Konseptet Bussveien

Bussveien blir livsnerven i transportsystemet på Nord-Jæren.

Bussveien er ikke bare veien der bussen skal gå. Først når de nye bussene er på plass, og alt er bygget ferdig, får vi full valuta for pengene. De reisende kommer til å oppleve at Bussveien er mer lik en bybane enn et kollektivfelt. Når Bussveien er ferdig, blir den Norges første fullverdige bussveisystem.

Fakta om bussveien

    • Rette veistrekninger uten unødvendige svingebevegelser til stasjonene eller i rundkjøringer.  
    • Både bussveilinje A og B har seks avganger i timen. Der bussveilinje A og B kjører parallelt, på strekningen Sunde-Stavanger-Forussletta, er det 12 avganger hver time.
    • Bussveilinje A blir åpen hele døgnet.
    • 75 prosent av den 50 km lange Bussveien blir egne felt for bussen.
    • Der bussene kjører i blandet trafikk blir bussen prioritert.
    • Busslommene erstattes av kantsteinstopp. Det vil si at bussen stopper i veien, uten å svinge inn til siden. Høy kantstein gjør at adkomst til bussene er trinnfri.
    • Bussbilletter kjøpes via mobil eller fra automat på stasjonene.
    • Sanntidsinformasjon finnes på stasjonene og i bussene.

Adskilte kjørefelt for bussene

I Bussveien er det Bussveibusser som har hovedprioritet. Og i tre fjerdedeler av den 50 kilometer lange Bussveien blir det egne felt for bussen. Det vil i hovedsak bli benyttet to ulike prinsipper for kollektivfelt; midtstilt eller parallellført. Der bussene kjører i blandet trafikk blir bussene prioritert.

Midtstilt kollektivfelt

Illustrasjon av midtstilt kollektivfelt - Klikk for stort bildeMidstilt kollektivfelt får egne kjørefelt for bussene i midten av veien, med blandet trafikk på hver side og sykkel- og gangvei helt ytterst.

Parallellført kollektivfelt

Illustrasjon av parallellført kollektivfelt - Klikk for stort bildeParallellført kollektivfelt får egne kjørefelt for bussene på den ene siden av veien, blandet trafikk på den andre siden av veien og med sykkel- og gangvei helt ytterst.

Universell utforming

Stasjonene og bussene får universell utforming. Det vil si at Bussveien skal tilpasses behovene til for eksempel rullestolbrukere, barnevogner og blinde. Reiseinformasjon, sanntidsinformasjon, god belysning og ulike ventefasiliteter blir standard.

Spørsmål og svar om Bussveien

Artikkelliste