Jåttå (Stasjonsveien–Gauselvågen)

Illustrasjonsbilde av Bussveien ved Jåttå. Illustrasjon - Klikk for stort bilde

Siste nytt

Vei ved Laberget stenges for gjennomkjøring

Mandag 08. april blir veien mellom Laberget og Jåttåvågveien stengt for gjennomkjøring. Stengingen skjer i forbindelse med opparbeidelse av nytt arbeidsområde. Det blir etablert snuhammer i enden av veien. 

Det blir en liten endringer i gang- og sykkelsti. 

Bildet viser nytt arbeidsområde i rødt, snuhammer og gul stiplet linje viser hvor gang og sykkelsti vil bli. - Klikk for stort bildeBildet viser nytt arbeidsområde i rødt, snuhammer og gul stiplet linje viser hvor gang og sykkelsti vil bli.

 

05.04.2024

Trafikkomlegging i Vaulenveien

Tirsdag 02. april blir det trafikkomlegging i Vaulenveien. Det blir etablert midlertidig rundkjøring for å opprettholde trafikkflyten. Omleggingen skjer i forbindelse med rivning av undergang og opparbeidelse av bussvei mellom Hinnasvingene til Vaulenveien. 

Det blir mindre omlegging av gang- og sykkelsti.

Bildet viser ny rundkjøring og hvor ny trafikkomlegging går. Oransje strek viser gang og sykkelsti. - Klikk for stort bildeBildet viser ny rundkjøring og hvor ny trafikkomlegging går. Oransje strek viser gang og sykkelsti.

 

 

22.03.2024

Åpning av ny rundkjøring øst for Viking stadion

Endelig åpner den nye rundkjøringen øst for Viking stadion. Fredag ettermiddag 15. mars vil alle som benytter seg av veiene Laberget og Gamle Jåttåvågen kunne kjøre gjennom den nye permanente rundkjøringen. Vi takker for tålmodigheten under byggearbeidene.

Bildet viser ny rundkjøring, arbeidsområde i rødt og gang- og sykkelsti i gul stiplet linje. - Klikk for stort bildeBildet viser ny rundkjøring, arbeidsområde i rødt og gang- og sykkelsti i gul stiplet linje.

Midlertidig omleggingsvei vil fjernes. Gang- og sykkelsti vil forbli slik den er i dag. 

14.03.2024

Omlegging av gang- og sykkelvei ved Vaulenveien

I uke 9 blir det endringer i gang- og sykkelvei ved Vaulenveien. For å kunne etablere bilkulvert i Hinnasvingene må vi fjerne undergang mellom Bjørkestien og Stasjonsveien. Ungergangen blir stengt mandag 26. februar, og kryssing av Vaulenveien skjer via eksisterende overgangsfelt i Gamleveien eller Vaulenveien. 

Oversiktsbilde viser hvor veien går i dag, og hvor gang- og sykkelsti vil gå når ungergang blir stengt. Rødt viser arbeidsområde.
23.02.2024

Trafikkomlegging tirsdag 19.desember

Tirsdag 19. desember blir det en mindre trafikkomlegging ved jernbanen i Jåttåvågen. Det vil bli etablert ny rundkjøring mot Jåttåvågen, og trafikken sørover legges mot Jåttå VGS. Det opprettholdes to felt fra Jåttåvågen opp mot ny rundkjøring, slik det er i dag. Omleggingen skjer i forbindelse med opparbeiding av nytt arbeidsområde. 

Bildet viser trafikkomleggingen med ny rundkjøring, og nytt arbeidsområde i rødt. - Klikk for stort bildeBildet viser trafikkomleggingen med ny rundkjøring, og nytt arbeidsområde i rødt.

Gang- og sykkelsti vil forbli slik det er i dag.

15.12.2023

Legger om trafikken og fjerner busstopp ved Vaulenveien

Neste uke skal vi jobbe i Vaulenveien, med vann- og avløpsgrøfter. Allerede mandag 13. november starter arbeidet med å fjerne bussholdeplassen “Vaulen”. Nærmeste busstopp blir Sørhallet holdeplass i nord, og Auglendsbakken holdeplass i sør.  

Se kart og informasjon hos Kolumbus

På grunn av arbeidet legger vi om gang- og sykkeltrafikken i slutten av uken. Gang- og sykkelveien blir asfaltert og godt belyst. Også biltrafikken blir flyttet midlertidig. Etter hvert legger vi trafikken cirka 20 meter mot Bjørkestien. 

