Klassekameratene er ferske norgesmestere

På Sandnes videregående skole har tre elever i samme klasse blitt kåret til Norges beste i realfag.

Foto: David Strømme Eikeland. Olav Skaland Johnsen. - Klikk for stort bildeDavid Strømme Eikeland og Olav Skaland Johnsen går i samme klasse på Sandnes videregående skole. Sammen med klassekamerat Simen Eilevstjønn har de nådd til topps i norgesmesterskap i realfag i år.

Tidligere i mars ble det arrangert norgesmesterskap i realfag. Flere tusen elever på videregående skoler i hele Norge har kjempet for å kvalifisere seg til norgesfinalene.

På Sandnes videregående skole har de tre klassekameratene David Strømme Eikeland, Olav Skaland Johnsen og Simen Eilevstjønn utmerket seg i hver sin gren av norgesmesterskapet.

– At vi går i samme klasse og fikk både første-, andre-, og tredjeplass er ganske fett. Jeg tror ikke jeg hadde blitt med i konkurransen hvis det ikke var for Simen og David, sier Olav Skaland Johnsen.

De tre vinnerne fra Sandnes videregående skole er:

• David Strømme Eikeland som fikk førsteplass i både Abelkonkurransen (matematikkmesterskapet), Informatikkolympiaden, og tredjeplass i Kjemiolympiaden,
  • Simen Eilevstjønn som fikk førsteplass i Kjemiolympiaden og
  • Olav Skaland Johnsen som fikk andreplass i Biologiolympiaden.

Hard konkurranse for å bli med

Når det arrangeres mesterskap i realfag er målet å vekke elevene sin interesse for fagene.

For å kvalifisere seg tar elevene omfattende prøver. Får de gode nok resultater, er de med videre i den norske finalen.

– Målet har vært å vinne, og nå skjedde det endelig. Jeg har vært med i fem år, til og med før videregående, sier David Strømme Eikeland, årets norgesmester i matematikk og informatikk.

Nå vil han satse på å vinne stort i utlandet også. Med sin førsteplass har han sikret seg et sete på landslaget for Norge i to ulike verdensmesterskap i realfag.

Foto: David Strømme Eikeland. - Klikk for stort bildeTil tross for at David Strømme Eikeland også kvalifiserte seg til landslaget i kjemi, har han takket nei til å delta på landslaget fordi det er på samme tidspunkt som olympiaden i informatikk skal arrangeres.
Foto: Olav Skaland Johnsen. - Klikk for stort bildeOlav Skaland Johnsen synes det er et godt klassemiljø i realfagsklassen på Sandnes videregående skole, og sier at medelevene har heiet på ham når han har konkurrert i finalen.

Venter på verdensmesterskap

De tre klassekameratene har alle sikret seg en plass på Norges landslag og skal konkurrere om å bli verdensmestere.

Selv om ambisjonsnivået er høyt, er de begge opptatt av at det ikke bare er interessen i faget som motiverer dem til å delta.

– Det sosiale med konkurransene er veldig viktig. Man møter folk med samme interesser som deg, på tvers av landegrenser, og jeg har blitt kjent med mange nye folk, sier David Strømme Eikeland.

Senere i mai skal han være med og representere Norge i den Baltiske Informatikkolympiaden i Litauen. Etter dette venter verdensmesterskap i matematikk i England.

Foto: Russebukse. OL-ringer. - Klikk for stort bildePå russebuksen til Olav Skaland Johnsen har han malt inn de olympiske ringene for å feire andreplass i biologiolympiaden.
Foto: David Strømme Eikeland. Olav Skaland Johnsen. - Klikk for stort bildeHvis det ikke var for klassekameratene David og Simen hadde ikke Olav forsøkt å bli med i biologiolympiaden, mener han selv.
Foto: David Strømme Eikeland. Olav Skaland Johnsen. - Klikk for stort bildeAlle de forberedende prøvene for å kvalifisere seg til finalene i realfagsolympiadene blir tatt på de ulike videregående skolene.

Flere dyktige elever

Både kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel tok del i hver sin premieutdeling for norgesmesterskapene.

– Hver og en av dere er vinnere. Og som samfunn er vi alle vinnere med dere på laget, sa statsråd Oddmund Hoel til elevene under premieutdelingen i Oslo.

I finalen var det flere elever fra de fylkeskommunale videregående skolene i Rogaland som utmerket seg.

Elever fra Rogaland som deltok i norgesmesterskap i realfag:

Stavanger Katedralskole

• Tarjei Nordbø Braut,  finalist i Fysikkolympiaden og
  • Vegard Kvilhaug, finalist i Biologiolympiaden.

St. Svithun videregående skole

• Vetle Tjøstheim Støren, finalist i Kjemiolympiaden og Abelkonkurransen,
  • Håkon Støren, finalist i Fysikkolympiaden, og kom videre til verdensmesterskapet, og
  • Celine Unneberg Eikeland, finalist i Geofagolympiaden.

St. Olav videregående skole

• Sveinung Wijnen Kalvig, finalist i Kjemiolympiaden,
  • Don Thai Hoang, finalist i Fysikkolympiaden,
  • Mats Aleksander Larsson, finalist i Kjemiolympiaden,
  • Heine Husdal, Kirill Shchipanov og Eskil Jårvik og Daniel Aasland, finalister i Informatikkolympiaden.