Elevene på Godalen, Tobias Tverå og Sander Solbakken Valvik, synes det er bra det kommer en egen linje for automasjon og robotikk med studiespesialisering.
Maren Ege Tjoflåt
– Jeg er veldig glad for at vi kan legge til rette for nye fag som etterspørres både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Dette er ikke minst et resultat av et tett og godt samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv, sier leder i opplæringsutvalget, Solveig Ege Tengesdal.
Leder for opplæringsutvalget, Solveig Ege Tengesdal, er fornøyd med de to nye utdanningstilbudene.
Maren Ege Tjoflåt
I tillegg til nye utdanningsprogram foreslår fylkesdirektøren å utvide yrkesfag med studiekompetanse (YSK) til Dalane videregående skole, i tillegg til det eksisterende tilbudet i Sauda. I utgangspunktet ble tilbudet vedtatt som en pilot av fylkestinget i desember 2017, men det har blitt videreført siden den gang.
Endringer i klassetall
Samtidig foreslår fylkesdirektøren å redusere åtte klasser på Vg1 i Rogaland. Avgangskullet fra grunnskolen teller litt over 200 færre ungdommer neste år sammenlignet med våren 2022.
Klassetallet på Vg2 økes med 17 klasser som følge av antall klasser på Vg1, mens på Vg3 legges det opp til en reduksjon på 1,5 klasser. Rammen settes til sammen på 979 klasser totalt. Det er en økning i klassetall på 7,5 klasser sammenlignet med året før.
– Målet er å få på plass en struktur som forener den enkelte skoles tilbud og kapasitet med elevtall og tilgjengelige læreplasser, elevenes ønsker og samfunnets og arbeidslivets behov. Inneværende skoleår har det også blitt opprettet 8,5 ekstra innføringsklasser for å gi tilbud til ungdommer fra Ukraina. Dette vil nok påvirke behovet for plasser på Vg1 neste skoleår, men det er for tidlig å si konkret per i dag, sier seksjonssjef for seksjon dimensjonering og inntak, Helge Eide.
Seksjonssjef for dimensjonering og inntak, Helge Eide, sier målet med tilbudsstrukturen er å få på plass en struktur som forener skolens tilbud, kapasitet og elevtall, tilgjengelige læreplasser, elevenes ønsker, samfunnets og arbeidslivets behov.
Maren Ege Tjoflåt
Begrunnelsen for forslaget
En rekke forhold og faktorer har betydning for utformingen av tilbudsstrukturen. Elevenes lovbestemte rettigheter, politiske vedtak fattet lokalt og lover og nasjonale bestemmelser er premisser som ligger fast. Antall elever som går ut av grunnskolen er også en del av faktagrunnlaget. Andre forhold, som antall minoritetsspråklige elever til innføringsklasser eller Vg1, tilgang på læreplasser, antall elever som søker seg til privatskoler og elevenes ønsker er det knyttet usikkerhet til.
Les om: De viktigste faktorene som legges til grunn når tilbudsstrukturen skal utformes.
Her er forslaget til endringer:
Kommunene: Haugesund, Karmøy, Vindafjord, Tysvær, Bokn, Utsira, Etne og Sveio.
Kommunene: Strand, Forsand (Sandnes), Hjelmeland, Finnøy (Stavanger), Suldal, Sauda, Sandnes, Stavanger, Sola, Randaberg, Hå, Klepp, Time, Gjesdal og Kvitsøy, Eigersund, Sokndal, Bjerkreim, Lund og Sirdal.
Tilbudsstrukturen revideres tre ganger fra saken er vedtatt i fylkestinget i desember og fram til skolestart i august. Hovedendringene skjer når søkertallene er klare i midten av mars 2023.