Verdens første helelektriske hurtigbåt nominert til EU-pris

Utslippsfrie MS «Medstraum» er blant finalistene til å vinne European Sustainable Energy Awards 2023.

Bilde av den helelektriske Hurtigbåten Medstraum  - Klikk for stort bilde

– Vi er utrolig stolte av fartøyet vårt, og vi er utrolig stolte av å være blant de få finalistene som kan vinne denne prestisjetunge prisen. Vi tyvstartet på fremtiden da vi satte «Medstraum» inn i ordinær rutedrift for Kolumbus i høst. Vi satte en ny standard for grønnere høyhastighetstransport til sjøs. Akkurat nå ser hele den maritime verden til Norge – og til Stavanger-regionen, sier Marianne Chesak, fylkesordfører i Rogaland Fylkeskommune.

Chesak er gudmoren til MS «Medstraum». Både Kolumbus og Rogaland Fylkeskommune er blant de 14 partnerne bak det EU-finansierte TrAM-prosjektet som har utviklet nullutslippsfartøyet. European Sustainable Energy Awards (EUSEW Awards) løfter frem de fremste europeiske satsingene innen energieffektivisering og fornybar energi.

Fylkesordfører Marianne Chesak foran Medstraum ved kai - Klikk for stort bildeFylkesordfører Marianne Chesak klar for prøvetur med MS Medstraum.
Fylkesordfører Marianne Chesak er gudmor for MS "Medstraum" - Klikk for stort bildeFylkesordfører Marianne Chesak er gudmor for MS "Medstraum" Marius Knutsen,

Utslippsfri framtid

«Medstraum» har vært i rutedrift for rederiet og mobilitetsselskapet Kolumbus siden september i fjor.

– Vi er avhengige av hurtigbåter i Norge, men selv om vi bare hadde et par hurtigbåter i drift før vi fikk «Medstraum», stod sjøtransport for hele 56 prosent av utslippene fra transport i regionen vår. Med «Medstraum» på sjøen, i daglig og utslippsfri drift, har vi tatt viktige skritt mot målet vårt om å bli klimanøytrale innen 2030, sier daglig leder i Kolumbus, Editt Nøkling.

Hurtigbåten er skreddersydd for å være så energieffektiv som mulig. Ved å ta i bruk aluminium med lav vekt, er «Medstraum» vesentlig lettere en tradisjonelle hurtigbåter. Nytt skrog og nytt fremdriftssystem har sørget for at hurtigbåten har vært oppe i hastigheter over 29 knop – utelukkende med fornybar strøm som drivstoff.

Akselererer det grønne skiftet

– Den modulære tankegangen som er utviklet og tatt i bruk i TrAM-prosjektet er selve nøkkelen til suksessen vår. Tradisjonelt har skip og fartøy blitt bygget ett og ett. Ved å høste inspirasjon fra europeisk bil- og flyindustri, har TrAM-teamet revolusjonert måten å tenke skipsbygging på, sier Nøkling.

Modularitetsprinsippet gir redere muligheten til å velge ulike forhåndsdesignede moduler – skreddersydd deres ønsker og behov. Modulene kan bygges ved ulike verft før de blir satt sammen. Dette fører til billigere design- og utviklingskostnader. Byggeperioden blir også kortere og rimeligere.

– Suksessen bak «Medstraum» beviser at samarbeid på tvers av bedrifter, landegrenser og privat- og offentlig sektor er selve nøkkelen til å akselerere det grønne skiftet. Vi er stolte over at det er den grønne maritime industrien i Norge som har bygd fartøyet, sier administrerende direktør Ada Jakobsen i Maritime CleanTech, som har initiert og etablert dette industrisamarbeidet som fikk prosjektstøtte fra EU.

Medstraum ved kai - Klikk for stort bilde

Medstraum er bygd på Fjellstrand verft, med leveranser fra mellom andre Servogear, Wärtsilä, Corvus Energy, Leirvik og Hydro.

Partnere i TrAM-prosjektet

  • Maritime CleanTech (NO)
  • Kolumbus (NO)
  • Rogaland fylkeskommune (NO)
  • Fjellstrand (NO)
  • Leirvik (NO), Hydro (NO)
  • Servogear (NO)
  • Wärtsilä (NO)
  • HSVA (NO)
  • University of Strathclyde (GB)
  • National Technical University of Athens (GR)
  • Fraunhofer IEM (DE)
  • Uber Boat by Thames Clippers (GB)
  • De Vlaamse Waterweg (NL)