Bildet viser første trafikkomlegging i området. gul stiplet linje viser hvor ny gang- og sykkelsti blir lagt. - Klikk for stort bildeBildet viser første trafikkomlegging i området. gul stiplet linje viser hvor ny gang- og sykkelsti blir lagt.

 

Bildet viser andre trafikkomlegging i området. - Klikk for stort bildeBildet viser andre trafikkomlegging i området.
10.11.2023

Trafikkomlegginger

Legger om trafikken ved Austtunsletta

Fredag 03. november vil vi legge om trafikken ved Austtunsletta. Trafikken legger vi om i løpet av kvelden, når ettermiddagsrushet er overstått. I dette området har vi det siste året etablert ny undergang for gående og syklende som vi åpnet for gjennomgang 10. oktober. Nå er arbeidet med å rive den gamle undergangen ferdig, og trafikken legges om for å kunne etablere ramper ned/opp fra rundkjøring i konstruksjonen under bakken. 

Bildet viser hvordan trafikkomleggingen vil bli, og hvor ny rundkjøring plasseres. - Klikk for stort bildeBildet viser hvordan trafikkomleggingen vil bli, og hvor ny rundkjøring plasseres.

 

Mindre trafikkomlegging i Jåttåvågen

Onsdag 01. november blir det en mindre trafikkomlegging i Jåttåvågen. Omleggingen skjer i forbindelse med opparbeiding av nytt arbeidsområde. 

Bildet viser nytt arbeidsområde i rødt, og hvordan trafikkomleggingen blir. - Klikk for stort bildeBildet viser nytt arbeidsområde i rødt, og hvordan trafikkomleggingen blir.
31.10.2023

Legger om gang- og sykkelsti ved Diagonalen

Onsdag 1.november legger vi om gang- og sykkelsti ved Diagonalen. Vi skal begynne utbygging av bussveien på denne strekningen, og første steg er å stenge eksisterende undergang under Diagonalen ved Jåtten. Det åpnes ny undergang under Diagonalen ca. 150 meter lenger nord som skal benyttes til gang- og sykkeltrafikk fremover. Når rundkjøring under bakken er tatt i bruk og arealet over rundkjøring er opparbeidet i 2026 kan en velge å krysse Diagonalen på bakkeplan. Endringen som nå gjøres kan medføre noe lengre avstand for personer i området frem til 2026. .Vi vil minne om at skolegården ved Jåtten skole ikke skal brukes for gjennomgang. Ny gang- og sykkelsti vil bli godt skiltet i området.

Røde områder viser arbeidsområdene. Gul stiplet linje viser ny gang- og sykkelsti. - Klikk for stort bildeRøde områder viser arbeidsområdene. Gul stiplet linje viser ny gang- og sykkelsti.

 

27.10.2023

Åpner ny undergang ved Austtunsletta

Tirsdag 10. oktober legger vi gang- og sykkelveien gjennom ny undergang ved Austtunsletta. Vi legger om i løpet av kvelden når ettermiddagsrushet er overstått. I midten av september la vi om trafikken i området slik at vi kunne etablere midlertidige gang- og sykkeladkomster til den nye undergangen. Alle gangveier blir opplyst, og det kommer lyslenker i undergangen.

Oversiktsbilde av rød stiplet linje viser ny gang- og sykkelsti. - Klikk for stort bildeRød stiplet linje viser ny gang- og sykkelvei.

 

06.10.2023

Lys ved Hindalsdammen

I august stengte vi gang- og sykkelvei mellom Hinnasvingene og Hindalsdammen. Gående og syklende kan benytte seg av alternativ rute rundt Hindalsdammen og Stasjonsveien.  Kulvert ved Vaulenveien vil fremdeles være åpen. Gang- og sykkelvei mellom Hinnasvingene og Hindalsdammen må vi stenge av for å gjøre plass til utgravingen for ny kulvert i Hinnasvingene.

 Det er ved gjentatte anledninger blitt utført hærverk på lyslenken vi etablerte ved Hindaldammen. Det er svært beklagelig at dette resulterer i helt mørk gang og sykkelsti, og skolevei for små barn. Vi jobber med alternativ varig løsning som er bedre rystet i dette området, men dette er dessverre ikke på plass før tirsdag 3.oktober. Det vil bli delvis midlertidig lys i området frem til det er klart.

