Mal for partnerskapsavtale for folkehelse i Rogaland - kommuner

Dette er et eksempel på en partnerskapsavtale for en kommune. Det kan forekomme noen variasjoner fra kommune til kommune.

1. Parter

Denne avtalen er inngått mellom (navn) kommune og Rogaland fylkeskommune. Partnerskap for folkehelse består av likeverdige aktører, deriblant fylkeskommunen, kommuner, organisasjoner og regionale statlige aktører.

2. Bakgrunn

Denne avtalen er en revisjon av tidligere avtaler og bygger på folkehelseloven som trådte i kraft 01.01.2012, samt mål, strategier og tiltak i Regionalplan for folkehelse i Rogaland, vedtatt i fylkestinget 11.12.2012.

Regionalplanen for folkehelse 2013-2017 er gjeldende inntil ny plan er vedtatt. Regional planstrategi 2021- 2024 fastslår at regionalplanen skal revideres, og at deler av fylkesdelplan for universell utforming og fylkesdelplan for inkluderende samfunn skal inngå.

3. Forankring

Partnerskap for folkehelse i Rogaland ble opprettet i 2007 i henhold til Handlingsplan for folkehelse 2006 – 2010, vedtatt i fylkestinget 24.10.2006. Folkehelsepartnerskapet er også forankret i Regionalplan for folkehelse i Rogaland.

Partnerskapsavtalen skal forankres politisk. For å sikre kontinuitet anbefales det at det oppnevnes to kontaktpersoner, hvor den ene er hovedkontakt.

4. Sentrale føringer

FNs bærekraftmål skal ligge til grunn for kommunal og fylkeskommunal planlegging.

Kommunenes og fylkeskommunens ansvar for å drive helsefremmende og forebyggende arbeid er regulert i følgende lovverk med tilhørende forskrifter og retningslinjer:

  • lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven)
  • lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
  • forskrift om oversikt over folkehelsen
  • likestillings- og diskrimineringsloven.

Listen er ikke utfyllende.

5. Formål

Hensikten med partnerskapet for folkehelse er å samordne folkehelsearbeidet i Rogaland og bidra til å oppfylle hovedmålene i den nasjonale og regionale folkehelsepolitikken. Hovedmålene er å fremme god helse og utjevne sosiale helseforskjeller.

Hensikten med selve avtalen er å konkretisere oppgave- og ansvarsfordelingen mellom (navn) kommune og Rogaland fylkeskommune i det helsefremmende og forebyggende arbeidet.

Avtalen beskriver faste samarbeidsrutiner mellom partene og hvilke arbeidsmetoder som bør ligge til grunn for arbeidet i partnerskap for folkehelse i Rogaland.

Regionale føringer for samarbeidet:

Regionalplan for folkehelse i Rogaland er førende for arbeidet i partnerskapet. Hovedmålene i planen og for arbeidet i partnerskapet er å

  • fremme god helse og utjevne sosiale helseforskjeller
  • sikre god politisk og administrativ forankring i folkehelsearbeidet
  • drive et kunnskapsbasert folkehelsearbeid.

Hovedstrategiene i planen og for arbeidet i partnerskapet er å

  • skape støttende miljø for god helse på alle arenaer der folk ferdes og lever sine liv
  • iverksette en sunn helsepolitikk på alle nivå med politiske vedtak som viser tyngde og handlekraft i folkehelsearbeidet
  • synliggjøre helsefremmende og forebyggende arbeid som en sentral investeringsfaktor for vekst og utvikling
  • sikre at folkehelsearbeidet rettes mot faktiske utfordringer og er i tråd med tilgjengelig kunnskap om hvilke tiltak som fungerer
  • bidra til etablering av gode evalueringsrutiner for det regionale og lokale folkehelsearbeidet
  • synliggjøre forskningsbehov og være en pådriver for at det settes i gang nye forskningsprosjekt knyttet til regionalt og lokalt folkehelsearbeid i Rogaland.

De tre satsingsområdene i folkehelseplanen er:

  • attraktive og trygge lokalsamfunn: samfunns- og arealplanlegging
  • støttende miljø for psykisk helse
  • sunne levevaner

6. Tiltaksutforming og målgrupper i folkehelsearbeidet

Innsatsen i det forebyggende og helsefremmende arbeidet bør prioritere tiltak rettet mot hele befolkningen, og spesielt mot de som trenger det mest.

Innsatsen bør rettes mot hele helseårsakskjeden til helsetilstanden, spesielt på de grunnleggende årsakene til helseforskjellene. Tidlig innsats rettet mot barn og unge er samfunnsøkonomisk lønnsomt og anses som nyttig i arbeidet for å utjevne sosiale ulikheter i helse.  

