Målet med samarbeidet er å utvikle gode rutiner for tjenester på tvers av grunnskole, videregående opplæring og helse- og levekårtjenester. Målgruppen er ungdommer som har ekstraordinære utfordringer innenfor psykisk helse, skolemotivasjon, skolefravær, økonomi eller hjemmeforhold.
I Rogaland fylke er 11 kommuner med i Glidelås-samarbeidet: Eigersund, Hjelmeland, Hå, Klepp, Randaberg, Sokndal, Sola, Stavanger, Strand, Time og Tysvær.
Samtykke og medvirkning
Ungdommen og foresatte må selv ha et ønske om å bli med i Glidelåsen, og et ønske om å samarbeide med de som kan bistå ungdommen med nødvendig støtte i overgangen fra grunnskolen til den videregående opplæringen.
Ungdommen og foresatte er med på å utforme en plan for overgangen og opplæringsløpet i samarbeid med kommunen og skolen.
Det er viktig å vite at involverte personer/tjenester har taushetsplikt.
Ungdommen eier samtykket og kan trekke det tilbake når det er ønskelig.
Søknad til Glidelåsen
Digital søknad til Glidelåsen fylles ut sammen med rådgiver på ungdomsskolen og/eller sammen med det kommunale oppfølgingsteamet for ungdom.
Hovedsøknadsfrist til Glidelåsen er 1. mars 2025.
Om Glidelåsen
Forskning viser at opplevelsen av stabile og gode relasjoner i tillegg til faglig støtte fungerer forebyggende mot frafall. I glidelåssystemet knyttes ungdommen til en kontaktperson som holder kontakt med ungdommen og systemet. Dette er en viktig del av glidelåssystemet.
Ungdommens kontaktperson er en person som kjenner kommunens ulike tilbud, og holder kontakt med ungdommen og de andre samarbeidspartene i overgangen til, og gjennom det første året i videregående opplæring.
Kontaktpersonen er kommunens sikkerhetsnett, og skal tre støttende til ved behov.
Ungdommen og foresatte må selv ha et ønske om å bli med i Glidelåsen, og et ønske om å samarbeide med de som kan bistå ungdommen med nødvendig støtte i overgangen fra grunnskolen til den videregående opplæringen.
Ungdom og foresatte samtykker til at de vil delta i Glidelåsen og at de nødvendige instansene kan få og dele relevant informasjon for å kunne samarbeide om best mulig tilrettelegging rundt ungdommens behov.
Ungdommen og foresatte er med på å utforme en plan for overgangen og opplæringsløpet i samarbeid med kommunen og skolen.
Det er viktig å vite at involverte personer/tjenester har taushetsplikt.
Ungdommen eier samtykket og kan trekke det tilbake når det er ønskelig.
Kommunen har mange ulike tjenester rettet mot ungdom. De som jobber sammen om Glidelåsen kan ofte være en lærer, rådgiver, helsesykepleier, rektor eller for eksempel en fra ungdomsteamet eller uteseksjonen. De kartlegger og finner ut hvem som kan få tilbud og setter inn tiltak for de som takker ja til å være med.
Kommunen har ansvar for at ungdommens behov følges opp før 10. klasse avsluttes og i overgangen til videregående opplæring.
Kommunen informerer ungdom og foresatte om tiltaket og at det innebærer et samtykke og søknad om at ungdommen deltar og blir fulgt opp i tråd med retningslinjene og rutinene i Glidelåsen. Det er særlig viktig å informere og veilede om at deltakelse innebærer utveksling av informasjon mellom tjenestene og at samarbeid tar utgangspunkt i ungdommens behov.
Glidelåsen har digital søknad. Søknaden og vedlegg med oppfølgingsplan fylles ut i sammen med ungdom og foresatte. Her beskrives oppfølgingen ungdommen har fått i ungdomstrinnet, hvem som har deltatt, hvem som er ungdommens kontaktperson og hvilke behov ungdommen vil ha for tilrettelegging i den videregående opplæringen.
Kommunen følger opp med egne tjenester hvis det er behov for det i den videregående opplæringen.
Fylkeskommunen har ansvar for at ungdommer fra de ulike kommunene får videregående opplæring gjennom et yrkesfaglig eller et studiespesialiserende løp.
De videregående skolene skal ta godt imot ungdommen og støttespillerne rundt. Oppfølgingsplanen som ungdom og kommunen har utarbeidet danner grunnlaget for tilretteleggingen. Kontaktpersonen ved den videregående skolen mottar informasjon om deltakere i Glidelåsen. Kontaktpersonen har tilgang til digital søknad med vedlegg, oppfølgingsplan og har ansvar for å dele informasjonen internt på skolen med de som skal delta i oppfølgingen av ungdommen. Den videregående skolen kaller inn og koordinerer møtene mellom dem som samarbeider rundt ungdommen.
Oppfølgingstjenesten (OT) har en viktig rolle i overgangen til og ved oppstart i den videregående opplæringen. OT holder kontakt med kommunen og den videregående skolen underveis og bistår hvis det er fare for at ungdommen avbryter opplæringen.
Fylkeskommunen bistår kommunen og de videregående skolene med å evaluere og videreutvikle gode rutiner for samarbeidet på tvers av tjenestene.
Glidelåsen kontaktinformasjon
Rogaland fylkeskommune
Thomas Harry Hutton
OT-koordinator, seksjon oppfølgingstjenesten
thomas.harry.hutton@rogfk.no
Grethe Helen B. Kommedal
Rådgiver, seksjon opplæring i skole
grethe.kommedal@rogfk.no
Kommunene
Eigersund kommune
Liv Ingrid Torkelsen
SLT-koordinator
liv.ingrid.torkelsen@eigersund.kommune.no
Hjelmeland kommune
Annbjørg Breiland Egeland
SLT- og folkehelsekoordinator
Annbjorg.Breiland.Egeland@hjelmeland.kommune.no
Hå kommune
Sara Sommerstad Tjelmeland
Ungdomskoordinator, Ung førebygging
sarasommerstad.tjelmeland@ha.kommune.no
Klepp kommune
Cato Wallin
Leder, Klepp tverrfaglege team
cato.wallin@klepp.kommune.no
Randaberg kommune
Mariann Straume
Skolefaglig rådgiver, Oppvekst
marstr2@randabergskolen.no
Sokndal kommune
Lene Dversnes
Barnekoordinator, Helse og omsorg
Led@sokndal.kommune.no
Sola kommune
Kristine Frantzen
Fagkonsulent, Sola ungodmsteam
kristine.frantzen@sola.kommune.no
Stavanger kommune
Elin Solli
Rådgiver, Oppvekst og utdanning
elin.solli@stavanger.kommune.no
Strand kommune
Ann-Christin Brekke Kokaas
Ungdomslos/Glidelåskoordinator, Familieteam
ann-christin.brekke.kokaas@strand.kommune.no
Time kommune
Monica Aga
Rådgiver, Oppvekst
Monica.Aga@time.kommune.no
Tysvær kommune
Synne Merethe Bustad Pedersen, Ped/psyk rådgiver lll/LOS
synne.pedersen@tysver.kommune.no
Therese Nesheim, Leder, Tysvær PPT
therese.nesheim@tysver-kommune.no