Bussveien er ikke bare veien der bussen skal gå. Først når de nye bussene er på plass, og alt er bygget ferdig, får vi full valuta for pengene. De reisende kommer til å oppleve at Bussveien er mer lik en bybane enn et kollektivfelt. Når Bussveien er ferdig, blir den Norges første fullverdige bussveisystem.
Fakta om bussveien
-
- Rette veistrekninger uten unødvendige svingebevegelser til stasjonene eller i rundkjøringer.
- Både bussveilinje A og B har seks avganger i timen. Der bussveilinje A og B kjører parallelt, på strekningen Sunde-Stavanger-Forussletta, er det 12 avganger hver time.
- Bussveilinje A blir åpen hele døgnet.
- 75 prosent av den 50 km lange Bussveien blir egne felt for bussen.
-
- Der bussene kjører i blandet trafikk blir bussen prioritert.
- Busslommene erstattes av kantsteinstopp. Det vil si at bussen stopper i veien, uten å svinge inn til siden. Høy kantstein gjør at adkomst til bussene er trinnfri.
- Bussbilletter kjøpes via mobil eller fra automat på stasjonene.
- Sanntidsinformasjon finnes på stasjonene og i bussene.
Adskilte kjørefelt for bussene
I Bussveien er det Bussveibusser som har hovedprioritet. Og i tre fjerdedeler av den 50 kilometer lange Bussveien blir det egne felt for bussen. Det vil i hovedsak bli benyttet to ulike prinsipper for kollektivfelt; midtstilt eller parallellført. Der bussene kjører i blandet trafikk blir bussene prioritert.
Midtstilt kollektivfelt
Midstilt kollektivfelt får egne kjørefelt for bussene i midten av veien, med blandet trafikk på hver side og sykkel- og gangvei helt ytterst.Parallellført kollektivfelt
Parallellført kollektivfelt får egne kjørefelt for bussene på den ene siden av veien, blandet trafikk på den andre siden av veien og med sykkel- og gangvei helt ytterst.Universell utforming
Stasjonene og bussene får universell utforming. Det vil si at Bussveien skal tilpasses behovene til for eksempel rullestolbrukere, barnevogner og blinde. Reiseinformasjon, sanntidsinformasjon, god belysning og ulike ventefasiliteter blir standard.
Spørsmål og svar om Bussveien
Første byggetrinn, mellom Stavanger og Sandnes, åpner i 2026. De ulike delene av Bussveien blir tatt i bruk så fort de er ferdig bygget. Bussveien får et eget design med nye, moderne busser og vil skille seg ut fra andre bussruter.
Bussveien bygges der det bor og jobber flest mennesker. Tog (lange reiser) og buss (korte reiser) utfyller hverandre. Passasjerene kan bytte fra tog til buss og omvendt på noen steder.
Nord-Jærens befolkning fortsetter å vokse. I 2015 var det cirka 242.000 innbyggere på Nord-Jæren. I 2040 er innbyggertallet ventet å øke til 300.000. Uten endring i reisevaner, øker køene og miljøproblemene i og rundt byene hvert år. Bussveien er ett stort prosjekt som er med på å gi Nord-Jæren renere luft og nullvekst i personbiltrafikken. Når flere velger å ta bussen, sykle eller gå blir det kortere bilkø for de som må kjøre.
Også øvrige bussruter vil bli bedre for passasjerene før og etter 2026. Kolumbus økte rutetilbudet sitt sommeren 2016, og fikk nye busser.
Vegdirektøren i Statens vegvesen leder gruppen. De andre medlemmene er fylkesordfører i Rogaland fylkeskommune, ordførerne i de fire kommunene og direktør i Jernbanedirektoratet. Statsforvalteren i Rogaland er med som observatør. Les gjerne mer om Bymiljøpakken her.