Ordfører i Sandnes kommune Kenny Rettore, fylkesordfører Ole Ueland og statssekretær Tom Kalsås fikk æren av å klippe snoren sammen med barn fra Geitastova barnehage.– Gratulerer med dagen, så utrolig flott det har blitt her på Forus! Det er alltid veldig kjekt å få være med og åpne nye strekk på Bussveien. Og dette er det tredje delprosjektet som står ferdig bygget nå i høst, det er imponerende. Hvert delprosjekt som åpner vil gjøre hverdagen enklere, bymiljøet bedre og fremtiden grønnere for alle som bor og ferdes i denne delen av fylket vårt, sa fylkesordfører Ole Ueland.
Bussveien skal gjøre regionen bedre rustet til å møte befolkningsvekst, trafikkutfordringer og miljøkrav, i dag og i årene som kommer, og skal bidra til at målet om null vekst i persontransporten blir nådd.
Harald Bøhn er avdelingssjef for samferdselsprosjekt i Rogaland fylkeskommune.
Kake og kaffe gir alltid god stemning under veiåpninger.– Nå begynner vi å få en skikkelig smakebit av hva en sammenhengende Bussvei er, med raskere og mer behagelige reiser, der bussen kjører uhindret fra annen trafikk. Med åpningen her på Forus har vi nå fått sammenhengende Bussvei fra Kvadrat i sør til Hillevåg i nord, sa Harald Bøhn avdelingssjef for samferdselsprosjekt i Rogaland fylkeskommune.
1,2 kilometer nærmere en moderne Bussvei
Det nye Bussvei-strekket på Fours er del av korridor 1 mellom Sandnes og Stavanger, og er om lag 1,2 kilometer langt. Strekket knytter sammen Bussveien fra Gausel med den ferdige traséen på Forussletta.

Som på Gausel har strekningen midtstilte bussfelt og busstasjoner, to i hver retning, hver på omtrent 50 meter. Løsningen legger til rette for høyfrekvent bussdrift med minimale forsinkelser.
Nytt kryss og tryggere ferdsel for myke trafikanter
Et sentralt punkt i prosjektet er det nye firearmede signalregulerte krysset der Forusbeen møter Forusveien. Krysset inneholder en stor undergang på rundt 2 250 kvadratmeter.
Det store signalregulerte X-krysset med fire kjørefelt i hver retning, to til buss og to til annen trafikk.
Nå er Bussveien ferdig bygget mellom Kvadrat og Hillevåg. Det gir kortere reisetid og en mer behaglig busstur.– Det blir også svært gode løsninger for syklende og gående, i tillegg til busspassasjeren. Her kommer det til å yre av liv når området virkelig åpner opp for myke trafikanter som skal til arbeidsplasser, hjem og skoler på Forus. Det gjør det enklere og tryggere å krysse veien for de som sykler og går, sa Bøhn i sin tale i undergangen på det såkalte X-krysset.
Bedre framkommelighet på veiene
I tillegg til Bussveien er det gjort flere tiltak for å forbedre trafikkflyten og sikkerheten i området:
- Forusbeen er oppgradert til firefeltsvei mellom rundkjøringen ved 2020 Park og rundkjøringen mot Bjødnabeen.
- Nådlandskroken er koblet til Nådlandsberget, og det er etablert en ny adkomstvei til Forusbeen for beboerne i området. Nådlandskroken har også fått nytt fortau.
- Langs Midtbergmyrå er det bygget ny sykkelvei med fortau fram til Grenseveien, med to nye busstasjoner i hver retning.
- En ny veiforbindelse mellom Hans og Gretestien og Kari Trestakks vei er også bygget.
Heder til entreprenør og byggherre
Fylkesordføreren delte ut blomster til alle de som har tatt fagbrev under byggeperioden.
Det er blitt utdannet mange fagarbeidere på Bussveiprosjektet på Forus.Det er Grunnservice AS som har vært entreprenør på prosjektet, med Rogaland fylkeskommune som byggherre og prosjektledelse.
Delprosjektet har en kostnadsramme på 783 millioner kroner, der 70 prosent er finansiert av statlige midler og 30 prosent med bompenger.
Så store samferdselsprosjekter krever god prosjektstyring, godt samarbeid og tydelig prosjektledelse.
De to prosjektlederne har hatt et svært godt samarbeid under den tre år lange byggeperioden.– Takk for godt utført arbeid og godt samarbeid! Vi leverer bedre prosjekter når vi spiller på hverandres styrker og det gjerne med et glimt i øyet. At prosjektet blir levert innenfor den økonomiske rammen og til rett tid er et synlig bevis på dette, avslutter Bøhn.