Satser på jente i nytt lærefag i bedriften - Rogaland fylkeskommune

Satser på jente i nytt lærefag i bedriften

Klikk for stort bildeLæreplassjegere besøkte Bakehuset på Bryne. Fra v. Solveig Ege Tengesdal, leder opplæringsutvalget, Aila Holta, kommende industrimekanikerlærling, Ove Johan Aklestad, daglig leder OFIR, og Toralf Hetland, bakerisjef Bakehuset Bryne.  Bakehuset Bryne har lange tradisjoner som lærebedrift innen baker- og konditorfaget. Nå satser de, og tar for første gang inn lærling i industrimekanikerfaget.

Tanken om å bli lærebedrift i flere fag har modnet en stund. Dette året falt brikkene og opplegget på plass, og nå er de godkjent lærebedrift i industrimekanikerfaget. For Bakehuset og Toralf Hetland har det vært viktig å finne og se mulighetene i alle arbeidsoppgavene i bedriften. Både for å bygge kompetanse og sikre rekruttering, men også for å ta ansvar – for lærlingene og for samfunnet.

- Dette er nytt for oss også, og noe vi gjør for første gang. Det er både spennende og riktig at vi fant muligheten til å ta inn lærling i et annet fag-område enn vi tradisjonelt har gjort. Jeg mener vi kan gi en god og allsidig opplæring som er viktig for vår bransje, forteller Toralf Hetland, bakerisjef hos Bakehuset Bryne.

Aila Holta er den nye lærlingen i det nye faget. Hun følger interessert med under omvisningen, i lokalene som skal være hennes arbeidsplass fra august og i to år framover.  

Solveig Ege Tengesdal, leder i opplæringsutvalget i Rogaland fylkeskommune, mener andre burde følge Bakehusets eksempel. Utforske mulighetene for å bli lærebedrift og ta inn lærlinger, kanskje også i nye eller flere fag.

 Klikk for stort bildeAila Holta (til h.) forteller Solveig Ege Tengesdal at hun er er fornøyd med å ha fått læreplass.   - Vi har behov for flere læreplasser, og det er viktigere enn noen gang å sikre at ungdommene våre får fullføre opplæringen de har starter på. Jeg er glad for at Bakehuset utvider med nytt fag, og viser vilje til å satse og ta et viktig samfunnsansvar. Vi trenger flere slike, både offentlige og private. Hver læreplass teller, sier Ege Tengesdal.



Ingen brød og boller uten maskiner

For Bakehuset er det viktig at maskinene virker – både for menneskene som jobber der og ikke minst produksjonen. Industrimekanikeren er en viktig brikke og navet som gjør det mulig å lage brød, skoleboller og andre herligheter. Jobben består i å vedlikeholde, ha service, reparere og bygge nye maskiner i bakeriet. I tillegg er det mye avansert teknologi i hver eneste maskin, som stort sett svier døgnet rundt.

- Her er det alltid mye å gjøre. Mye forskjellig! Og maskinene våre må virke – viss ikke blir det fort armer og bein. Det er ikke mange som har akkurat tilsvarende maskiner som oss, og det er derfor viktig å sikre seg at vi utdanner folk med denne kompetansen, forteller Toralf Hetland.Klikk for stort bildeBakerisjef Toralf Hetland forteller om alt bakverket som lages hos Bakehuset.    

Inne i produksjonslokalene peker og viser han fram eltemaskiner, ovner, transportbånd og en rekke andre maskiner som Aila snart skal lære hvordan virker, ta vare på og på sikt også kunne fikse. Men det gjelder ikke bare å kunne maskinene, innstillingen betyr også mye. Det å evne å snu seg og løse utfordringer og problemer om det plutselig skjer noe med en maskin.

- Mulighetene for å bli «helt» i produksjonen er absolutt tilstede, ler Toralf

Aila følger nøye med, mens bakverk trilles for hånd og boller ruller på egne transportbånd. Maskinene er mange og svært forskjellige, og Toralf forteller at hun blir en del av et eget team innen vedlikehold, og hvor mye som egentlig må virke sammen for at vi alle skal ha ferskt brød i butikken hver morgen.

Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde

Satser utradisjonelt

Selv liker Aila å gå sin egen vei, litt utenom det som er forventet, i det som mange vil beskrive som et «mannsyrke».

- Jeg synes det er spennende å velge litt utenom det vanlige. Jeg har alltid likt denne type fag, og vise at vi jenter kan. For meg er det helt naturlig å bli industrimekaniker. Jeg synes det blir spennende, få prøve meg og lære mer, sier Aila.

I august flytter hun fra Egersund til Bryne til en ny tilværelse i egen leilighet og læreplass. Nylig avsluttet hun to år på teknikk- og industriell produksjon (TIP) ved Dalane videregående skole, og med bare to jenter i klassen er hun vant med å være i mindretall og prøve nye ting.

- Det tenker jeg ikke så mye på. Det er helt fint, smiler hun.

Samfunnsansvaret viktig

For Bakehuset er det en uttalt strategi å være lærebedrift og satse på lærlinger. Bakerisjefen mener dette er en riktig og viktig vei å gå.
 - Det er viktig å bidra til å utdanne nye fagarbeidere til vår bransje, for det er ikke like lett å rekruttere fagfolk. Det er en viktig jobb og et viktig samfunnsansvar, sier Hetland.

Og legger til at de på gjennom lærlingene også opplever å få flere andre gode

- Vi får være med å utvikle ny kunnskap og kompetanse, samtidig som vi også kan forme lærlingene. De både tilfører oss kompetanse og holder oss faglig oppdatere, samtidig som de utfordre oss. Kombinasjonen av læring og det å forme en fagperson er spennende.

Og han har en klar strategi og opplegg, både for læringene og arbeidsmiljøet i bedriften, og har stort tro på at en god og riktig miks skaper en kjekk arbeidsplass.

- Det må være en god miks av unge og eldre, og folk med og uten erfaring. Her har vi flere «godt» voksne med enorm erfaring som gjerne følger opp lærlingen. Tenk hvilken kompetanseoverføring vi får til bare der, smiler Toralf.

Viktig å være aktiv

Opplæringskontoret for industrifag (OFIR) hjelper og bidrar til å matche lærlinger og lærebedrifter innen industrifag, og hovedoppgaven er å koordinere opplæringen i bedriftene. Ove Johan Aklestad oppfordrer alle som ønsker seg en læreplass til å være aktive selv, snakke med kjente, skrive søknader og finne ut hvor man kan tenke seg å ha læretiden. Han viser også til at OFIR legger ut oversikter over ledige læreplasser i bedrifter på OFIRs nettside. Oppfordringen er klar:

- Det er nok litt slik at læreplass er ikke bare noe du får. Vi oppfordrer alle til å være aktive selv, men selvsagt står vi også klare til å hjelpe, sier Aklestad.

For Toralf var stod det ikke på antallet søkere til den nye læreplassen. 

- Vi var heldige, og hadde mange søkere til denne læreplassen. Vi gjennomførte ansettelsen som alle andre ansettelser i bedriften, med intervju, sjekk av referanser og hele pakken. Vi lette etter noen med vilje og lyst til å lære. Det fant vi i Aila, forteller Toralf.

Klikk for stort bildeAila Holta gleder seg til å starte som lærling hos Bakehuset.    Ved siden står Aila og smiler brydd – hun vet at hun er heldig, men har også gjort sitt for å skaffe seg læreplassen, gjennom å lete og ta egne initiativ til å søke.

Og mens lukten av nybakte boller, frokost- og wienerbrød kiler i nesen, glitrer det i øynene til den ferske og kommende industrimekanikerlærlingen.
 – Dette blir spennende! Jeg gleder meg til å starte. 



Interessert i å bli lærebedrift?

Det er ikke vanskelig å bli lærebedrift. To ting er viktige for å bli godkjent. Bedriften din må ha relevante arbeidsoppgaver for lærlingen. I tillegg må bedriften ha en faglig leder som ivaretar opplæringsansvaret.

Er du interessert? Eller i hvert fall klar for å ta en nærmere samtale om mulighetene for å bli lærebedrift? Da vil vi høre fra deg.

Les mer om kampanjen læreplassjeger og hvordan du kan kontakte oss

Til toppen