Tenk bane, kjør buss
Grunntanken i prosjektet er «tenk bane, kjør buss». Dette innebærer at opplevelsen av å ta Bussveien kan sammenlignes med den man får på moderne sporvogner. Rette traséer der bussen har prioritering, kombinert med moderne luftige busser, skal sørge for at totalopplevelsen blir noe helt annet enn slik det er å ta bussen i dag.

Bussveien skal ha:
- Presis fremkommelighet som sikrer kortere og mer pålitelige reisetider
- En linjeføring som gir passasjerene en komfortabel reise
- Høye arkitektoniske kvaliteter, som gjør at Bussveien kan integreres som en attraktiv del av bybildet og fremme god byutvikling.
Med sine 50 kilometer er Bussveien ett av de største samferdselsprosjektene i Norge. Når Bussveien er ferdig blir den Norges første fullverdige bussveisystem.
Nullvekstmålet
Bussveien er regionens viktigste svar på det nasjonale nullvekstmålet. Nullvekstmålet innebærer at all vekst i persontransport i byområdene skal skje ved at folk reiser kollektivt, sykler og går. Målet gjelder for hele byområdet under ett.
Næringstransport, både gods-, varetransport og transport til offentlig og privat tjenesteyting er unntatt nullvekstmålet.
Byutvikling
Bussveien skal gå gjennom områder med ulik karakter i forhold til bystruktur, befolkningstetthet, trafikkbilde, arealbruk med mer.
Bussveien vil ha en funksjon som arealstrukturerende akse for båndbyutvikling. Det forventes at fortetting, transformasjon og arealutvikling skjer langs Bussveitraséen.

Bussveitraséene er delt inn i fem ulike områdetyper:
- Bysentrum
- Lokalsenter
- Boligområde og spredt bebyggelse
- Næringsområde – kontor, handel og industri
- Natur- og kulturlandskap
Gode estetiske kvaliteter og prioritert fremkommelighet er virkemidlene som kan bidra til å gjøre Bussveien attraktiv og et prioritert valg av reisemåte.
Prioritering av trafikantgrupper
Bussveien skal ha en gjennomgående prioritet langs hele traséen - tilsvarende den skinnegående kollektivtransporten man finner i andre byer. Dette vil bidra til at Bussveien som et totalprodukt vil være et pålitelig kollektivsystem med en høy grad av regularitet.
Prioritert rekkefølge av trafikantgruppene er hovedsaklig:
- bussen i Bussveien
- gående og syklende
- øvrige bussruter
- næringstrafikk og varelevering
- øvrig trafikk.
I et sentrumsområde er det viktigere å prioritere de myke trafikantene enn det er i mindre sentrale deler av byområdet på Nord-Jæren.
Store forbedringer for gående og syklende

For å sikre at det ikke blir vekst i personbiltrafikken, bygger vi også sammenhengende gang- og sykkelsystemer langs Bussveien. Dette representerer den største satsingen på gående og syklende i vår region. Bussveien er med andre ord en storstilt satsing på samtlige myke trafikantgrupper i en skala vi aldri tidligere har hatt på Nord-Jæren.
Bussveien må være et attraktivt alternativ til bilen for at folk skal endre reisevaner. Det er derfor viktig at vi bygger Bussveien med god kvalitet og med materialer som har lang levetid, og som bidrar til en behagelig bussreise.