Mens vi venter på dagsturhyttene...

Hva med å bygge din egen Dagsturhytte? – Til fuglene! Her finner du oppskriften.

Dagsturhytteprosjektet i Rogaland er godt i gang og vi gleder oss til oktober når de første hyttene etter planen skal åpne. Dagsturhytta er tegnet av Rojo arkitekter i Trondheim og den første dagsturhytta åpnet i Sogn og Fjordane i desember 2017. Så langt har det resultert i 38 ferdige hytter og våren 2022 skal det etter planen være totalt 56 dagsturhytter i Vestland fylke.

Dagsturhytteprosjektet er også godt i gang her i Rogaland, og allerede i oktober vil vi åpne de første hyttene. I slutten av mai blir det avklart hvem som vinner anbudet og skal få bygge disse flotte hyttene som skal plasseres på ulike steder i fylkets kommuner.

Arkitekttegnet fuglekasse

Inspirert av Dagsturhytta har Rojo arkitekter også tegnet en fuglekasse som er verdt å teste ut mens vi venter på de store hyttene.

Last ned tegningen (PDF, 97 kB)

Som en kjekk påskeaktivitet har en av kommunikasjonsavdelingens medarbeidere laget to fuglekasser sammen med sin niåring, og med uvurderlig hjelp fra familiens eldste som både er glad i fugler og er godt utstyrt med verktøy og resteplanker.

Framgangsmåte

Dette er vårt forsøk på å lage dagsturhytte-fuglekassen: Farfar sagde de fem plankebitene vi trengte etter samme mål som på arkitekttegningen. Han hjalp oss også lage skrå vinkel (45 grader) på endene, på begge sider i gulvet og på nederste kant i de to "takplankene". Dette kan være litt komplisert uten gode verktøy, så det gir naturligvis rom for improvisering. (Vi er på ingen måte eksperter, men håper likevel å inspirere flere til å bygge fuglekasser.)

Etter at sagingen var unnagjort startet vi med å borre hull i passe størrelse til at både meis og spurv skal føle seg velkommen. Vi monterte også de to trekantede veggene litt inn fra kanten.

Vi fant ikke helt ut hvordan vi skulle montere lokket for at det enkelt kan åpnes for rensing. Vi hadde heller ikke noe hengsel tilgjengelig, så vi vi valgte å skru alle delene sammen istedenfor å spikre. Da kan vi løsne de fire skruene på "lokket" når vi skal rense kassen etter at hekkesesongen er over.

Rosa fuglekasse i urbant nabolag

Niåringen insisterte på at fuglene måtte få en rosa fuglekasse, og sånt er som kjent udiskuterbart. I vårt urbane nabolag tror vi dessuten at fuglene er glad i farger.

Vi monterte til slutt kroker på fuglekassen og festet dem med strips på to egnede steder. Vi vil jo ikke skade trærne med å spikre dem fast! Vi vil dokumentere og legge ut bilder etterhvert på facebooksiden Dagsturhytta Rogaland.

Del din fuglekassehistorie

Hvis du også får lyst til å lage en Dagsturhytte-fuglekasse vil vi veldig gjerne se resultatet. Hvilke fugler besøker denne trekant-fuglekassen, hvem flytter inn - og hvor mange kommer ut?

Del gjerne din fuglekassehistorie på facebooksiden til Dagsturhytta Rogaland.

Flere tips og triks til fuglekasse

Husk: Har du allerede fuglekasser må du rense disse før nye fugler flytter inn!

Sånn gikk det når kommunikasjonsrådgiveren og kohorten laget Dagsturhytte-fuglekasse. Nå er vi spent på småfuglenes respons... Følg med på facebooksiden til Dagsturhytta Rogaland for oppdateringer.