Oalsgata - betydelig oppgradering for syklister og fotgjengere

For å gjøre det tryggere og enklere å gå og sykle, oppgraderer Rogaland fylkeskommune fv. 334 Oalsgata med finansiering fra Bymiljøpakken

Illustrasjonsbilde av rundkjøring i Oalsgata - Klikk for stort bilde

Om prosjektet

Oalsgata er hovedrute for sykkel mellom Sandnes sentrum og Stangeland. Strekningen blir en viktig kobling mellom Sykkelstamvegen langs E39 og Sandnes sentrum.

Oalsgata regnes som en ulykkesbelastet strekning og mangler et tilfredsstillende tilbud for de myke trafikantene. Det skal derfor bygges enveisregulert sykkelveg med fortau langs Oalsgata, og to nye kulverter som er tilpasset ny løsning ved Stangeland skole.

For å øke trafikksikkerheten for myke trafikanter blir en rekke kryss og innkjørsler til i Oalsgata stengt. Vann- og avløpsnett og annen infrastruktur i bakken skal også oppgraderes, og det vil komme ny belysning og beplantning langs veien. 

Framdriftsplan

Forventet byggestart er etter sommeren 2025.

Illustrasjoner

Detaljreguleringsplan

Detaljreguleringsplan av FV 509 Oalsgata trådte i kraft 25.05.2020. Informasjon om gjeldene kart og bestemmelser finnes på denne nettsiden.

Oversikt over gjeldende arealplankart i Oalsgata - Klikk for stort bildeGjeldende arealkart for FV 509 Oalsgata

Siste nytt

Prosjektstatus og veien videre i Oalsgata

Konkurransegrunnlaget for prosjektet ble nå lyst ut.  Arbeidet med lokale støytiltak og riving av husene i Oalsgata er allerede godt i gang for å gi plass til ny løsning for syklister og fotgjengere. Så langt er det  9 av 19 hus og eiendommer revet, og målet er å være ferdig med dette arbeidet innen utgangen av april.

Hvis alt går etter planen, signeres kontrakten med entreprenøren i juni, slik at byggingen kan starte etter sommeren. 

Trafikksikkerhet og miljø  

Fv. 334 Oalsgata er et høyt prioritert prosjekt i Bymiljøpakken, og skal bidra til at flere velger å gå eller sykle på en trygg og effektiv måte. Oppgraderingen innebærer nye sykkelveger, -felt og fortau langs Oalsgata, samt to nye underganger (kulverter) som er tilpasset ny løsning ved Stangeland skole.  

De nye undergangene vil være spesielt viktige for å bedre trafikksikkerheten til skolebarna, gående og syklende i området. For å sikre trygg ferdsel til og fra skolen gjennom hele byggeperioden, vil de/n nåværende undergangen/e forbli åpne inntil de nye er klare til bruk.

Forventede utfordringer og tiltak  

Samtlige av de eksisterende hovedkryssene i Oalsgata opprettholdes som i dag, men omtrent 20 avkjørsler og seks samleveger blir stengt, av hensyn til trafikksikkerheten for syklister og for trafikken i Oalsgata. 

Byggearbeidet vil medføre perioder med økt støy, støv og kø, noe som er uunngåelig i et tettbebygd område. Men for å skape forutsigbarhet og god informasjonsflyt mellom berørte naboer, bedrifter og prosjektansvarlige, er det etablert en egen nabokontakt. Det vil bli gitt varsler i forkant av viktige endringer, som veiomlegginger, støyende arbeid eller andre tiltak som kan medføre ulemper.

Varslene vil bli sendt ut på SMS eller via e-post, og viktig informasjon og siste nytt vil også bli publisert på prosjektets nettside.  

Prosjektets omfang og tidsramme  

Den 1,6 kilometer lange strekningen fra E39 til Elvegata i Sandnes sentrum skal oppgraderes. Oppgraderingen omfatter to prosjekt i Bymiljøpakken; Rv. 44 Krysstiltak Stangeland og fv. 334 Oalsgata, og har et styringsmål på til sammen 750 millioner 2024-kroner. Vann- og avløpsnett og annen infrastruktur i bakken skal også forbedres, og det vil komme ny belysning og beplantning langs veien. Forventet ferdigstilling er tre år etter byggestart.  

Les hele pressemeldingen her.

10.02.2025 08.32

Sanering av eiendommer i Oalsgata

Arbeidet med å sanere (rive) til sammen 19 eiendommer langs Oalsgata starter sommeren 2024. Dette er forberedelser til selve byggearbeidet som starter sommeren 2025.

18.04.2024 13.00

Kontaktinformasjon