Den nasjonale sykkelkonferansen til Stavanger i 2024

Høsten 2024 blir Nord-Jæren vertskap for den største og viktigste møteplassen for alle som jobber med sykkel, samferdsel, folkehelse, bærekraft og by- og tettstedsutvikling.

Tre syklister med hjelm sykler mot kamera på rødt dekke. - Klikk for stort bildeNord-Jæren med kommunene Stavanger, Sola, Sandnes og Randaberg, Rogaland fylkeskommune, Kolumbus, Statens vegvesen og Rogaland Syklistforening vil være vertskap for den nasjonale sykkelkonferansen 2024.

Konferansen blir interesant for alle som jobber med bærekraftig utvikling spesielt knyttet til transport, folkehelse og byplanlegging.

Interessen for sykling øker sterkt i Norge, og stadig flere peker på at sykling er viktig for bedre folkehelse, gir klimagevinster og er smart transport. I tillegg bidrar sykling til økt trivsel og bedre bymiljøer. Dette gjelder spesielt på Nord-Jæren, da Stavanger-regionen ligger i forkant i arbeidet for å øke andelen reiser på to hjul.

– Nord-Jæren har forpliktet seg til nullvekstmålet, om at all vekst i persontransport skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. Får vi flere over på sykkel, blir det både mindre kø på veien og et mer effektivt trafikksystem. Den nasjonale sykkelkonferansen gir oss en unik mulighet til å skape bevissthet og engasjement på tvers av fagområder, beslutningstakere og innbygger, sier Ole Ueland, fylkesordfører i Rogaland.

Stavanger er Norges sykkelby

Siden 2008 har Syklistforeningen kåret Norges beste sykkelby. I 2022 vant Stavanger den prestisjefylte prisen.   – Vi er imponert over hvor fremtidsrettet Nord-Jæren er. Regionen har planlagt og iverksatt bærekraftig og helsefremmende transport for folk flest. Mange kommuner ønsker å ta inspirasjon. Den nasjonale Sykkelkonferansen 2024 skal bidra til mer kraft til det grønne skiftet, sier generalsekretær i Syklistenes Landsforening, Eline Oftedal.

Om konferansen

Den 4.–6. september 2024 arrangeres den nasjonale Sykkelkonferansen på Clarion Hotel Energy i Stavanger.

Konferansen arrangeres annethvert år og er den største og viktigste møteplassen for alle som jobber med sykkel, samferdsel, folkehelse, bærekraft og by- og tettstedsutvikling som fag- og interessefelt.

300 politikere, planleggere og virksomheter fra hele landet vil samles for å diskutere hvordan Norge skal bli et bedre land å sykle i. Mange byer har fått til mye, det blir erfaringsutveksling og inspirasjon fra inn- og utland.

Konferansen arrangeres av Syklistenes Landsforening i samarbeid med kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, Rogaland fylkeskommune, Kolumbus og Statens vegvesen.

Syklistenes Landsforening arrangerte den første nasjonale sykkelkonferansen i Oslo i 1989. Oversikt over sykkelkonferanser holdt i Norge siden 2002:

• 2002 Drammen
  • 2004 Kristiansand
  • 2006 Stavanger
  • 2008 Kongsberg
  • 2010 Bergen
  • 2012 Trondheim
  • 2014 Oslo
  • 2016 Tromsø
  • 2018 Nedre Glomma (Sarpsborg)
  • 2020 Digitalt
  • 2022 Innlandet (Hamar)