Bussveien blir livsnerven i transportsystemet på Nord-Jæren. Bussene kommer presis og ofte, og reisen er behagelig.
Bussveien er ikke bare veien der bussen skal gå. Først når de nye bussene er på plass, og alt er bygget ferdig får vi full valuta for pengene. De reisende kommer til å oppleve at Bussveien er mer lik en bybane enn et kollektivfelt. Når Bussveien er ferdig, blir den Norges første fullverdige bussveisystem.
Fakta om bussveien
-
- Rette veistrekninger uten unødvendige svingebevegelser til stasjonene eller i rundkjøringer.
- Både bussveilinje A og B har seks avganger i timen. Der bussveilinje A og B kjører parallelt, på strekningen Sunde-Stavanger-Forussletta, er det 12 avganger hver time.
- Bussveilinje A blir åpen hele døgnet.
- 75 prosent av den 50 km lange Bussveien blir egne felt for bussen.
-
- Der bussene kjører i blandet trafikk blir bussen prioritert.
- Busslommene erstattes av kantsteinstopp. Det vil si at bussen stopper i veien, uten å svinge inn til siden. Høy kantstein gjør at adkomst til bussene er trinnfri.
- Bussbilletter kjøpes via mobil eller fra automat på stasjonene.
- Sanntidsinformasjon finnes på stasjonene og i bussene.
Universell utforming
Holdeplassene og bussene får universell utforming. Det vil si at Bussveien skal tilpasses behovene til for eksempel rullestolbrukere, barnevogner og blinde.
Spørsmål og svar om Bussveien
Første byggetrinn, mellom Stavanger og Sandnes, åpner i 2026. De ulike delene av Bussveien blir tatt i bruk så fort de er ferdig bygget. Bussveien får et eget design med nye, moderne busser og vil skille seg ut fra andre bussruter.
Forklaring til kartet: Bussveilinje A og B (oransj og rød linje) har seks avganger i timen. Bussveilinje C (blå linje) har fire avganger i timen. Grønn linje viser høyverdig kollektivløsning.
Bussveien bygges der det bor og jobber flest mennesker. Tog (lange reiser) og buss (korte reiser) utfyller hverandre. Passasjerene kan bytte fra tog til buss og omvendt på noen steder.
Nord-Jærens befolkning fortsetter å vokse. I 2015 var det cirka 242.000 innbyggere på Nord-Jæren. I 2040 er innbyggertallet ventet å øke til 300.000. Uten endring i reisevaner, øker køene og miljøproblemene i og rundt byene hvert år. Bussveien er ett stort prosjekt som er med på å gi Nord-Jæren renere luft og nullvekst i personbiltrafikken. Når flere velger å ta bussen, sykle eller gå blir det kortere bilkø for de som må kjøre.
Også øvrige bussruter vil bli bedre for passasjerene før og etter 2026. Kolumbus økte rutetilbudet sitt sommeren 2016, og fikk nye busser.
Vegdirektøren i Statens vegvesen leder gruppen. De andre medlemmene er fylkesordfører i Rogaland fylkeskommune, ordførerne i de fire kommunene og direktør i Jernbanedirektoratet. Statsforvalteren i Rogaland er med som observatør. Les gjerne mer om Bymiljøpakken her.
Sist endret 11.02.2025 10.05