Fylkesordfører Ole Ueland (i midten) klippet snoren sammen med elever fra Ogna skule. Byggeleder for Hølland bru, Håkon Emil Helland Sæstad (t.v.) og ordfører i Hå kommune, Andreas Bjorland (t.h.) fikk være med å holde i snoren.– Gratulerer med dagen! Det er utrolig kjekt å se at denne flotte brua nå er bevart for framtida, må den bestå i minst 182 nye år, sa fylkesordfører Ole Ueland da han klippet snora.
I nydelig vårvær, med sol fra skyfri himmel, hadde flere gjester samlet seg for å bli med på den offisielle åpningen av Hølland bru.
Nødvendige oppgraderinger
Hølland bru er del av den Vestlandske hovedvei og ble bygget av den kjente brubyggeren Andreas Aanensen i 1843. Brua er konstruert som en steinhvelvbru i tre spenn og strekker seg 34 meter over Ognaelva.
Ordfører i Hå kommune, Andreas Bjorland (t.v.) er svært godt fornøyd med jobben fylkeskommunen har gjort med Hølland bru. Her er han i god drøs med avdelingssjef for samferdselsprosjekt i Rogaland fylkeskommune, Harald Bøhn (t.h.).– Det er imponerende å tenke på at hele denne brua er bygget med håndemakt, og alle steinene den er satt sammen av, er hugget og tilpasset med hammer og meisel. Det er utrolig flott at dette nå er bevart, slik at framtidige generasjoner kan se hva folk fikk til med enkle redskaper og jærsk pågangsmot, sier ordfører i Hå kommune, Andreas Bjorland.
De siste årene har Hølland bru vist tydelige tegn på skader og forfall og var ikke lengre beregnet for dagens trafikk og sikkerhetskrav.
– Vi har derfor byttet ut hele «innmaten» i brua. Massene inni brua ble gravd ut og erstattet med armert betong. I tillegg har brua fått ny asfalt, nye rekkverk og noen oppgraderte steinmurer, sier Håkon Emil Helland Sæstad, byggeleder for Hølland bru.
Innmaten av brua ble forsiktig fjernet slik at selve steinhvelvingen ikke skulle bli skadet av arbeidet.
Brua ble armert og støpt med betong for at den skal tåle vekten av tyngre kjøretøy.
Slik ser Hølland bru ut nå når den er ferdig restaurert.Brua fortsatt viktig
I rundt hundre år var Hølland bru et punkt alle som reiste den Vestlandske hovedveien mellom Stavanger og hovedstaden måtte passere, enten til fots, på hesteryggen, på kjerre – eller senere med bil.
Byggeleder for Hølland bru, Håkon Emil Helland Sæstad og seksjonssjef for samferdselsprosjekt sør 1, Linda Skare Pryde gledet seg til å åpne brua.Men fra slutten av 1940-årene, dalte trafikken betraktelig, da vegen over Hegrestadfjellet ble avløst av nåværende Fylkesvei 44.
– Likevel er Hølland bru fortsatt viktig. Viktig for de som bor og driver næring i området, og for alle som vil besøke denne flotte delen av fylket vårt - enten det er for å kjøpe blomster på gartneriet, gå til dagsturhytta eller følge den historiske Vestlandske hovedvei gjennom det fascinerende landskapet, sa fylkesordføreren.
Historisk kulturminne
Hølland bru har stor regional kulturhistorisk verdi, og skal bevares som kulturminne. Målet har vært at både brua og området rundt skal framstå nærmest identisk etter at renoveringsarbeidet er ferdig.
– Dette har vært et spennende og unikt prosjekt, både for oss i fylkeskommunen og for entreprenør Risa AS som har utført renoveringsarbeidet. Det er sjelden vi utfører arbeid på så gamle brukonstruksjoner, så her har vi lært mye underveis, sier Sæstad.
Viktige naturverdier
Hølland bru ligger i et naturskjønt landbruksområde med mange bevaringsverdige og vernede kultur- og naturverdier som en må ta hensyn til.
De fredede elvemuslingene i nærheten av brua ble varsomt flyttet vekk fra anleggsområdet.
Det var flere elvemuslinger under brua, de største målte rundt 10 centimeter.– I Ognaelva er det blant annet fredede elvemuslinger. For å sikre at muslingene ikke skulle komme til skade under anleggsarbeidet, har vi møysommelig gått over elvebunnen rett rundt brua og flyttet de muslingene som var der et lite stykke opp i elva, sier Sæstad.
Prosjektet har også jobbet tett med plan og kulturmiljø i fylkeskommunen underveis. Både for å finne gode løsninger som sikrer kulturverdiene til brua og naturområdet rundt, og for å dokumentere byggemåte og arbeidet for ettertida.
Takker naboer og Hå kommune
En rekke naboer, grunneiere, representanter fra entreprenøren, fylkeskommunen og andre gjester ble med på åpningen i det fine været.Opprinnelig skulle det under anleggsperioden settes opp en midlertidig bru ved siden av Hølland bru. Denne skulle være åpen for naboer, næringsdrivende og besøkende i området. Men på grunn av uforutsette hendelser, som blant annet krigen i Ukraina og brokollapser andre steder i Norge, ble det umulig å oppdrive en slik bro.
– Men med god hjelp fra velvillige grunneiere og en løsningsorientert administrasjon i Hå kommune klarte vi å legge til rette for en midlertidig omkjøringsvei fra Hølland mot Sirevåg. Vi vil veldig gjerne takk for tålmodigheten både naboer og besøkende i området har vist under anleggsperioden, avslutter Sæstad.
Bilder fra åpningen
Hølland bru ferdig restaurert
Vil du se denne videoen må du godkjenne funksjonelle informasjonskapsler.
Film fra anleggsarbeidet
Vil du se denne videoen må du godkjenne funksjonelle informasjonskapsler.
Faktaboks
Den Vestlandske hovedvei og Hølland bru
-
- Den Vestlandske hovedvei var en del av en sammenhengende vei mellom Stavanger og Drammen og ble påbegynt i 1789.
- Veien var den første som ble bygd med tanke på hjulredskap i Rogaland.
- Mye av arbeidet med veien ble utført som pliktarbeid av bøndene i området.
- Hølland bru ble bygget av den kjente brubyggeren Andreas Aanensen i 1843.
- Hølland bru er konstruert som en steinhvelvbru i tre spenn og med en lengde på 34 meter og bredde på 4,9 meter.
- Brua er bygd med håndemakt og steinene er forma og delt med bruk av hammer og meisel.
- Det var fylket som betalte brua, uten tilskudd fra staten. Kostnadene for Hølland bru og Ogna bru var til sammen 2 164 spesidaler (8 656 kroner i 1843).
- Hølland bru er nå restaurert for 49,2 millioner kroner, finansiert med fylkeskommunale midler.