Kunstig intelligens (KI) i skoleneKI kan hjelpe både lærere og elever på ulike måter, og slike tjenester kommer til å være en naturlig del av hverdagen til mange av elevene når de kommer ut i arbeidslivet.Vi vil at du skal bli god i å bruke kunstig intelligens, og vi vil at du skal: Reflektere kritisk rundt brukenVite hvilke muligheter som finnesLære hvordan du kan lage gode spørsmål og instruksjoner til kunstig intelligensSkjønne hva verktøyene er gode på - hva er de dårlige på?Reflektere over hvilke etiske og samfunnsmessige utfordringer KI fører tilNDLA (ndla.no) har lansert en trygg og sikker praterobot som elevene og de ansatte har lov å bruke i læringsarbeidet. ChatGPT og lignende tjenester oppfyller ikke personvernkravene fordi samtalehistorikken blir lagret hos leverandør, underleverandører og tredjeparter, og de deler personopplysninger. Hva er KI?Kunstig intelligens (KI) eller "artificial intelligence" (AI) på engelsk, er et samlebegrep på datasystemer som kan lære av egne erfaringer og løse komplekse problemer i ulike situasjoner. Hvis en maskin kan løse problemer, utføre en oppgave eller vise andre kognitive funksjoner som et menneske kan, så kan vi si at det har kunstig intelligens.KI kan for eksempel brukes til å kjenne igjen ansikt, oversette språk, spille sjakk, diagnostisere sykdommer og kjøre biler. Kunstig intelligens er delt inn i to hovedkategorier:Kunstig generell intelligens (generative tjenester): Tjenesten har evne til å løse et bredt spekter av oppgaver.Kunstig spesialisert/smal intelligens (spesialiserte tjenester): Tjenesten er spesialisert på å løse én bestemt oppgave.Språkmodeller Språkmodeller er en type modell for kunstig intelligens som er opplært til å generere menneskeliknende tekst. De er utformet for å forstå og generere naturlig språktekst, noe som gjør de ideelle for oppgaver som språkoversetting, tekstgenerering og tekstklassifisering. Når språkmodeller skal brukes, trenger de ledetekster eller "prompts" som brukeren gir den. En ledetekst er en setning som blir brukt til å generere et svar. Det finnes ulike språkmodeller. De største leverandørene er OpenAI (ChatGPT) og Google (Google Gemini). Det arbeides også med å utvikle norske språkmodeller. Vil du lære mer om kunstig intelligens og språkmodeller, anbefaler vi å lese siden “På hvilken måte er ChatGPT intelligent?” av Odin Nøsen fra Randaberg kommune.Prate- og bilderoboter: NDLA og CopilotMicrosoft Copilot ChatMicrosoft Copilot Chat kan brukes med elevers og ansattes pålogging i Rogaland fylkeskommune. Tjenesten er tilgjengelig som app, i nettleser og til en viss grad i M365-tjenester.Logg på m365.rogfk.no.NDLARogaland fylkeskommune er en del av NDLA-samarbeidet og har vurdert tjenesten som NDLA har i Min NDLA ut fra funksjonalitet og personvernhensyn. Konklusjonen er at denne tjenesten sikrer ansatte og elever nødvendig funksjonalitet samtidig som personvern ivaretas. Derfor er dette det KI-verktøyet vi bruker i skoler i Rogaland fylkeskommune.Innlogging: Gå til ndla.no og velg Min NDLA.Logg på med Feide. Derfra vil det være lenke til tjenesten. Dersom du allerede er pålogget kan du gå til ndla-ki.no. Tjenestene vil ikke være tilgjengelig for de som har eksamen.Veiledning for bruk av kunstig intelligens (KI) i skolen Det er viktig å være bevisst at KI-feltet utvikler seg raskt, og at det ikke er mulig å få full oversikt over hele feltet. Veiledningen tar utgangspunkt i den informasjonen vi har per nå, og det vil ikke kunne lages en inngående veileder ennå. Denne veiledningen vil bli revidert ved behov. Rogaland fylkeskommune har følgende veiledningspunkter for bruk av kunstig intelligens (KI, tekstgenerende tjenester, språkmodell, chatbot, prate- og bilderobot) i skolen: Ikke skriv eller last opp sensitiv informasjon i prateroboter. Ikke skriv eller last opp informasjon som er unntatt offentlighet eller inneholder personopplysninger. Bakgrunnen for dette er blant annet Personopplysningsloven (GDPR) og Forvaltningslovens regler om taushetsplikt. Ikke last opp bilde, video, lydfiler eller annet av personer det er mulig å identifisere. Husk at bilde av personer regnes som personopplysninger i Personopplysningsloven (GDPR). Krav om åpenhet. Eleven skal alltid være åpen om når og hvordan KI er brukt, for eksempel i et avsnitt i teksten som er levert inn, eller i vedlegg til oppgaver. Kildehenvisninger blir gjort iht gjeldende mal for kildehenvisninger. Se for eksempel Kildekompasset sine nettsider om hvordan referere til materiale som er skrevet av kunstig intelligens. Dette kravet er også gjeldene for andre medietyper, som bilder, lyd, video og annet. Vær kritisk til svarene fra praterobotene. Prateroboter benytter språkmodeller som er basert på statistiske relasjoner mellom ord, ikke kunnskap. Språkmodellene har ingen forståelse for, eller kunnskap om, svaret er riktig eller ikke. Kvalitetssikre alltid innhold fra prateroboter. Prateroboter skal ikke brukes til plagiering og fusk. En skal ikke generere svar ved hjelp av slike tjenester og det å levere helt eller delvis som eget svar uten å være åpen om bruken av KI, er å regne som fusk i vurderingssituasjoner. Se for øvrig skolereglene.Fagansvarlige skal vurdere elevarbeid. Prateroboter kan være en støtte i å gi tilbakemelding på elevers arbeid underveis i læringsprosessen.Det er trygt å bruke NDLAs prateroboter sammen med elevene. Det er uansett viktig å følge veiledningen over ved bruk av andre tjenester.Vurdering og KIUtdanningsdirektoratet skriver i sine råd om KI i skolen: “Legg vekt på variasjon i opplæring og vurdering. Utforsk tilnærminger som gir læreren trygghet på at det er elevens egen kompetanse som blir vurdert. (..) Skap en kultur for utprøving og evaluering av pedagogisk praksis."Her er noen gode sider som vil hjelpe deg:NDLAs verktøykasse om kunstig intelligens og vurderingUndervisningsopplegg i flere fag, filmressurser, etikk og kritiske tenkning, bildegenerering og det å lære med prateroboter, det vil si hvordan lage gode ledetekster.Til NDLAs verktøykasse inkludert VuKI (Vurdering og KI)Tenk fra Faktisk.noKompetansepakke om KI for lærere og skoleledere. Den skal bidra til økt kunnskap og bevissthet rundt kunstig intelligens og ChatGPT blant personalet på skolen. Til Faktisk.no kompetansepakke.I tillegg har de laget en eget undervisningspakke om KI for elever.Kompetansepakken til UdirGrunnleggende innsikt i KI, og hvordan KI bør ses i sammenheng med læreplanene og pedagogisk praksis. Til Udirs kompetansepakke om KII tillegg anbefales det å se andre relevante kompetansepakker, blant annet “Teknologi og digitale ferdigheter i LK20”, “Inkludering og universell utforming i digital praksis” og “Digital undervisning - på skolen og hjemme” Sist endret 27.11.2025 11.08