling til    Gledespatruljen. Dette betyr mer enn noen vil forstå, og det gjør at Gledespatruljen vil ha midler til å glede mange mottakere i tiden framover, sier Unni Einarsen som er primus motor for Gledespatruljen.

Unni er lærer ved Rosseland skule og tok initiativ til å starte Gledespatruljen for ni år siden.

– Det handler om at vi skal våge å bry oss om andre og at det er veldig lite som skal til for å glede folk. I starten var det fire elever som var med i prosjektet, fordi det var det antallet jeg hadde plass til i bilen min, forteller Unni som i dag har 20 sjuendeklassinger hvert halve skoleår med i prosjektet. De har fått donert gamle barnevogner som hjelper dem trille ut gleden i lokalmiljøet.

Ønsker flere tips

Gledespatruljen ønsker å glede folk i alle aldre.

– Det kan være mennesker i alle slags situasjoner, enten de har alvorlig sykdom eller sosiale og økonomiske utfordringer. Det kan også være en takk og klapp på skulderen til noen av våre hverdagshelter, sier hun.

Gledespatruljen deler ut gaver to ganger i året, på forsommeren og i førjulstiden. Einarsen tar imot tips om hvem som fortjener en oppmerksomhet, og tipsene blir ikke kjent for andre enn prosjektlederen. Mottaker vet ikke noe før elevene ringer på døra og elevene kjenner ikke historien til de som mottar gaven.

– Poenget ligger uansett i kurven vi deler ut. Barna lager en håndskrevet hilsen som legges sammen med tingene i kurven, og de får kjenne på gleden det er å glede andre. Nå håper vi at vi får mange tips til hvem som fortjener å få en oppmerksomhet før jul, sier Unni Einarsen.

Send tips til Gledespatruljen

Informasjon om Bragdprisen