Oalsgata - betydelig oppgradering for syklister og fotgjengere

For å gjøre det tryggere og enklere å gå og sykle, oppgraderer Rogaland fylkeskommune fv. 334 Oalsgata med finansiering fra Bymiljøpakken

Illustrasjonsbilde av rundkjøring i Oalsgata - Klikk for stort bilde

Siste nytt

Statusoppdatering

Vi har delt oppgraderingen av fv. 334 Oalsgata inn i flere etapper for å kunne opprettholde best mulig trafikkflyt underveis i byggeperioden.

Første fase: ny rundkjøring

I november startet vi med første fase av prosjektet. Her ligger hovedfokuset på å bygge den (deler av den) nye rundkjøringen i nordvestenden av Oalsgata, mellom Stangeland skole og Østerhus.

Hva skjer fra og med uke 45 – arbeid og trafikkavvikling

Fra mandag 3. november kl. 09 starter vi arbeidet med fresing av eksisterende veimerking, ny oppmerking og utplassering av tung sikring. Under fresing og merking vil det være manuell dirigering av trafikken. Kjøremønsteret for biltrafikk justeres noe, men begge kjørefelt holdes åpne. Vi anbefaler å beregne litt ekstra tid, spesielt i rushtiden. Arbeidene påvirker ikke gående og syklende.

Den blå linjen viser justert kjøremønster i nordenden av Oalsgata - Klikk for stort bildeDen blå linjen viser justert kjøremønster

Videre fremdrift

I begynnelsen av 2026 fortsetter vi med oppgraderingsarbeidene i sørenden av Oalsgata – i Sandnes sentrum og i tilstøtende sidegater. Derfra jobber vi oss gradvis nordover mot midten av gata. Vi kommer tilbake med mer informasjon.

30.10.2025 12.54

Første spadestikk

Mandag 20. oktober inviterte Rogaland fylkeskommune til en enkel markering ifb. oppstart av anleggsarbeidet på Fv. 334 Oalsgata. Fylkesordfører Ole Ueland deltok og tok første spadestikk sammen med ordfører i Sandnes kommune Kenny Rettore og daglig leder Tommy Stangeland i Stangeland Maskin.

Sandnes-ordfører Kenny Rettore, fylkesordfører Ole Ueland og daglig leder i Stangeland Maskin tar første spadestikk.  - Klikk for stort bildeSpaden i jorden markerer oppstart av oppgraderingen av Oalsgata. Eilin Tvedt-Gundersen

Pressemeldingen kan leses her.

17.10.2025 09.40

Forberedelser til oppstart av arbeider

Kort status

Etter at kontrakten om å oppgradere Fv. 334 Oalsgata ble signert 19. september, har Rogaland fylkeskommune og Stangeland Maskin AS gjennomført oppstartsmøte for å gå gjennom kontrakten og overordnete fremdriftsplanen. I ukene fremover skal vi ha samhandlingsmøte og flere særmøter, for å konkretisere fremdriftsplanen og de kommende arbeidene. Selve oppstart av utbyggingen skal vi markere med første spadestikk.

Forberedende arbeider

Det er foreløpig lite merkbart at prosjektet er under oppstart, men vi har begynt med forberedende arbeider til bygging:

Stangeland Maskin skal i gang med kartlegging av fremmede arter i prosjektet. Dette innebærer at ytre miljø-koordinator og stikningsingeniør kommer til å gå innom hager i prosjektet for å ta små prøver og bilder av plantearter som ligger innenfor anleggsområdet. Ved spørsmål så kan Stangeland Maskin kontaktes på: 930 77 952.

I nordvestenden av Oalsgata har vi started med skogning, fjerning av busker og jord, slik at vi får god plass til vårt største riggområde:

Rødt markert område viser riggområdet - Klikk for stort bildeRødt markert område viser riggområdet

I tillegg skal vi etablere et til riggområde i Oalsgata v/ Postveien, der vi allerede har revet et hus:

Mindre riggområdet i Oalsgata - Klikk for stort bilde

Mindre riggområde

Nyttig å vite

Vi starter oppgraderingen i øverste del av Oalsgata, der vi skal bygge den nye rundkjøringen:

Illustrasjon over rundkjøring i Oalsgata - Klikk for stort bilde

Bildet viser illustrasjon av nye rundkjøringen i Oalsgata

Det blir foreløpig ingen omlegginger for kjørende, gående og syklende, annet enn at det blir avstengt med byggegjerder rundt anleggsområdene.