Det anbefales å bruke Helsedirektoratets veivisere i lokale folkehelsetiltak

7. Ansvar og oppgavefordeling

Felles ansvar

  • sikre at kommunen og fylkeskommunen setter i verk tiltak og samordner sin virksomhet i folkehelsearbeidet på en forsvarlig måte, jf. §1 i Folkehelseloven
  • fremme folkehelse innen de oppgaver og med de virkemidler som kommunen og fylkeskommunen er tillagt, herunder utvikling og planlegging, forvaltning og tjenesteyting, jf. § 4 og § 20 i Folkehelseloven
  • organisere og følge opp et internt tverrfaglig samarbeid for å samordne virkemidler og ivareta det helhetlige folkehelsearbeidet
  • sikre nødvendig oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer i fylket og i kommunen, og at denne inngår som grunnlag for arbeid med planstrategi, jf. § 5, 6 og 21 i Folkehelseloven
  • sikre at det iverksettes nødvendige tiltak for å møte kommunens og fylkeskommunens folkehelseutfordringer, jf. § 7 i Folkehelseloven
  • bidra med kunnskaps- og erfaringsutveksling i partnerskapet
  • planlegge og gjennomføre samlinger og konferanser i partnerskapet
  • bidra til økt satsing på folkehelse i folkevalgtopplæring i kommunen og fylkeskommunen
  • involvere frivillige og næringsliv i det lokale og regionale folkehelsearbeidet 
  • formidle forsknings- og innovasjonsbehov til lokale forsknings- og utdanningsinstitusjoner.

Fylkeskommunens ansvar

  • samordne og understøtte lokalt folkehelsearbeid gjennom ledelse i partnerskapet og videreutvikling av dette
  • ha regionalt koordineringsansvar i nasjonale folkehelsesatsinger og tilsvarende
  • tilrettelegge for nettverksbygging, kunnskaps- og erfaringsutveksling og faglig styrking av partnerne
  • følge opp regionalplan for folkehelse i Rogaland, og fylkesdelplan universell utforming og regionalplan for et inkluderende samfunn
  • bidra med å kommunisere prosjekter og aktiviteter til partnerskapsaktørene og hele befolkningen
  • bidra med informasjon om aktuelle regionale og statlige tilskuddsordninger og tilby veiledning i søknadsprosessene
  • rapportere på partnerskapet som arbeidsmetode og bruken av partnerskapsmidler i politisk sak

Kommunens ansvar

  • videreutvikle folkehelsearbeidet og forankre det sektorovergripende arbeidet i kommunens organisasjon
  • sikre at det settes av tilstrekkelige egne ressurser til å koordinere folkehelsearbeidet
  • utarbeide en årlig handlingsplan som beskriver bruken av tildelte partnerskapsmidler og kommunens egenandel. Plan for evaluering skal inkluderes
  • bidra til å gjøre informasjon om lokale helsefremmende og forebyggende lavterskeltilbud lett tilgjengelig for kommunens innbyggere.

8. Bruk av partnerskapsmidlene

Rogaland fylkeskommune fordeler årlige midler til (navn) kommune, der tildelingen avhenger av organisasjonens egenandel og politiske prioriteringer i fylkeskommunen. Kommune må yte en egenandel tilsvarende det fylkeskommunale tilskuddet.

Midlene vil bli overført etter at årlig rapportering med handlingsplan og budsjett er godkjent. Restmidler skal synliggjøres.

Det fylkeskommunale tilskuddet og egenandelen skal brukes til gjennomføring av kunnskapsbaserte aktiviteter og/eller evaluering av prosjekter som er gjennomført i henhold til handlingsplanen. Inntil 50 prosent av midlene kan brukes til midlertidige oppdrag for å ivareta tiltak i handlingsplanen, for eksempel lønn. Midlene kan ikke finansiere drift i form av fast stilling.

9 Rapportering/dokumentasjon

(Navn) kommune svarer på en årlig rapportering om det lokale folkehelsearbeidet som fylkeskommunen sender ut i slutten av året. Rapporten skal vise hvilke tiltak som er gjennomført i henhold til handlingsplanen, og skal gi informasjon om hvordan partnerskapsavtalen har fungert.

10. Iverksettelse og oppsigelse av avtalen

Signert avtale gjelder fra dato for undertegning og inntil ny avtale foreligger. Avtalen kan sies opp etter skriftlig varsel fra en av partene med 6 måneders varsel.  

11. Reforhandling

Partene er innforstått med at lovendringer eller endrede driftsforutsetninger kan føre til at avtalen reforhandles.

12. Tvist

Ved tvist i sammenheng med avtalen skal dette primært løses ved forhandlinger. Ved andre forhold gjelder lov om voldgift.

Signatur

Fylkesdirektør og representant for kommunen, gjerne kommunedirektør, signerer avtalen.