Elever lærer om glemt krise i Norges største mini-FN

100 elever fra sju videregående skoler har tatt roller som diplomater, ambassadører og journalister for å lære om humanitære kriser på en praktisk og engasjerende måte.

mange elever i et rom. Foto - Klikk for stort bilde

 

På Folkets hus i Stavanger deltok 100 elever denne uken i Norges største mini-FN, arrangert av St. Olav videregående skole i samarbeid med FN-sambandet. Rollespillet etterligner FNs sikkerhetsråd og gir elevene mulighet til å fordype seg i internasjonal politikk, forhandlinger og globale utfordringer.

Ung gutt smiler.  Foto - Klikk for stort bildeGunnar Olsen-Hagen synes mini-FN har vært svært lærerikt.

Gunnar Olsen-Hagen, 18 år fra St. Olav, representerer Kina i rollespillet.

– Du må lese deg godt opp, både på ditt eget lands posisjon og på hva andre mener. Det er mye arbeid, men utrolig lærerikt. Jeg har fått innsikt i perspektiver jeg ellers aldri ville kommet borti.

For Olsen-Hagen gir rollespillet en helt annen forståelse av internasjonal politikk enn tradisjonell undervisning kan tilby.

– Dette er noe helt annet enn vanlig undervisning. Vi må holde fokus, skille sak og person og være profesjonelle. Det gjør at alt føles mer ekte, sier han.

Årets tema er borgerkrigen i Sudan. Dette er en av verdens mest alvorlige humanitære kriser, men den får likevel begrenset mediedekning i Norge. Elever fra Skeisvang, Sola, Sandnes, Sauda, Strand, St. Olav og Hetland videregående skoler deltar.

Diplomati i praksis

Lærer Inge Rykkje, som har fulgt prosjektet i mange år, understreker at erfaring er avgjørende.

– Diplomati må oppleves, ikke bare forklares. Elevene får forhandle, drive politikk og teste demokratiske prosesser i praksis. Samtidig får de innsikt i borgerkrigen i Sudan, som nesten ikke omtales i mediene. Vi håper dette blir en øyeåpner.

Voksen mann. Foto - Klikk for stort bildeLærer Inge Rykkje synes mini-FN er et av årets høydepunkt.

Forarbeidet er omfattende. Diplomater må forstå historiske linjer, politiske konflikter og offisielle posisjoner, og sette seg inn i hvordan andre land tenker og handler.

– For mange er det et sjokk å oppdage at diplomati handler om strategi og taktikk. De må rett og slett lære seg å bløffe. Kunnskap gir makt i forhandlingene, sier Rykkje.

Pressen følger forhandlingene

Mini-FN har også sin egen presse, FN-posten, ledet av 18 år gamle Maya Phan fra St. Olav. Hun og redaksjonen har forberedt seg i ukevis.

– Vi skriver nyhetssaker, tar bilder og skaper debatt underveis. Alt publiseres direkte i salen, så tempoet er høyt. Det er krevende å være en uavhengig redaksjon, for delegasjonene følger nøye med på hvordan de blir omtalt.

Mediedekningen av Sudan krever ekstra arbeid.

– Det er lite norsk journalistikk om krisen, så vi må lete bredere og jobbe grundig med kildene. Jeg har lært mye om politiske metoder og hvordan man skaper gode diskusjoner, sier Phan.

Ung jente sitter foran en datamaskin. Foto - Klikk for stort bildeMaya Phan er redaktør for FN-posten.
Tavle med nyheter. Foto - Klikk for stort bildeDet er hyppige nyhetsoppdateringer under mini-FN.

Å lære gjennom rollen

Emma Spangberg, 18 år fra Skeisvang videregående, representerer Russland i rollespillet.

– Jeg trodde det kom til å være skummelt å representere Russland, men det blir naturlig når man er i rollen. Oppgaven er å være saklig, strategisk og overbevisende. Det er både krevende og veldig interessant. Også er det veldig greit at alle er innforstått med at vi personlig ikke står for meningene vi ytrer i spillet.

Hun opplever læringskurven som bratt. 

– Jeg har aldri deltatt i en formell debatt før. Læringskurven har vært ekstrem, forteller Emma.

Fokus på en glemt krise

Sudan er valgt som tema nettopp fordi konflikten får lite mediedekning i Norge. Vold, sult og masseflukt preger flere regioner, og millioner er drevet på flukt. At konflikten sjelden omtales gjør mini-FN til en unik mulighet for elevene til å forstå hva som faktisk skjer.

– Sudan forsvinner i skyggen av andre konflikter. Nettopp derfor er det viktig at elevene løfter den fram, sier Rykkje.

For han er rollespillet et av årets høydepunkter.

– Det er utrolig meningsfylt å være med. Jeg blir kjent med elevene på en helt ny måte, og jeg ser hvor engasjerte de blir når de virkelig får jobbe i dybden. Det er givende å følge dem gjennom en prosess der de vokser, utfordres og tar eierskap til rollene sine, sier læreren.

Fem ungdommer. Foto - Klikk for stort bildeEmma Spangberg (i midten) og hennes medelever fra Skeisvang vgs representerer Russland i rollespillet.