Trygg skolevei har høyeste prioritet for oss, og undergangen til Stangeland skole skal holdes åpen frem til den nye er på plass.

Arbeidstider

Ordinær arbeidstid er hverdager fra kl. 07.00 – 15.00. I løpet av byggeperioden må det påregnes at det i perioder blir arbeid utover dette. Naboer som blir berørt skal i så fall varsles.

29.09.2025 12.02

Kontraksignering

19. september signerte Fylkesordfører Ole Ueland og daglig leder Tommy Stangeland i Stangeland Maskin AS kontrakten om oppgradering av fylkesvei 334 Oalsgata i Sandnes.

To menn tar hverandre i hånda - Klikk for stort bildeFylkesordfører Ole Ueland (t.v.) og Tommy Stangeland daglig i Stangeland Maskin AS (t.h.) signerte kontrakten. Michelle Folgerø

Les hele pressemeldingen her

19.09.2025 09.30

Stangeland Maskin AS skal oppgradere Oalsgata – byggestart etter sommeren

Tildelingsbrev ble sendt ut i går etter en konkurranse med fire tilbydere. Arbeidet starter etter sommeren, og prosjektet skal etter planen være ferdigstilt høsten 2028. 

Tildeling etter konkurranse 

Fire entreprenører leverte tilbud: Bertelsen & Garpestad, Bjelland, Risa, Stangeland Maskin AS. Tildelingen er basert på en samlet vurdering av tildelingskriterier, der pris ikke alene var avgjørende. 

Stangeland Maskin AS ble valgt som entreprenør, med et tilbud på omtrent 291 millioner kroner (eks mva). Kontrakten er en utførelsesentreprise.

Videre fremdrift

– De øvrige tilbyderne har anledning til å klage på tildelingen. Derfor kan vi ikke signere kontrakt før klagefristen er utløpt. Hvis alt går som planlagt, signerer vi kontrakten i starten av august slik at anleggsarbeidet kan starte etter sommeren, sier seksjonssjef Linda Skare Pryde.

Etter signering og oppstart av samhandling publiserer vi en ny statusoppdatering her på prosjektets nettside, der vil vi informere om fremdrift, trafikkavvikling og hvilke arbeider som settes i gang først, sier Pryde.

Åpent for gjennomkjøring

Fylkesveien vil være åpen for gjennomkjøring i hele anleggsperioden.

– Vi skal gjøre vårt ytterste for å sikre god trafikkavvikling under hele prosjektperioden og sørge for å gi god informasjon om hva som skjer underveis i arbeidet i Oalsgata, både til reisende, naboer og grunneiere i området, sier Pryde.

Kulverten til Stangeland skole skal også holdes åpen frem til den nye er på plass.

Hovedriggområdet etableres på nord-/vestenden av Oalsgata, ved krysset Folkvordveien.

Informasjon til grunneiere og naboer

Berørte grunneiere og naboer vil bli holdt løpende informert om arbeidet, både i forkant av, og underveis i byggeperioden. De som blir direkte berørt, vil bli kontaktet per telefon, SMS-varsling og/eller e-post.

Pressemeldingen kan leses her.

God sommer!

23.06.2025 14.01

Tilbudskonferanse og -befaring

Tirsdag 18. februar 2025 arrangerte fylkeskommunen en tilbudskonferanse for entreprenører som er interessert i å bygge strekningen, etterfulgt av en befaring i Oalsgata. 

Interessen for prosjektet er stort, og det ble belyst flere komplekse sider ved prosjektet. Dette ga entreprenører nyttig innsikt i hvordan oppgaven skal løses.

Frist for å levere tilbud er 15. mai 2025.
 

