Handlingsprogram for samferdsel 2024‒2031

  1. 1 Innledning
  2. 2 Vedtak
  3. 3 Samferdselsstrategi for Rogaland 2022-2033
    1. 3.1 Økonomisk bærekraftige løsninger som ivaretar morgendagens behov
    2. 3.2 Klimaomstilling og livskraftig naturmiljø
    3. 3.3 Tilrettelegge for fremtidens transport
    4. 3.4 Trafikksikker transport for alle
    5. 3.5 Finansieringsstrategi
  4. 4 Viktige oppfølgingspunkter
    1. 4.1 Effektiv og målrettet planlegging
    2. 4.2 Rett standard på rett sted
    3. 4.3 Vedlikeholdsetterslep og fornying
    4. 4.4 Klimatilpassing av fylkesvegnettet
    5. 4.5 Bærekraft og klimagassreduksjon i arbeidet med samferdsel
    6. 4.6 Naturmangfold og landskapsvern for samferdselsprosjekter
    7. 4.7 Tilrettelegging for næringstransport
    8. 4.8 Innsats innen sykkel og gange
    9. 4.9 Kollektivtransport og ny mobilitet
    10. 4.10 Trafikksikkerhet
  5. 5 Økonomiske rammebetingelser
    1. 5.1 Investeringsramme
    2. 5.2 Eksternt finansierte prosjekter
      1. 5.2.1 Bymiljøpakken på Nord-Jæren
      2. 5.2.2 Gjesdalpakken
      3. 5.2.3 Haugalandspakken
      4. 5.2.4 Nye bompakker på Haugalandet
    3. 5.3 Driftsrammer
  6. 6 Fylkeskommunale investeringer på fylkesveg 2024-2031
    1. 6.1 Overordnet portefølje på fylkesveg
    2. 6.2 Nærmere omtale av prioriterte prosjekter i Handlingsprogram 2024-2031
      1. 6.2.1 Vegprosjekt
      2. 6.2.2 Gange og sykkel
      3. 6.2.3 Mindre utbedringer og fornying
      4. 6.2.4 Skred
      5. 6.2.5 Trafikksikkerhet
      6. 6.2.6 Miljø
    3. 6.3 Tunneloppgradering
      1. 6.3.1 Bakgrunn for tunneloppgradering på fylkesvegnettet
      2. 6.3.2 Behov knyttet til tunneloppgradering i Rogaland
      3. 6.3.3 Rammer til tunneloppgradering
      4. 6.3.4 Statlig kompensasjon
      5. 6.3.5 Prioriteringer
    4. 6.4 Programområder
      1. 6.4.1 Fornying/mindre utbedringer
      2. 6.4.2 Gange og sykkel
      3. 6.4.3 6.4.3 Trafikksikkerhet, inkludert aksjon skoleveg
      4. 6.4.4 Kollektiv
      5. 6.4.5 Miljø
      6. 6.4.6 Skred
      7. 6.4.7 Planlegging
      8. 6.4.8 Egenandel ny bypakke Haugesund
      9. 6.4.9 Oppgradering av vegklasser
      10. 6.4.10 Vegtiltak knyttet til kraftkrevende industri
  7. 7 Fylkeskommunale investeringer innen kollektiv - kapitalinnskudd til Kolumbus

7 Fylkeskommunale investeringer innen kollektiv - kapitalinnskudd til Kolumbus

For kollektiv er det lagt opp til årlige investeringer på mellom 30 og 88,5 mill. kroner, da hovedsakelig til ladeinfrastruktur for batterielektrisk drift. Disse investeringene gis i form av kapitalinnskudd (aksjeutvidelse) til Kolumbus AS.  

Rogaland fylkeskommune og Kolumbus eier som hovedregel ikke kjøretøy og fartøy knyttet til kollektivtransport, men den kommende overgangen til batterielektrisk drift vil kreve investering i ladeinfrastruktur. Tidligere var det mulig å få Enovastøtte på 40 prosent av investeringskostnadene, men dette programmet er avviklet. I økonomiplanen er det lagt opp til investeringer til kollektivtransport i form av kapitalinnskudd til Kolumbus AS. Tabellen under viser hvordan disse fordeler seg i løpet av handlingsprogramperioden. Det er usikkerhet knyttet til årene etter 2026.

Tabell 10 Investeringer knyttet til kollektivtransport i perioden 2024-2031 (millioner 2024 -kroner).

Tabell 10 Investeringer knyttet til kollektivtransport i perioden 2024-2031 (millioner 2024 -kroner).
Investeringer kollektivtransport (aksjeutvidelse Kolumbus AS)20242025202620272028202920302031
Tiltak       
Haugalandet buss   43  
Nytt sanntidsutstyr i forbindelse med nytt anbud  13,4    
Finnøy ferje ladeinfrastruktur   32,3  
Aksjeutvidelse Kolumbus uspesifisert   303030
Hurtigbåt Ryflyke31,6      
Ferjesambandet Utsira - ladeinfrastruktur39     
Ferjesambandet Lysefjorden - ladeinfrastruktur13,3      
Ruteproduksjon Dalane - ladeinfrastruktur32,3     
Ruteproduksjon Jæren - ladeinfrastruktur53,8     
Ruteproduksjon Ryfylke nord - ladeinfrastruktur  32    
Ruteproduksjon Ryfylke sør - ladeinfrastruktur   45,7   
Sum83,9099,532121303030