Oversiktsbilde som  viser gang og sykkelsti hvor det vil bli etablert ny belysning. - Klikk for stort bildeBildet viser gang og sykkelsti hvor det vil bli etablert ny belysning.

 

29.09.2023

Endring i gang- og sykkelvei langs Hindalsdammen

Onsdag 16.08 stenger vi gang- og sykkelvei mellom Hinnasvingene og Hindalsdammen. Gående og syklende kan benytte seg av alternativ rute rundt Hindalsdammen og Stasjonsveien.  Kulvert ved Vaulenveien vil fremdeles være åpen. Gang- og sykkelvei mellom Hinnasvingene og Hindalsdammen må vi stenge av for å gjøre plass til utgravingen for ny kulvert i Hinnasvingene.  

Oversiktsbilde av Hinnasvingene.  - Klikk for stort bildeRødt område viser stengt gang- og sykkelvei. Oransje stiplet linje viser gang- og sykkelvei.

 

15.08.2023

Stenger utkjørsel fra Nålestien mot Hinnasvingene

Onsdag morgen 14. juni stenger vi utkjørselen fra Nålestien mot Hinnasvingene. Beboere som benytter denne utkjørselen, vil fra denne dagen kjøre ut ved Hinna kirke. Endringen er permanent og i henhold til vedtatt reguleringsplan 2606, Fv. 44 Bussveien Stasjonsveien – Gauselvågen.. Utkjørselen blir stengt da vi skal legge om midlertidig vann- og avløp som gjør at vi allerede nå kommer i konflikt med dagens utkjørsel fra Nålestien.

Oversiktsbilde av Hinnasvingene. - Klikk for stort bildeGul strek viser kjørevei.

Nålestien er en kommunal vei. Har du spørsmål angående Nålestien kan du kontakte Stavanger kommune (se kontaktinfo under). Har du spørsmål om bygging av bussvei og kulvert i Hinnasvingene kan du kontakte Rogaland fylkeskommune. (se kontaktinfo øverst på siden)

Kontaktperson Stavanger kommune:

Rolf Østefjells, rolf.ostefjells@stavanger.kommune.no, 95115164

08.06.2023

Kulvert i Hinnasvingene

Vi forventer å åpne kulverten for trafikk høsten 2024. Etter dette gjenstår arbeid med å etablere bussvei oppå kulverten, i tillegg til annet arbeid i områdene rundt. Bussveien på denne strekningen skal stå ferdig første halvdel 2026.

Arbeidstid

I Hinnasvingene jobber vi fra klokka 07.00 til 19.00, mandag til fredag. Det betyr at det kan bli boring, sprengning og utgraving i dette tidsrommet. Vi gir beskjed hvis det blir endring i arbeidstid.

Når betongarbeidet starter opp, er arbeidstiden mandag til lørdag 07.00-19.30.

Vi har montert støymålere på noen av de nærmeste boligene til anleggsområdet. Vår entreprenør benytter seg av «silent-kit» på boreriggene. «Silent-kit» er en løsning der boretårnet er isolert med plater, for å redusere støynivået fra boringen. Ytterligere tiltak vurderes ut ifra arbeidet som pågår. Det blir mest støy når vi borer og graver. Betongarbeidet fører til mindre støy.

06.06.2023

Legger om trafikken i Jåttåvågveien

Arbeidet nede i Jåttåvågen går fremover og i midten av uke 22 starter vi å legge om trafikken nede i Jåttåvågen. Midlertidige omkjøringsveier asfalteres i slutten av uke 21, slik at trafikken kan legges om i uke 22. Det blir ingen nye endringer for gående og syklende. Innkjørselen til Stadionparken vil som normalt være åpen.

Når vi har lagt om trafikken kan vi starte å bygge nye bussfelt. Når vi har bygget ferdig nye bussfelt, vil trafikken igjen legges om slik at resterende område kan opparbeide. Denne trafikkomleggingen forventer vi skjer i løpet av sommeren.

Bilde viser Jåttåvågveien og omkjøringsveier. - Klikk for stort bildeGule streker er omkjøringsveier

Flytter holdeplass for buss og taxi

Når veien legges om, flytter vi også holdeplass for buss og taxi. Vi etablerer midlertidig bussholdeplass på østsiden av Viking stadion, mot Laberget. Ny plassering av holdeplass tas i bruk når trafikken legges om. 

