Konkurransegrunnlaget for prosjektet ble nå lyst ut. Arbeidet med lokale støytiltak og riving av husene i Oalsgata er allerede godt i gang for å gi plass til ny løsning for syklister og fotgjengere. Så langt er det 9 av 19 hus og eiendommer revet, og målet er å være ferdig med dette arbeidet innen utgangen av april.
Hvis alt går etter planen, signeres kontrakten med entreprenøren i juni, slik at byggingen kan starte etter sommeren.
Trafikksikkerhet og miljø
Fv. 334 Oalsgata er et høyt prioritert prosjekt i Bymiljøpakken, og skal bidra til at flere velger å gå eller sykle på en trygg og effektiv måte. Oppgraderingen innebærer nye sykkelveger, -felt og fortau langs Oalsgata, samt to nye underganger (kulverter) som er tilpasset ny løsning ved Stangeland skole.
De nye undergangene vil være spesielt viktige for å bedre trafikksikkerheten til skolebarna, gående og syklende i området. For å sikre trygg ferdsel til og fra skolen gjennom hele byggeperioden, vil de/n nåværende undergangen/e forbli åpne inntil de nye er klare til bruk.
Forventede utfordringer og tiltak
Samtlige av de eksisterende hovedkryssene i Oalsgata opprettholdes som i dag, men omtrent 20 avkjørsler og seks samleveger blir stengt, av hensyn til trafikksikkerheten for syklister og for trafikken i Oalsgata.
Byggearbeidet vil medføre perioder med økt støy, støv og kø, noe som er uunngåelig i et tettbebygd område. Men for å skape forutsigbarhet og god informasjonsflyt mellom berørte naboer, bedrifter og prosjektansvarlige, er det etablert en egen nabokontakt. Det vil bli gitt varsler i forkant av viktige endringer, som veiomlegginger, støyende arbeid eller andre tiltak som kan medføre ulemper.
Varslene vil bli sendt ut på SMS eller via e-post, og viktig informasjon og siste nytt vil også bli publisert på prosjektets nettside.
Prosjektets omfang og tidsramme
Den 1,6 kilometer lange strekningen fra E39 til Elvegata i Sandnes sentrum skal oppgraderes. Oppgraderingen omfatter to prosjekt i Bymiljøpakken; Rv. 44 Krysstiltak Stangeland og fv. 334 Oalsgata, og har et styringsmål på til sammen 750 millioner 2024-kroner. Vann- og avløpsnett og annen infrastruktur i bakken skal også forbedres, og det vil komme ny belysning og beplantning langs veien. Forventet ferdigstilling er tre år etter byggestart.
Les hele pressemeldingen her.