Før bompengeinnkrevingen kan begynne, skal nye bomstasjoner bli satt opp. Bompengeinnkrevingen starter sannsynligvis opp våren 2026.
Den nye bypakken har et mål om nullvekst i personbiltransport, god tilgjengelighet og framkommelighet, reduserte klimautslipp, folkehelse, trafikksikkerhet og byutvikling.
Prosjektene i bypakken
De største vei- og gateprosjektene i pakken er
- ny Risøy-forbindelse
- ny Eikjeveg
- utbedring av Tittelsnesvegen på fylkesvei 47
- utvikling av Karmsundgata fra Storasundgata til Flotmyr.
Pakken inneholder også ni store gang- og sykkelprosjekter, som vil gjøre det tryggere og enklere å gå eller sykle til og fra Haugesund sentrum, områdesenteret på Norheim, skoler, idrettspark og andre områder. I tillegg settes det av penger til mange mindre gang-, sykkel-, kollektiv- og trafikksikkerhetstiltak. Samlet er det planlagt et investeringsvolum på omtrent 4,7 milliarder kroner (2024-kroner), der 50 prosent skal gå til gang-, sykkel- og kollektivprosjekter.
Fylkeskommunen og kommunene utarbeider sammen et handlingsprogram, der tidspunkt og rekkefølge for alle prosjektene blir bestemt mer detaljert.
Bomstasjoner
11 bomstasjoner skal settes opp i byområdet. Bomstasjonene vil danne en ring omkring sentrumsnære områder i Haugesund, og en annen ring sør i byområdet. Bomstasjonene i sentrumsringen skal stå på samme sted som stasjonene i dagens Haugalandspakke, mens en del av stasjonene i den søndre ringen vil være nye. De nye bomstasjonene vil få innkreving i begge kjøreretninger, og taksten blir
- 15 kroner for lette kjøretøy (2024-kr)
- 30 kroner for tunge kjøretøy (2024-kr)
Lette kjøretøy med brikke får 20 prosent brikke-rabatt (12 kr), og el-biler får i tillegg 30 prosent nullutslipps-rabatt (8,40 kr). Takstnivået blir justert i henhold til prisstigningen underveis i bypakke-perioden. Tunge nullutslippskjøretøy kjører fortsatt helt gratis.
Toveis innkreving
I Haugalandspakken var det bare bomstasjonene på Karmøy og i Tysvær som hadde innkreving i begge retninger. I den nye bypakken har alle bomstasjonene toveis innkreving. Det vil fortsatt være «timesregel» – det vil si at du bare betaler for én passering per time, selv om du kjører gjennom flere bomstasjoner i løpet av en time.
Plassering av bomstasjoner
Bomstasjonen ved Toskatjørn flyttes til E134 ved Biltema, og i stedet for de tidligere bomstasjonene på øysiden av Karmøy, kommer det nå fire nye stasjoner på fastlands-siden. Det kommer også
- to nye bomstasjoner på Spanne
- en på Spannavegen rett øst for kulverten under fv. 554
- en bomstasjon på fv. 554 rett ved rundkjøringen Spannavegen og Ørpetveitvegen
- en bomstasjon ved Karmsund bru
- en bomstasjon på Moksheim.

Planer og dokumenter
Neste styringsgruppemøte
Møtedatoene i 2025 er 6. mars, 5. juni, 18. september og 27. november.
Noen dager før et møte blir sakspapirer og lenke til digitalt møte lagt ut på forsiden av rogfk.no under “Hva skjer?”
Sakspapirer og referat fra tidligere styringsgruppemøter
Siste nytt i Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy
Stenger ett kjørefelt ved noen nye bomstasjoner
Tirsdag 2. desember og onsdag 3. desember blir ett kjørefelt stengt ved syv av bomstasjonene som bygges nå for Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy.
Entreprenør Risa AS er godt i gang med grunnarbeidet, og skal sette opp rekkverk ved syv av lokasjonene for nye bomstasjoner. Trafikken blir dirigert manuelt mens arbeidet pågår mellom klokka 07.00 og 19.00 begge dagene.
– Arbeidet kan skape noen utfordringer for trafikken. Vi beklager dette, sier May Linn Askeland som er byggeleder i Rogaland fylkeskommune.
Det er kun syv av bomstasjonene som trenger rekkverk. Hastigheten på veien og avstanden fra bomstasjonen til kjørebanen avgjør om et rekkverk er nødvendig.
Bomstasjonene med grønn stor prikk får rekkverk rundt seg.

