Oalsgata skal bli tryggere: – Glad for være i gang

Nå er arbeidet i gang med å bygge ny miljøgate i Oalsgata med egen sykkelvei og fortau. Byggeprosjektet skal være ferdig høsten 2028.

Fylkesordfører Ole Ueland, ordfører i Sandnes Kenny Rettore og daglig leder Tommy Stangeland i Stangeland Maskin.   - Klikk for stort bildeFylkesordfører Ole Ueland, ordfører i Sandnes Kenny Rettore og daglig leder Tommy Stangeland i Stangeland Maskin var på plass da arbeidet med å oppgradere Oalsgata i Sandnes startet. Eilin Tvedt-Gundersen, Rogaland fylkeskommune

– Jeg er veldig glad for at arbeidet med å gjøre Oalsgata tryggere, nå kommer i gang, sier fylkesordfører Ole Ueland.  

Mandag var han på plass, sammen med ordfører i Sandnes, Kenny Rettore, og daglig leder i Stangeland Maskin AS, for å ta første spadestikk i arbeidet med med å oppgradere fylkesvei 334 Oalsgata. 

Det er Rogaland fylkeskommune som er oppdragsgiver, med finansiering fra Bymiljøpakken. Og det er Stangeland Maskin som er utførende entreprenør. 

Sandnes-ordfører Kenny Rettore, fylkesordfører Ole Ueland og daglig leder i Stangeland Maskin tar første spadestikk.  - Klikk for stort bildeSpaden i jorden markerer oppstart av oppgraderingen av Oalsgata. Eilin Tvedt-Gundersen

Hovedporten inn til Sandnes sentrum

Oalsgata er hovedrute for sykkel mellom Sandnes sentrum og Stangeland. Strekningen blir en viktig kobling mellom Sykkelstamvegen langs E39 og Sandnes sentrum.

– Oalsgata er selve hovedporten inn til Sandnes sentrum.  I tillegg til å være viktig for bilister, syklister og gående som skal til og fra Sandnes sentrum, er Oalsgata også en viktig skolevei for flere av elevene ved Stangeland skole, sier fylkesordfører Ueland. 

Åpent for gjennomkjøring

Fylkesveien vil være åpen for gjennomkjøring i hele anleggsperioden.

– Vi skal gjøre vårt ytterste for å sikre god trafikkavvikling under hele prosjektperioden og sørge for å gi god informasjon om hva som skjer underveis i arbeidet i Oalsgata, både til reisende, naboer og grunneiere i området, sier seksjonssjef Linda Skare Pryde i Rogaland fylkeskommune.

Kulverten til Stangeland skole skal også holdes åpen frem til den nye er på plass.

Gravemaskinspade i jorden med flere personer i gult vernetøy i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeArbeidet med å oppgradere Oalsgata i Sandnes startet i dag. Eilin Tvedt-Gundersen, Rogaland fylkeskommune

Gjør veien tryggere

Oalsgata regnes som en ulykkesbelastet strekning og mangler et godt tilbud for de myke trafikantene. Det skal derfor bygges enveisregulert sykkelvei med fortau langs Oalsgata, og to nye kulverter som er tilpasset ny løsning ved Stangeland skole.

En rekke kryss og innkjørsler i Oalsgata blir stengt for å gjøre det tryggere å gå og sykle. Strekningen som skal utbedres er på omtrent 1,5 km fra Elveplassen i sørøst til Folkvordkrysset i nordvest. 

I øvre del kommer også en ny rundkjøring. Vann- og avløpsnett og annen infrastruktur i bakken skal også oppgraderes, og det vil komme ny belysning og beplantning langs veien.  

Ansatte i Stangeland Maskin og Rogaland fylkeskommune i gule arbeidsjakker. - Klikk for stort bildeEntreprenør Stangeland Maskin AS og ansatte i Rogaland fylkeskommune feirer første spadestikk med gode boller Eilin Tvedt-Gundersen, Rogaland fylkeskommune

Strenge krav til klimaavtrykk

Prosjektet har en klar miljøprofil og stiller strenge krav til klimaavtrykk og miljøbelastning. 

Kontrakten, som ble tildelt Stangeland Maskin AS, la vekt på tiltak for å minimere massetransport og utslipp. 

Entreprenøren har levert en plan som viser hvordan volumet av massetransport kan minimaliseres gjennom gjenbruk, rensing, knusing og sortering av masser. 

Entreprenøren ble honorert for å legge frem forpliktende tiltak for å oppnå lavest mulig klimaavtrykk ved massetransport.

Les mer om oppgraderingen av Oalsgata på prosjektets nettside.