Bildet viser Jåttåvågveien og midlertidig bussholdeplass - Klikk for stort bildeMidlertidig bussholdeplass er markert i oransje.

 

25.05.2023

Informasjon angående boring og sprengning

Når vi sprenger, starter vi å bore hull i fjellet med en borerigg. Boreriggen til entreprenøren (KSR) er utstyrt med «silent kit», som betyr at selve boretårnet er rammet inn med en kasse. Denne kassen reduserer støyen når vi borer. Vi varsler sprengningene med støtvise signal før vi sprenger. Det blir sporadiske sprengninger etter behov.

Nabovarsling.no

Entreprenøren varsler også sprengingen på nabovarsling.no. Der kan du registrere ditt mobilnummer, og bli varslet via SMS, omtrent 30 minutter før det sprenges. Vi plasserer også rystelsesmålere på nærliggende boliger i området der vi sprenger.

Endring i adkomst

Etter hvert som vi graver oss nordover i Hinnasvingene må vi stenge adkomstveier som har direkte utkjørsel i Hinnasvingene. På østsiden av veien opparbeider vi en midlertidig adkomstvei med utkjørsel via Hindalsveien. Planen er at denne veien skal tas i bruk i starten av august. Entreprenøren kontakter naboer som blir berørt av arbeidet før oppstart.

Tiltak mot støv

Vi arbeider tett på nabolaget i dette området, og vi vet at anleggsgjennomføringen medfører ulemper for nabolaget. Nå som vi går inn i tørrere perioder har vi stort fokus på tiltak mot støv. Særlig i Hinnasvingene og tilhørende anleggsveier gjør vi det vi kan for å redusere svevestøvet som kommer av anleggsområdet. Ved hjelp av en blanding av soping, vanning og salting er det mulig å redusere svevestøvet. Vi soper regelmessig på anleggsveier, og særlig under sprengningsarbeidet vil vi ha ekstra fokus på vanning slik at støvet bindes.

12.05.2023

Endrer adkomstvei til Hindalsveien

I løpet av mai går vi i gang med å fjerne undergangen ved Hindalsveien. I forbindelse med dette blir det ikke lenger mulig å kjøre nordover i Hinnasvingene fra Hindalsveien. Beboere i Hindalsveien må da ta i bruk ny adkomstvei sørover i Hinnasvingene. Den nye adkomstveien blir en permanent endring for beboere i Hindalsveien og er i henhold til vedtatt reguleringsplan 2606. Før vi åpner den nye kulverten i Hinnasvingene for trafikk, skal vi også bygge ny rundkjøring i forbindelse med den nye veien til Hindalsveien.

Illustrasjon av fremtidig Bussvei i Hinnasvingene - Klikk for stort bildeSlik blir adkomstveien når alt er ferdig.

Midlertidig vei under byggefasen

Vi forventer at adkomstveien er klar for bruk i midten av mai (uke 20). Veien blir asfaltert og kan brukes av kjørende som skal til og fra Hindalsveien.  I denne fasen hvor vi bygger ny kulvert i Hinnasvingene må beboere i Hindalsveien kjøre sørover i Hinnasvingene, og videre igjennom Gamleveien når de skal i retning Stavanger. Når kulverten åpner for trafikk og rundkjøring blir etablert, kan man kjøre både nordover og sørover.

Kart som viser arbeidsområde og kjørevei. - Klikk for stort bildeRødt felt viser arbeidsområde. Gul strek viser kjørevei.

 

05.05.2023

​​Betongarbeid Hinnasvingene

Arbeidet består i hovedsak av forskaling-, armerings- og betongarbeider. Flere av arbeidsoperasjonene er avhengig av kran. Kranen settes i nærheten av arbeidsområde og flyttes eventuelt etter hvert som betongarbeid starter opp i nye områder.

Endring i arbeidstid

I forbindelse med oppstart betongarbeid blir det også endring i arbeidstid. Arbeidstidsordning for betongarbeid i Hinnasvingene er mandag til lørdag 07.00-19.30. Lørdag 4. mars blir første helg med denne arbeidstidsordningen. Det vil ikke foregå boring, sprenging og utlasting av masser på lørdager. Skulle det skje endring i type arbeid som vil foregå i helg vil dette varsles om god tid i forveien.

