Suksess med gamle høns

Kakleriet UB lager nye produkter av gamle høns. Det resulterte i fire førsteplasser i fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter og én av fire billetter til NM.

To elever på stand. FOTO - Klikk for stort bildeAdrian Holmgard Høynes og Martin Austevik i Kakleriet UB.

- Humøret og stemningen i gruppen er på topp. Vi har samarbeidet godt og stått på dag og natt for at dette skal bli bra. Jeg er veldig glad for å ha hatt de to makkerne mine med på laget. Dette hadde ikke gått uten dem, sier Vetle Almås Rege, daglig leder i Kakleriet UB.

Ungdomsbedriften lager matvareprodukter av høns som skal kastes fordi de er for gamle til å legge egg. Gjennom tett samarbeid med næringslivet har de fått tilgang på hønene for å utnytte råvaren til det fulle, og dermed begrense matsvinn.

- Dette er en hjertesak for oss. At vi vant, viser en interesse for å få høns på markedet igjen. Det lover godt for de om lag 11 000 tonnene med høns som blir kastet hvert år, sier den daglige lederen engasjert.

En gruppe elever på scene. Foto - Klikk for stort bildeKakleriet UB vant Bærekraftsprisen, med Fall-off Rescue UB på andreplass og Calor UB på tredjeplass.

Rogalandslaget

111 ungdomsbedrifter med til sammen 510 elever deltok i mesterskapet. I et folkefylt Stavanger konserthus ble 17 vinnere kåret. Av disse gikk fire videre til NM for ungdomsbedrifter som arrangeres 27.-28. april i Lillestrøm.

Disse fire ungdomsbedriftene skal representere Rogaland:

• Fall-Off Rescue UB, Tryggheim vgs, med sin sensorpakke som registrerer motorsykkelulykker og varsler nødetatene.
  • The Box UB, Karmsund vgs, med sin matboks som inneholder næringsrike og bærekraftige produkter.
  • Kakleriet UB, Karmsund vgs, med hønseprodukter som reduserer matsvinn.
  • BBottle UB, Hetland vgs, med sin skadeforebyggende drikkeflaske laget av gjenbrukte materialer.

En lærerik erfaring

Med sin skadeforebyggende drikkeflaske laget av avkapp fra oljeindustrien, gikk BBottle UB helt til topps i kategoriene «beste forretningsmodell» og «størst verdiskapingspotensial». Daglig leder i bedriften, Oliver Bådsvik Haugsland, synes arbeidet har vært svært lærerikt.

- Vi har fått mye verdifull kompetanse. Det har vært kjekt, men utfordrende. Det viktigste jeg har lært er kanskje at man møter mye motstand, men dette har gjort at vi er bedre forberedt på arbeidslivet, sier han.

Lektor ved skolen, Nicole Michaud, hadde i år gleden av å arbeide med skolens ungdomsbedrifter for første gang.

- Det har vært utrolig inspirerende å være en del av dette miljøet og få se hvordan elevene tenker selv, utvikler seg og rett og slett blomstrer. Det gir også meg en ekstra drivkraft, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ungdomsbedrift fra Hetland vgs. Foto - Klikk for stort bildeMiljøveileder, ungdomsbedriften BBottle og lærer Nicole Michaud fra Hetland vgs.

Bærekraftige idéer

Flere av forretningsidéene som ble presentert hadde fokus på bærekraft. I tillegg til redusert matsvinn og gjenbruk, var sirkulærøkonomi og ønsket om å bedre psykisk helse blant unge fremtredende. Dette falt i god jord hos både juryen og leder for Ungt Entreprenørskap Rogaland, Maria Aasbø.

- Elevene er opptatt av å redusere avtrykket sitt ved å velge lokale leverandører, bærekraftige materialer eller tilby et produkt eller en tjeneste som bidrar til sosial bærekraft. Samtidig er de opptatt av å tjene penger og drive lønnsomt. Alt dette tar de med seg den dagen de skal ut i arbeidslivet. Det lover godt for framtidig, bærekraftig verdiskaping, sier en fornøyd Aasbø etter prisutdelingen.

Se resultatene fra fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter i Rogaland 2023