Målene med Haugalandspakken er å utvikle et transportsystem på Haugalandet som:
- utvikler et miljømessig og samfunnsmessig godt transportsystem
- reduserer veksten i biltrafikken i byområdet
- reduserer tallet på trafikkulykker og støyplager
- utvikler et tilrettelagt og fungerende transportsystem for alle brukere
Haugalandspakken er en finansieringsordning, som består av bompenger, statlige midler og fylkeskommunale midler i et spleiselag.
Bompengeinnkrevingen blir avsluttet sommeren 2023.
Her ligger referater og sakspapirer fra styringsgruppemøtene i Haugalandspakken.
Hva må jeg betale i bompenger?
Mer informasjon om bompenger og priser finner hos Ferde.
Dette blir bygd nå
- Fylkesvei 547 Skudenes-Kyrkeleite: 2,7 kilometer lang gang-og sykkelvei
- E134 Espelandssvingane, 1,3 kilometer lang gang- og sykkelveg og utbedring av eksisterende veg
- E134 Mørkelikrysset: Ombygging av kryss, flytting av avkjørsler, nye busslommer
Dette er bygd
Til nå er det bygd for om lag 2,7 milliarder 2020-kroner. I alt er det bygd rundt 50 store og små prosjekter. Her er noen av de største prosjektene som er gjennomført:
- E134 Skjold-Solheim
- Fylkesveg 47 Kvala-Fagerheim
- Fylkesveg 47 Norheim-Raglamyr
- E134 Førrestjørn
- Fylkesveg 511 Bygnes-Søylebotn
- Fylkesveg 47 Bøkrysset
- Fylkesveg 47 Bygneskrysset
- E134 Førresbotn
- E134 Tolplanskryss i Skåredalen
- E134 Ølen-Ølensvåg:
- E134 Trafikksikkerhetstiltak i Ølensvåg
- Fylkesveg 851 Sundvegen
- Fylkesveg 511 Åsebøen-Stangeland
- Fylkesveg 734 Håkull-Trovåg
Haugalandspakken på Facebook