Følgende personer kan kontaktes skulle det oppstå situasjoner på en lørdag som det haster å få avklart med vår entreprenør. 

Kontaktperson lørdager frem til påske:

Oddetallsuker: Peter Knutsen: 974 35 614

Partallsuker: Bernt Knaben: 934 42 967

Kontaktperson lørdager etter påske: 

Partallsuker: Peter Knutsen: 974 35 614

Oddetallsuker: Bernt Knaben: 934 42 967 

Støy

Vår entreprenør forholder seg til T-1442 «Retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging». Det er plassert ut flere støymålere i området og vår entreprenør beregner forventet støy før arbeid starter opp. Ut ifra dette gjennomføres det tiltak basert på målinger og beregninger, i dialog med den enkelte nabo. Støy knyttet til betongarbeid er normalt lavere enn det øvrige anleggsarbeidet og som utføres med anleggsmaskiner.

22.02.2023 08.00

Etablering av riggområde ved Hinnavågen

Slutten av uke 7 starter vår entreprenør KSR å etablere riggområde like ved jernbanen i Hinnavågen. Riggen er ca. 60 meter lang og består av to etasjer. Brakkeriggen skal benyttes som kontorplass og spise- og skiftebrakker for ansatte som skal arbeide med å bygge bro ved Hinnavågen og kulvert i Hinnasvingene. Betongarbeidet i Hinnasvingene forventer vi starter i starten av mars 2023, i området som er gravd ut. Det er forventet at brakkeriggen blir stående frem til sommeren 2024. Kartet under viser plassering av brakkerigg og innkjørsel til riggområdet.

Satelittfoto som illustrerer arbeidsområde og plasseringen av brakkeriggen i Hinnavågen.  - Klikk for stort bildeBrakkeriggen blir stående til sommeren 2024.

Vi starter å heise på plass noen brakkemoduler torsdag og fredag uke 7. Resterende brakkemoduler vil komme på plass i løpet av de neste ukene. Hele riggen forventer vi skal stå ferdig i løpet av uke 10. Hinnavågen vil være åpen for kjørende, gående og syklende mens arbeidet med å heise brakkemodulene pågår.  

14.02.2023 11.00

Stenger undergang mellom Furulunden og Hindalsveien

Torsdags morgen 19.01 stenger vi undergangen mellom Furulunden og Hindalsveien. Undergangen må vi stenge for å sprenge ut og gjøre klar for ny mur som skal bygges i dette området. Når prosjektet er ferdig skal alminnelig biltrafikk avvikles i kulvert under bakken, mens buss, gang og sykkeltrafikk avvikles på bakkenivå. Undergangen skal etter hvert fjernes for å gjøre plass til den nye kulverten under bakken. Kartet under viser skiltet rute for gående og syklende. Vi etablerer overgangsfelt i Hinnasvingene, som gir mulighet for å krysse veien. Eksisterende kantstein fjernes, slik at de på hjul kommer seg over på eksisterende gang- og sykkelsti når de skal krysse veien. Undergangen ved Stasjonsveien vil fremdeles være åpen. Det blir ingen endring for kjørende i forbindelse med dette arbeidet.

Kart som viser stengt undergang.  - Klikk for stort bildeKart som viser arbeidet i området.

 

17.01.2023 13.00

Oppstart i nytt arbeidsområde i Hinnasvingene

Nå starter KSR opp arbeid i nytt område i Hinnasvingene. I dette området skal det legges nytt vann- og avløp. Vi skal også utvide fortauet på deler av strekningen slik at det kan kobles til nye fortau som bygges i forbindelse med Bussveien. Arbeidet vil primært foregå i eksisterende veibane, men vi berører også enkelte eiendommer på vestsiden av veien. Bildet under viser nytt arbeidsområde.

Hinnasvingene

Vi starter først opp med å renske bort vegetasjon i området. Når dette er gjennomført må det sprenges og meisles bort eksisterende fjell slik at fortauet kan utvides og nytt vann- og avløp kan legges. Før vi kan sprenge må vi bore hull ned i bakken. Det blir montert støydempende duk på byggegjerder på hver side av arbeidsområde. Dette vil reduserer støy som oppstår når vi borer. KSR har begynt å sprenge i den nordlige delen av nytt arbeidsområde og forventer at sprengningsarbeidet flytter seg lenger sørover i løpet av uken. Vi forventer at bore- og sprengningsarbeidet i det gule arbeidsområde skal være ferdig i løpet av februar.

