Indikatorer for integrering 2024 | IMDi viser til at det er en sammenheng mellom opplevd diskriminering, rasisme og utdanningsprestasjoner. Diskriminering kan føre til redusert faglig selvtillit og mindre tro på å lykkes i skolen, lavere trivsel, svekkede prestasjoner, sosioemosjonelle vansker. I en nyere undersøkelse oppgir 21 prosent av respondentene med foreldre født utenfor Vest-Europa, Nord-Amerika, Australia og New Zealand at de har blitt utsatt for rasistiske ytringer på skolen det siste året (Proba 2024a).
Les mer her: Indikatorer for integrering 2024 | IMDi.
Handlingsplan mot rasisme og diskriminering viser til at skolen skal ha nulltoleranse mot «krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering», herunder rasisme. Planen presenterer en rekke tiltak, og tiltak 17–20 er spesielt relevante for arbeidet i videregående opplæring:
- Styrke arbeidet med å utvikle trygge og gode skolemiljø
- helhetlig gjennomgang av arbeidet med å bygge trygge og gode skolemiljø
- Mer kunnskap om rasisme og diskriminering i utdanningsløpet
- Mangfoldsrådgivere skal gi råd og veiledning til elever som er utsatt for rasisme og diskriminering