Rogaland fylkeskommune
Hvordan kan elever lære om historie og samtid gjennom kulturminner i nærmiljøet? Rogaland fylkeskommune og Universitetet i Stavanger utvikler en ny veileder for arbeid med kulturarv og minnekultur i skolen.
Veilederen, med tittelen Fortid i samtid, lages for lærere i grunnskole og videregående opplæring. Den skal vise hvordan kulturarv kan brukes som læringsressurs på tvers av fag og trinn – fra samfunnsfag og kunst og håndverk til norsk, naturfag og kroppsøving.
Målet er å gjøre det enklere for lærere å ta utgangspunkt i lokale kulturminner, steder og fortellinger i undervisningen, og å vise hvordan dette kan knyttes til læreplanmål i LK20.
Veilederen inneholder:
- konkrete forslag til aktiviteter og undervisningsopplegg
- arbeidsark, refleksjonslogg og mal for tverrfaglige prosjekter
- eksempler fra Rogaland
- oversikt over nasjonale og lokale læringsressurser
Prosjektet er et samarbeid mellom Rogaland fylkeskommune og forskergruppen Future Pasts ved Universitetet i Stavanger.
Nå inviteres lærere og skoleledere til å gi innspill til veilederen før den ferdigstilles.
Du finner dokumentet og spørreskjemaet her:
📄 Lenke til veilederen (PDF) (PDF, 452 kB)
📝 Innspill til veileder om kulturarv og minnekultur i skolen
Tilbakemeldinger fra skolene er uhyre viktige og vil bidra til å forbedre veilederen og gjøre den mest mulig relevant for lærere og elever i Rogaland. Skoler som ønsker det, kan også melde interesse for å delta som pilotskoler i utprøvingen vinteren 2025/2026.
– Vi håper at veilederen kan inspirere til å bruke fortidens spor som levende læringsarenaer. Gjennom arbeid med kulturarv får elevene erfare hvordan historie angår dem selv, sier rådgiver Marthe Holgersen Kjørkleiv i Rogaland fylkeskommune.
Endelig versjon av veilederen publiseres i 2026. Inntil da håper vi mange vil bidra med innspill og ideer til hvordan kulturarv kan få en naturlig plass i skolehverdagen.