"Lokket" over den store rundkjøringen på Jåttå er et viktig knutepunkt med sosiale møteplasser, gang- og sykkelveier, stasjon for Bussveien og kobling mot kollektivtraséen til SUS og nærhet til tog på Jærbanen.– Dette er en milepæl i utbyggingen av Bussveien. Nå får vi en helt ny hovedtrasé for kollektivtrafikken gjennom Hinna, Jåttåvågen og videre mot Gausel. Det gir både bedre framkommelighet for bussene og et langt mer forutsigbart tilbud for de reisende, sier Harald Bøhn avdelingssjef for samferdselsprosjekt i Rogaland fylkeskommune.
Bussrute 2 og 3 får ny trasé
Kolumbus bussrute 2 og 3 skal fra natt til torsdag 4. september kjøre den nye traséen gjennom Jåttåvågen og Hinnasvingene.Se mer informasjon på Kolumbus.no
Fra natt til torsdag 4. september kjører Kolumbus sine busser på rute 2 og 3 på den nye Bussveitraséen. Den midlertidige holdeplassen i sørlige del av Hinnasvingene fjernes, og nye moderne busstasjoner med funksjonelle leskur kommer på plass på strekningen fra oktober/november 2025.
Slik kommer de nye leskurene til å se ut på Bussveien i Jåttå.
Leskurene gir bedre ly for vær og vind og er unniverselt utformet.– For de reisende betyr dette et løft i hverdagen. Bussene slipper å stå i bilkø, og vi har lagt til rette for gode sykkelparkeringer ved lokket, utenfor Stadionparken og ved Gnist. Det skal bli enkelt å kombinere sykkel, buss og tog, sier Bøhn.
Nytt veikryss og bedre flyt
I Gauselvågen er den gamle rundkjøringen erstattet med et signalregulert X-kryss.
– Med signalregulering får vi en bedre trafikkflyt både for bilister og busser. Bussene får prioritet uten at det stopper opp for hele veinettet, slik en rundkjøring ville gjort, forklarer Per Ove Stokkeland prosjektleder for Bussveien i Jåttå
Tilbud til gående og syklende
Den nye broen over jernbanen knytter Jåttåvågen og Hinna tettere sammen, og er laget for busser, gående og syklende.
Det er lagt til rette for både gående og syklende langs hele Bussvei-traséen.– Dette er en viktig forbedring for både skoleelever, pendlere og nærmiljøet ellers. Vi binder bydelene tettere sammen og legger til rette for tryggere og grønnere transportvalg, sier Stokkeland.
-
Fakta om prosjektet
- Anleggsperiode: litt over 3 år
- Åpning: 3. september 2025
- Bussene settes i drift: 4. september 2025
- Ny trasé: gjennom Hinnasvingene, bro ved Hinnavågen, Jåttflaten og lokket ved Jåttå
- Nye busskur monteres: fra oktober/november 2025
- Nytt kryss: signalregulert X-kryss i Gauselvågen
- Ny sykkel- og gangforbindelse: bro over jernbanen ved Hinnavågen