Den kulturelle skolesekken feirer 20 år

Alexander Flotve, Anne-Kristin Sæther, Kurt Lisø og Vibeke Rullestad i DKS, Rogaland fylkeskommune.Den kulturelle skolesekkens 20-årsjubileum markeres i Stavanger 18. november med konferanse og festforestilling.

Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal ordning som sørger for at alle skoleelever i Norge får oppleve profesjonell kunst og kultur i skolen. Gjennom ordningen får elevene mulighet til å oppleve, gjøre seg kjent med og utvikle forståelse for ulike kunst- og kulturuttrykk.

– Den kulturelle skolesekken er en utrolig fin ordning som har gitt barn og unge fantastiske opplevelser i 20 år. Det er viktig å markere, og det er ekstra kjekt å samles til feiring etter to år som har vært preget av koronarestriksjoner, sier Anne-Kristin Sæther, fagkoordinator for den kulturelle skolesekken i Rogaland fylkeskommune.Shaakir Muhammad Den Norske Opera & Ballett

Det er Sæther og kollegaene i fylkeskommunen som har tatt initiativet til jubileumsfeiringen og invitert hele landets DKS-entusiaster til Stavanger for feiring torsdag 18. november.

Foredrag og forestilling

Jubileet markeres med konferanse og festforestilling. Noe av det som står på programmet er     nasjonalballettens danser Shaakir Muhammed som opprinnelig er fra Brooklyns ghetto. Han skal fortelle sin historie om hvordan kunst og kultur påvirker valgene man tar. Filmskaper Silje Salomonsen skal snakke om hvordan det lille og lokale kan bli universelt og globalt, mens Cathrine Irgens Nilsen fra NRK Super skal presentere hvordan de jobber med barn og unges medvirkning i utvikling av konsepter og programmer.  Silje Salomonsen

– Vi skal også få lære mer om dataspill, eksperimentelle plattformer for visuell kunst og ikke minst hvordan DKS-tilbudet samspiller med skolenes læreplaner, sier Sæther.

Thomas Dybdahl og Izabell bidrar med kunstneriske innslag og sistnevnte skal også være konferansier.

Kulturpolitikk på sitt beste

Den kulturelle skolesekken er kjernen i regjeringens politikk for kulturformidling for barn og unge, og er unik i verdenssammenheng.

– Den kulturelle skolesekken er et fantastisk kunstformidlingsprosjekt som har vokst og utviklet seg i et unikt samspill mellom kommuner, fylkeskommuner og staten. Dette er nasjonal kulturpolitikk på sitt aller beste, sier direktør for Kulturtanken Øystein Strand som også skal innlede konferansedelen.

Prisutdeling og potpurri

Som en del av jubileumsmarkeringen i Stavanger blir det også prisutdeling.

Øystein Strand   – Jeg er glad for at vi får lov til dele ut DKS sin egen pris, Gullsekken, under dette arrangementet. På den måten kan vi bidra til å sette ekstra pris på noen få av de om lag 4000 utøverne som fyller skolesekken med innhold over hele landet. Alle de nominerte til Gullsekken representerer og synliggjør gullet i ordningen, og vinnerne som juryen har valgt ut oser formidlingsevne og formidlingsglede. På hver sin unike måte skaper de magiske kunstopplevelser på skolene og gir elevene rom for refleksjon gjennom musikken og scenekunsten, sier Strand.

Jubileumsforestillingen torsdag kveld byr på et potpurri av det kunst- og kulturlivet har presentert de siste 20 årene, både nasjonalt og regionalt i DKS Rogaland. I tillegg vil det bli smakebiter fra DKS-tilbudet akkurat nå og hva som kommer framover.

Program for Den kulturelle skolesekkens 20-årsjubileum

Fakta om Den kulturelle skolesekken:

Den kulturelle skolesekken (DKS) er et samarbeid mellom Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet, og alle landets fylkeskommuner og kommuner. Kulturtanken – Den kulturelle skolesekken Norge fikk i 2016 det nasjonale ansvaret for ordningen. DKS er altså et samarbeidsprosjekt mellom kultur- og opplæringssektoren på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, og omfatter alle skolene i Norge. Fylkeskommunen er ansvarlig for regional koordinering og programmering, men kommunene har også mulighet for å utvikle egne program lokalt.

Tall fra Rogaland:

Alle elever i grunnskolen (ca 64 000) fra de begynner i første klasse fram til de er ferdig med videregående skole (ca 18 700 elever) får besøk fra Den kulturelle skolesekken i Rogaland. Hvert år er det mellom 35 og 40 ulike produksjoner på turné i grunnskolen og rundt 15 ulike produksjoner i videregående skole i regi av DKS Rogaland. Det er i tillegg et par produksjoner i året som for elever som trenger noe som er mer tilrettelagt for at de skal få en god opplevelse.