Omlegging av gang- og sykkelveier i Bussveiprosjektet på Lura

Tirsdag 14. mai gjør vi en større endring av gang- og sykkelveier ved Bussveiprosjektet på Lura, mellom Kvadrat og Lurabyen.

For å påvirke morgenrushet minst mulig starter arbeidene med å endre trafikkmønsteret allerede kl. 05.30. Noe støy fra arbeidet må dessverre forventes.

Anleggsarbeidene vil foregå på østsiden av Forussletta, fra Uno-X Forussletta til dagens midlertidige fotgjengerovergang ved Lurabyen. For å få til trygge gang- og sykkelveier, og mest mulig effektivitet i arbeidene, legger vi om trafikken og lager alternative ruter for gående og syklende. Dette medfører dessverre at det blir lengre omveier for myke trafikanter i byggeperioden. 

Alternative ruter 

Fortau på østsiden av Forussletta vil kun være åpent sør for Lindeveien nr 25–37. På vestsiden av Forussletta er fortauet allerede stengt, men det lages midlertidig gang- og sykkelvei for å sikre tilkomst mellom vest- og østsiden av Forussletta. Krysningen blir rett sør for innkjørselen til Lindeveien og nord for Stokkaveien på Forussletta.

Korteste vei mellom Kvadrat kjøpesenter og Lurabyen, blir via Lindeveien.

Kart med markert trafikkomlegging - Klikk for stort bildeKartskissen viser omlegging av kjørebane og gang- og sykkelvei fra 14. mai 2024. Blå streker viser kjørebane, grønne streker viser alternative ruter og åpne krysninger på Forussletta og i Stavangerveien. Gangforbindelsen mellom Lurabyen og Håholen langs Westco-bygget stengte nylig, og en må benytte alternative ruter.

Vi skilter også alternativ rute via Vestre Hamravei og Lerkeveien. Dette blir kortere vei for de som skal ta seg mellom Uno- X Forussletta og Lura skole, eller som skal andre steder lengre sør-øst i prosjektet. De fleste kommunale veier på Lura er ellers åpne, med unntak av Lerkeveien og deler av Seljeveien hvor både Rogaland fylkeskommune og Sandnes kommune har pågående arbeider. 

Varighet og årsaken til omleggingen 

Gang- og sykkelveien langs Forussletta mot Lindeveien må holdes stengt til godt ut i 2025. Det blir mindre justeringer underveis. Årsaken til at omleggingen blir relativt langvarig er at det blant annet skal bygges to nye underganger med tilhørende murer på Forussletta og i Stavangerveien. Dette arbeidet er tidkrevende og vil pågå godt ut i 2025.

På østsiden av Forussletta skal det settes opp nye permanente murer og støyskjermer inn mot Lindeveien. Før selve Bussveien på Forussletta står ferdig, skal det også gjøres et betydelig arbeid nede i bakken med blant annet ledninger og kabler. 

Finnes det ingen bedre måte å gjøre dette på?

Vi har under planleggingen av dette arbeidet sett på mulige alternativer for å sikre at gående og syklende får kortets mulige omveier. Alternative løsninger kan ikke gå på bekostning av sikkerhet for myke trafikanter eller fremdrift. På bakgrunn av dette har vi ikke funnet bedre løsninger for omleggingen for myke trafikanter.