Beboere som blir berørt skal sikres tilgang til sine eiendommer når arbeidet pågår. Vår entreprenør har dialog med den enkelte nabo som blir berørt angående arbeidet som skal gjennomføres.  

SMS-varsling ved sprenging

Som vanlig benytter KSR seg av SMS-varsling ved sprenging. Naboer som ønsker SMS cirka 30 minutter før hver sprenging kan melde seg på via nabovarsling.no. 

10.01.2023 12.00

Gang- og sykkelbro Boganesveien

Som flere sikkert har fått med seg har vi montert gang- og sykkelbro i Boganesveien over til Jåtten skole. Dette er den samme broen som tidligere var plassert ved Gausel stasjon på bussvei-strekningen som snart er ferdig der. Nå skal vi benytte broen i bussvei-prosjektet Stasjonsveien-Gauselvågen for å sikre adkomsten til begge sider av Bogansveien mens arbeidet i området fortsetter. Det gjenstår noen arbeider før broen er klar til bruk i løpet av de neste ukene.

 

 

04.11.2022 11.00

Lærte elever om blindsone

elever i skolegård - Klikk for stort bildeElevene på Jåtten skole kom i grupper, og fikk se hvor stor blindsonen er for sjåføren i store kjøretøy.

– Vi har lært at vi skal vinke til sjåføren!

Elevene ved Jåtten skole har denne uken fått opplæring i hva en blindsone er, og hvor vanskelig det er for sjåførene i store kjøretøy å se dem når de beveger seg tett opp til bilene.

Entreprenøren som bygger Bussveien mellom Vaulen og Gausel for oss, KSR, avsluttet uken med å stille opp i skolegården med en lastebil, for at elevene selv fikk oppleve blindsonen. Målet er at barna skal få bedre innsikt i å ferdes i trafikken hvor det er anleggstrafikk og større kjøretøy.

– Vi setter stor pris på at entreprenøren som bygger Bussveien for oss tar trafikksikkerhet på alvor. At de tar seg tid til å lære barna hvordan de kan bli tryggere i trafikken rundt anleggsområdet er veldig viktig! Vi vet at vi skaper store ulemper for alle som beveger seg rundt anlegget, og slike kampanjer er derfor viktige for å hindre trafikkfarlige situasjoner mellom myke trafikanter og anleggskjøretøy, sier Harald Bøhn, enhetsleder for Bussveien.

Elevene har lært om blindsone i klasserommet også, der entreprenøren blant annet viste disse videoene:

Blindsone og refleks Jåttå: Blindsoner og refleks KSR 1 - YouTube

Blindsone: HMS kampanje sikkerhetsone lastebil - YouTub

 

22.10.2022 10.35

Informasjon

Flytter bussholdeplassen

For å bygge den nye undergangen for gående og syklende ved Austtunsletta, må vi rute trafikken rundt arbeidsområdet. Derfor må vi flytte rundkjøringen litt nærmere innkjørselen til Gauselvågen. I tillegg flytter vi bussholdeplassen, slik at det blir busstopp ved omkjøringsveien. Vi forlenger også undergangen, og holder den åpen i anleggsperioden. Trafikken ruter vi om i midten av september.

SMS-varsel ved sprenging

Vi må sprenge bort fjell når vi legger nytt vann og avløp langs Jåttå videregående, og når vi graver ut for ny undergang. Det vil ikke pågå sprengningsarbeid i tidsrommene klokken 07.00–08.30 og 14.00–15.30. Naboer som ønsker SMS-varsling før hver sprenging kan melde seg på via nabovarsling.no

Arbeidstid

I området ved Diagonalen vil normal arbeidstid være mandag til fredag 07.00-15.00. Er det behov for overtid arbeider vi til 20.00. Vi sender ut SMS-varsling til nærmeste naboer hvis det blir endring i arbeidstid.

Videre informasjon og kart

Fremover kommer vi til å legge ut informasjon på denne siden.. Vi sender ut SMS til naboer hvis det skjer arbeid du som nabo bør vite om. Følg gjerne Bussveien på Facebook. 

