Godt i gang med landkarene på Helgøy bru

 Arbeidene med å støype landkar til brua er i full gang.

Brua blir fundamentert på to plass-støypte landkar, et på Helgøy og et på Mosnes, som er fastlandssida.

- Arbeidet går godt. På Mosnes-siden er det asfaltert, og på Helgøy er arbeidet godt i gang, forteller prosjektleder Åsbjørn Søyland i Rogaland fylkeskommune.

Brua blir fundamentert på 17 utstøpte stålrørpeler (se brumodellen). Pelene er fordelt i fem pelegrupper i fem akser. Avstanden mellom aksene er ca. 47 meter (spennvidde). Lengden på pelene varierer fra 11,1 meter til 44,2 meter alt etter avstand til sjøbunn.

Brua består av prefabrikkerte element i lengder som i hovedsak tilsvarer spennvidden mellom, cirka 47 meter.  En flytekran monterer elementene på toppen av stålrørpelene.

Grovt estimert går det med flere tusen kubikkmeter betong og over 100 tonn armering.

Dette er fylkesvei 635 Helgøy-Mosnes:

  • Helgøy bru blir 270 meter lang og fire meter bred. Totalt er prosjektet 1880 meter vei med et kjørefelt og møteplasser.
  • Et totalentreprise-prosjekt (som betyr at entreprenør prosjekterer og bygger) med en kostnadsramme på 72 millioner kroner.
  • Hovedentreprenør er Vassbakk & Stol og Skanska prosjekterer og bygger bru over Helgøysundet

Helgøy blir landfast innen april 2022.