Flere aktører på nasjonalt og regionalt nivå har som oppdrag å bidra inn i Program for folkehelse.
- Helsedirektoratet følger opp fylkeskommunene på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet.
- Alle fylkene møtes jevnlig for å utveksle erfaringer i et program for folkehelse.
- KS, Statsforvalteren i Rogaland, KoRus, RVTS og RKBU spiller også en rolle i programmet og bidrar med sin kompetanse og veiledning overfor kommunene.
I tillegg er andre forsknings- og utdanningsinstitusjoner knyttet til prosjekter sammen med kommunene, hvor de har ansvar for forsknings- eller evalueringsdelen, for eksempel Universitetet i Stavanger (UiS) og VID vitenskapelige høgskole.
Sist endret 19.09.2025 12.14