01.12.2025 13.36
Grunnarbeidet fortsetter til slutten av november

Risa AS er godt i gang med grunnarbeidet for nye bomstasjoner. Flere fundamenter er satt ned, og en god del av infrastrukturen er på plass. Det er også støpt såler for tekniske boder og skap flere steder. Tre av bomstasjonene er enda ikke påbegynt, og byggegroper venter enkelte steder der fundamenter skal settes ned. Fundamentene må plasseres dypt eller forankres i fjell for å tåle vekten av nye portaler og innkrevingsutstyr.
Grunnarbeidet vil fortsette fram til slutten av november. Da skal fundamentene være klare slik at Ferde kan montere portalene, altså selve bomarmene.
21.10.2025 09.18
Går i gang med grunnarbeidet etter fellesferien
Omtrent slik vil de nye bomstasjonene se ut.Arbeidet har startet i Tittelsnesvegen ved Gard og i Salhusveien ved Karmsund videregående skole, og fortsetter deretter på de øvrige lokasjonene utover høsten.
–Vi forventer at vi kan gjøre jobben uten å stenge for trafikk. I enkelte perioder kan det likevel bli nødvendig å innsnevre veibanen, og det kan føre til litt forsinkelse i trafikken, sier prosjektleder i Rogaland fylkeskommune Gro Osmundsen Kyvik.
Risa skal grave og sette ned fundamenter for nye bomportaler. De nye bomstasjonene har én arm og ikke tre som de gamle. Flere av bomstasjonene blir bygget på samme sted som det står bomstasjon i dag. Risa tar bort de gamle bomstasjonene til Haugalandspakken når bommene til Bypakken er i drift. Målet er en mest mulig sømløs overgang mellom bompakkene, uten opphold i innkrevingen.
27.06.2025 12.27
Starter grunnarbeid for nye bomstasjoner i løpet av sommeren
De nye bomstasjonene har bare én arm og ikke tre som de nåværende bommene til HaugalandspakkenRisa AS har fått jobben med å utføre grunnarbeid for de nye bomstasjonene i Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy, og rive de gamle bommene i Haugalandspakken.
Det er 11 nye bomstasjoner som blir satt opp, flere av dem vil stå der Haugalandspakken har bomstasjon i dag. Etter at grunnarbeidet er gjort skal Ferde montere de tekniske installasjonene, altså selve bomarmen med tilhørende kabler og kamera. Montasjen av utstyret starter i 2025 og ferdigstilles i 2026. Risa tar bort de gamle bommene når den nye bypakken starter opp i 2026.
– Nå skal vi sette oss ned med Risa og planlegge jobben, men grunnarbeidet starter i løpet av sommeren og pågår til utover høsten. Det blir en «sømløs» overgang mellom eksisterende Haugalandspakke og ny bypakke i 2026, sier Per Øyvind Bru som er seksjonssjef i Rogaland fylkeskommune.
22.05.2025 08.44
Mer penger til Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy
En ny statlig tilskuddsordning gir 44 millioner kroner over fire år til klima- og miljøvennlig byutvikling i Haugesund og fastlands-delen av Karmøy.
– Dette er en liten gulrot som anerkjenner at mellomstore byer også trenger drahjelp for å få flere til å gå, sykle og reise kollektivt. Vi er glade for at Haugesund og Karmøy nå kan få tilskuddsmidler fra staten, samtidig som vi ønsker at ordningen på sikt bør økes, sier fylkesordfører Ole Ueland.
Les hele nyhetsartikkelen
03.04.2025 16.35
Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy er vedtatt i Stortinget
Tirsdag 4. juni godkjente Stortinget Bypakke Haugesund og fastlands-Karmøy.

05.06.2024 02.00
Bypakken er klar til stortingsbehandling
Dovre Group og Transportøkonomisk Institutt (TØI) har kvalitetssikret bypakken og konkludert med at den tilfredsstiller alle kravene til nye bompengepakker. Samferdselsdepartementet lager nå en proposisjon, som skal til behandling i Stortinget.
20.02.2024 09.00
Ny bypakke på Haugalandet er vedtatt
En ny bypakke (bompengepakke) for Haugesund og fastlands-Karmøy er vedtatt av Haugesund bystyre, Karmøy kommunestyre og Rogaland fylkesting, og starter sannsynligvis opp høsten 2025.
14.06.2023 10.00