Julegaven åpnet i Sandnes

Den aller første dagsturhytta i Rogaland er pakket ut og åpnet ved Dalsvågen i Sandnes.

– Min oppfordring til alle er: Bruk hytta, nyt den, del gleden med andre – og ta vare på den sammen, sier Pål Morten Borgli, varaordfører i Sandnes kommune.

Varaordføreren fikk sammen med Ellen Instefjord fra Sparebankstiftelsen SR-Bank æren av å dra i gavebåndet som symboliserte åpningen av den flotte julegaven på Dale: Sandnes kommunes dagsturhytte som har fått navnet «Søsterhytta».

Søsterhytta er alles hytte

– Folk i Sandnes har alltid likt seg på tur, og når koronapandemien traff oss for nesten to år siden økte friluftsaktiviteten. Flere oppdaget hvor godt det gjør for både kropp og sinn å nyte frisk luft og vakker natur. Dette er en hytte som er åpen for alle, alltid. Her kan vi alle fyre, drikke kaffi, lese en bok og rett og slett skru av verden og ta oss et lite friminutt fra hverdagen, enten inne i, eller utenfor sin «egen» hytte, sier Borgli.

Fire inne samtidig

Selve åpningssermonien av «Søsterhytta» ble på grunn av smittesituasjonen gjennomført med et nedskalert antall gjester torsdag 16. desember. Tore Koppang fra Sandnes Musikkskole spilte trompetfanfare ut mot Gandsfjorden mens 14 førskolebarn fra Håbet friluftsbarnehage sang "Ut på tur, aldri sur" og var tydelig begeistret for sin nye boltreplass og turmål. Ved inngangsdøra og inne i hytta henger påminnelser om å holde avstand og antallsbegrensninger.

– I tråd med smittevernsreglene nå er det dessverre bare fire personer som kan være inne i hytta samtidig, med mindre de er i samme kohort, da kan det være noen flere. Men det er god plass til alle utenfor. Vi har fått laget en kjempefin platting rundt hytta og det er også tribuneseksjoner hvor folk kan sitte. Hvis det er mye folk her er det viktig å vise hensyn og holde avstand, sier Audun Laugaland som er prosjektleder for dagsturhytta i Sandnes.

Han har fulgt prosjektet tett helt fra ideen ble lansert i Rogland, etter inspirasjon fra tidligere Sogn og Fjordane fylke.

26 hytter i 2022

Det var etter et besøk i en dagsturhytte i tidligere Sogn og Fjordane at Sparebankstiftelsen SR-Bank tok ideen med seg hjem for et par år siden.

– Vi så med en gang at dette kunne være en gyllen mulighet for Rogaland, og vi drømte om at alle kommunene ville bli med i prosjektet. Dette er et omfattende samarbeidsprosjekt mellom oss, fylkeskommunen, alle kommunene, grunneiere og frivillige organisasjoner. Det er derfor en stor dag for oss å åpne den første dagsturhytta, sier Ellen Instefjord i Sparebankstiftelsen SR-Bank.

Sparebankstiftelsen SR-bank tok initiativ til å realisere dagsturhytteprosjektet i Rogaland og inngikk et samarbeid med Rogaland fylkeskommune i 2020. Målet var 23 hytter i fylket innen utgangen av 2022 og alle kommunene ble invitert til å bli med på prosjektet. Status nå er at samtlige kommuner har takket ja, og tre kommuner skal ha to dagsturhytter.

– Dette er en viktig milepæl og vi er glade for at hyttene nå kommer på plass og åpnes. Vi minner imidlertid om smittevernreglene og håper at vi på nyåret kommer i en mer normal situasjon slik at Dagsturhyttene kan benyttes som opprinnelig tenkt, sier Jon Inge Zazzera, seksjonssjef for allmenn kultur i Rogaland fylkeskommune.

Et lys i mørket

En smilende og forventningsfull Audun Laugaland var på plass ved hytta tidlig torsdag morgen for å gjøre klart til gjester.

– Det er virkelig en stor glede at vi kan tilby folk i Sandnes sin egen hytte som de kan besøke når de vil. Det aller fineste med dagsturhyttekonseptet er at det skal bidra til å senke terskelen for å komme seg ut på tur. Dagsturhytta her i Sandnes er et fint turmål, kanskje spesielt akkurat nå. Jeg håper dagsturhytta kan være et lite lys i det som mange synes er et tungt mørke akkurat nå, sier Laugaland.

Prosjektlederen håper besøkende tar godt vare på dagsturhytta som alle eier sammen. Ryfylke friluftsråd er tilsynsorganisasjon for Søsterhytta, og gode naboer tar også ansvar for å passe godt på gaven.

– Jeg tror responsen kommer til å bli veldig stor. Som navnet tilsier er dette en dagsturhytte, og det er ikke lov å overnatte her. Vi vil også be alle besøkende om å ta av sko og ytterklær på utsiden, så blir det mye triveligere for alle på innsiden, sier Audun Laugaland.

Solcellepanel og vedovn

Dagsturhyttene har et felles design og er på 15 kvadratmeter innvendig. Hytta har solcellepanel og belysning som slås på ved bevegelse inni og utenfor hytta. Her er også en liten vedovn og med ved tilgjengelig. Fra parkeringsplassen på Dale bruker man rundt 20 minutter på å gå langs merket stil til Søsterhytta.

Dagsturhytta er tegnet av Rojo arkitekter i Trondheim og er bygget og levert av Stad Kystbygg i Nordfjord. Entreprenørfirmaet Lyngstad Bygg i Sandnes bidrar med montering av hyttene i Rogaland.

Finansieringen av dagsturhyttene i Rogaland er basert etter følgende modell; Sparebankstiftelsen SR-bank, spillemidler, momsrefusjon og egne kommunale midler.

Mer informasjon om Dagsturhytta

Kontaktpersoner for presse:

Audun Laugaland, prosjektleder for dagsturhytta i Sandnes kommune: 971 23 739

Jon Inge Zazzera, seksjonssjef for allmenn kultur i Rogaland fylkeskommune: 977 73 529

Ellen Instefjord, gave og kommunikasjonssjef i Sparebankstiftelsen SR-Bank: 414 02 730

Håbet friluftsbarnehage fra Sandnes sang "Ut på tur, aldri sur" under åpningen av Dagsturhytta i Sandnes.