Entreprenører på befaring av Oalsgata, ifb. RFK sin tilbudsbefaring  - Klikk for stort bildeEntreprenører på Oalsgata befaring, sammen med Rogaland fylkeskommunen
19.02.2025 09.29

Prosjektstatus og veien videre i Oalsgata

Konkurransegrunnlaget for prosjektet ble nå lyst ut.  Arbeidet med lokale støytiltak og riving av husene i Oalsgata er allerede godt i gang for å gi plass til ny løsning for syklister og fotgjengere. Så langt er det  9 av 19 hus og eiendommer revet, og målet er å være ferdig med dette arbeidet innen utgangen av april.

Hvis alt går etter planen, signeres kontrakten med entreprenøren i juni, slik at byggingen kan starte etter sommeren. 

Trafikksikkerhet og miljø  

Fv. 334 Oalsgata er et høyt prioritert prosjekt i Bymiljøpakken, og skal bidra til at flere velger å gå eller sykle på en trygg og effektiv måte. Oppgraderingen innebærer nye sykkelveger, -felt og fortau langs Oalsgata, samt to nye underganger (kulverter) som er tilpasset ny løsning ved Stangeland skole.  

De nye undergangene vil være spesielt viktige for å bedre trafikksikkerheten til skolebarna, gående og syklende i området. For å sikre trygg ferdsel til og fra skolen gjennom hele byggeperioden, vil de/n nåværende undergangen/e forbli åpne inntil de nye er klare til bruk.

Forventede utfordringer og tiltak  

Samtlige av de eksisterende hovedkryssene i Oalsgata opprettholdes som i dag, men omtrent 20 avkjørsler og seks samleveger blir stengt, av hensyn til trafikksikkerheten for syklister og for trafikken i Oalsgata. 

Byggearbeidet vil medføre perioder med økt støy, støv og kø, noe som er uunngåelig i et tettbebygd område. Men for å skape forutsigbarhet og god informasjonsflyt mellom berørte naboer, bedrifter og prosjektansvarlige, er det etablert en egen nabokontakt. Det vil bli gitt varsler i forkant av viktige endringer, som veiomlegginger, støyende arbeid eller andre tiltak som kan medføre ulemper.

Varslene vil bli sendt ut på SMS eller via e-post, og viktig informasjon og siste nytt vil også bli publisert på prosjektets nettside.  

Prosjektets omfang og tidsramme  

Den 1,6 kilometer lange strekningen fra E39 til Elvegata i Sandnes sentrum skal oppgraderes. Oppgraderingen omfatter to prosjekt i Bymiljøpakken; Rv. 44 Krysstiltak Stangeland og fv. 334 Oalsgata, og har et styringsmål på til sammen 750 millioner 2024-kroner. Vann- og avløpsnett og annen infrastruktur i bakken skal også forbedres, og det vil komme ny belysning og beplantning langs veien. Forventet ferdigstilling er tre år etter byggestart.  

Les hele pressemeldingen her.

10.02.2025 08.32

Sanering av eiendommer i Oalsgata

Arbeidet med å sanere (rive) til sammen 19 eiendommer langs Oalsgata starter sommeren 2024. Dette er forberedelser til selve byggearbeidet som starter sommeren 2025.

18.04.2024 13.00

Detaljreguleringsplan

Detaljreguleringsplan av FV 509 Oalsgata trådte i kraft 25.05.2020. Informasjon om gjeldene kart og bestemmelser finnes på denne nettsiden.

Oversikt over gjeldende arealplankart i Oalsgat
30.05.2020 14.18

Om prosjektet

Oalsgata er hovedrute for sykkel mellom Sandnes sentrum og Stangeland. Strekningen blir en viktig kobling mellom Sykkelstamvegen langs E39 og Sandnes sentrum.

Oalsgata regnes som en ulykkesbelastet strekning og mangler et tilfredsstillende tilbud for de myke trafikantene. Det skal derfor bygges enveisregulert sykkelveg med fortau langs Oalsgata, og to nye kulverter som er tilpasset ny løsning ved Stangeland skole.

For å øke trafikksikkerheten for myke trafikanter blir en rekke kryss og innkjørsler til i Oalsgata stengt. Vann- og avløpsnett og annen infrastruktur i bakken skal også oppgraderes, og det vil komme ny belysning og beplantning langs veien. 

Forventet ferdigstilling: vinter 2028/2029.

Illustrasjoner

Kontaktinformasjon