Betydelig oppgradering for syklister og fotgjengere i Oalsgata: Byggestart etter sommeren

Rogaland fylkeskommune har nå lyst ut prosjektet fylkesvei 334 Oalsgata i Sandnes, og etter sommeren starter den store oppgraderingen for syklister og fotgjengere. 

Illustrajsonsbilde av bilvei og sykkelvei i Oalsgata - Klikk for stort bildeNår Oalsgata står ferdig oppgradert blir det bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet for syklende og gående.

Prosjektstatus og fremdrift 

– Konkurransegrunnlaget er nå lyst ut og vi er allerede godt i gang med lokale støytiltak og riving av husene i Oalsgata for å gi plass til ny løsning for syklister og fotgjengere. Nå er 11 av 19 hus og eiendommer revet, og målet er å være ferdig med dette arbeidet innen utgangen av april, sier Even Vike, prosjektleder i Rogaland fylkeskommune.

Hvis alt går etter planen, signeres kontrakten med entreprenøren i juni, slik at byggingen kan starte etter sommeren.

Trafikksikkerhet og miljø 

Illustrasjonsbilde av sykkelkryss i Oalsgata - Klikk for stort bildeDet skal bygges to nye underganger i Oalsgata som skal gjøre det enklere og tryggere å krysse veien for myke trafikanter.

Fylkesvei 334 Oalsgata er et høyt prioritert prosjekt i Bymiljøpakken, og skal bidra til at flere velger å gå eller sykle – og det trygt og raskt. Det skal bygges nye sykkelveger og sykkelfelt, samt fortau langs Oalsgata. Det kommer også to nye underganger (kulverter) som er tilpasset ny løsning ved Stangeland skole. 

– De nye undergangene er spesielt viktige for å bedre trafikksikkerheten til skolebarna, gående og syklende i området. Det er også viktig å påpeke at vi ikke kommer til å stenge den nåværende undergangen før de nye undergangene er ferdige og klar til bruk. Dette gjør vi for at barna skal komme seg trygt til og fra skolen i hele byggefasen, sier Vike.

Forventede utfordringer og tiltak 

Samtlige av de eksisterende hovedkryssene i Oalsgata opprettholdes som i dag, men omtrent 20 avkjørsler og seks samleveger blir stengt, av hensyn til trafikksikkerheten for syklister og for trafikken i Oalsgata.

– Ja, det blir nok noe mer støy, støv og kø i perioder, men det er dessverre nødvendig for å oppnå et godt sluttresultat i et tettbebygd område, sier Vike.

For å skape mest mulig forutsigbarhet og god informasjonsflyt mellom direkte berørte naboer, bedrifter og prosjektansvarlige, har prosjektet nå en egen nabokontakt på plass.

– Vi skal være flinke med å varsle i forkant av viktige endringer, som veiomlegginger, støyende arbeid eller arbeid som kan føre til støv eller andre ulemper, sier Anne Schmidt, nabokontakt for prosjektet.  

Varslene vil bli sendt ut på SMS eller via e-post, og viktig informasjon og siste nytt vil også bli publisert på prosjektets nettside. 

Prosjektets omfang og tidsramme 

Illustrasjon over rundkjøring i Oalsgata - Klikk for stort bildeSlik blir den nye rundkjøringen med undergang, sykkelveier, fortau og beplantning nord i Oalsgata.

Den 1,6 kilometer lange strekningen fra E39 til Elvegata i Sandnes sentrum skal oppgraderes, og blir en viktig kobling mellom Sykkelstamvegen og Sandnes sentrum.  Oppgraderingen omfatter to prosjekt i Bymiljøpakken; riksvei 44 Krysstiltak Stangeland og fylkesvei 334 Oalsgata. Prosjektene har et styringsmål på til sammen 750 millioner kroner (2024). Vann- og avløpsnett og annen infrastruktur i bakken skal også forbedres, og det vil komme ny belysning og beplantning langs veien. Forventet ferdigstilling er tre år etter byggestart (høsten 2028).

Les siste nytt på Oalsgatas prosjektside