 

07.09.2022 14.00

Spadestikk

Dette er andre gangen denne uken vi offisielt åpner anleggsarbeidet på en strekning i Bussveien mellom Stavanger og Sandnes 🚌😊☀️Strekningen vi skal bygge sammen med arbeidsfellesskapet KSR (Risa AS og Kruse Smith Anlegg), er det største prosjektet i Bussveien og består av 2500 meter bussvei fra Stasjonsveien på Vaulen til Gauselvågen noen hundre meter fra Diagonalen i Jåttåvågen. Prosjektet skaper grobunn for byutviklingen som planlegges i det gamle industriområdet i Jåttåvågen. Det er lagt opp til 6000 nye arbeidsplasser og 1500 boliger i dette området.

Bussen får full fremkommelighet i egne felt med gange og sykkel lagt til sidene langs mesteparten av strekningen. De delene der bussen ikke har eget felt, kjører bussen i midten på lignende måte som vi bygger på Gausel. Vi bygger bro over jernbanen fra Hinnasvingene og en ny rundkjøring ved diagonalen som sikrer god fremkommelighet til kollektivreisende og en ny forbindelse til det nye sykehuset som bygges. Arbeidet Bussveien utfører ved Diagonalen skal ferdigstilles innen utgangen av 2024.

- Det er gledelig at det er et arbeidsfellesskap med to anerkjente selskaper her i regionen som skal bygge denne viktige delen av Bussveien. Dette er aktører som er flinke til å ta inn lærlinger i prosjektene, og det er alltid kjekt å høre. Denne delen av Bussveien er et godt eksempel på at prosjektet skaper store verdier utover kun bussveistrekningen som bygges. I dette området skal det lages en ny bydel som er viktig for innbyggere og næringsliv i region. Jeg ser frem til å se transformasjonen som kommer i sammenheng med Bussveien her i Jåttåvågen, sa fylkesordfører Marianne Chesak, før hun satte seg gravemaskinen og offisielt innviet anleggsarbeidet som skal være ferdig sommeren 2026.

 

30.06.2022

Nyhetsbrev

KSR er entreprenøren som skal bygge Bussveien mellom Stasjonsveien og Gauselvågen på vegne av Rogaland fylkeskommune. KSR er et samarbeid mellom Risa AS og Kruse Smith Anlegg AS.


KSR har allerede startet forberedende arbeid i området ved Diagonalen, og snart starter vi anleggsarbeidet. Utover våren og sommeren kommer de til å sette opp brakkerigg, rive bygninger, lage midlertidige parkeringsplasser, og starte å legge om vann og avløp i dette området. Mer informasjon om arbeidet som kommer kan du lese i nyhetsbrevet som ble sendt ut. 

Fv. 44 Bussveien Stasjonsveien - Gauselvågen, nyhetsbrev 2, 2022 (PDF, 938 kB)

01.06.2022 08.00

Ser frem til et godt samarbeid

Vi nærmer oss byggestart for Bussveien mellom Stasjonsveien og Gauselvågen 🚌👷 Vi har begynt med forberedende arbeider, men vi er ikke skikkelig i gang med de store anleggsarbeidene før etter sommerferien. Denne uka møttes byggherre Rogaland fylkeskommune og arbeidsfellesskapet KSR (Risa AS og Kruse Smith Anlegg), COWI , kabeletater, og andre involverte i prosjektet for å snakke om hvordan vi skal samarbeide de neste årene.

På timeplanen stod blant annet helse, miljø og sikkerhet, ytre miljø, krav til rapportering, kommunikasjon, og mange andre spennende temaer vi skal samarbeide om i årene som kommer. Vi vet at Bussveien gjennom Jåttåvågen blir bra til slutt, men først blir det cirka fire år med byggearbeid før vi er ferdige. Både fylkeskommunen og KSR er enige om at vi skal gjøre det vi kan for at ulempene blir så små som mulig. Begge parter ser fram til et godt samarbeid, både oss imellom og med alle berørte.

Vi gleder oss til å komme i gang 😊

Følg oss gjerne på Facebook og på fylkeskommunen sin nettside for oppdateringer. https://www.rogfk.no/.../kart-med-status-delstrekninger/

 

Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde

 

13.05.2022

Om prosjektet

Bussveien på denne strekningen blir for det meste egen trasé for bussen, med fortau og sykkelfelt på sidene. Prosjektet omfatter også kulvert for biltrafikk, én i nord, og en rundkjøring under bakken i sør. Prosjektet skal være ferdig bygget i løpet av 2026.

Kontaktinformasjon

Kontaktinformasjon Bussveien.