Søkerhåndbok for rådgivere
6 Søknad med fortrinnsrett med frist 1. februar
6.1 Søknad om fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram på vg1 (§ 6-15)
Vilkår som må være oppfylt for å kunne søke:
- Søkeren må ha et omfattende behov for spesialundervisning.
- Søkeren har behov for inntak til et særskilt utdanningsprogram innenfor et ordinært opplæringsløp. Her kreves det en sakkyndig vurdering (§ 6–16 i forskrift til opplæringsloven). Det er den fylkeskommunale PP-tjenesten som er sakkyndige instans.
- Det må begrunnes hvorfor vanskene til søkeren gjør at valg av utdanningsprogram har svært mye å si for muligheten han/hun har til å fullføre videregående opplæring med yrkes- eller studiekompetanse. Dersom det er sannsynlig at søkeren kan fullføre 3 utdanningsprogram, har han/hun ikke fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram.
- Søkeren har rett til inntak til det særskilt valgte utdanningsprogrammet på Vg1 hvis han/hun har søkt på grunnlag av, og i samsvar med den sakkyndige vurderingen.
Søkere til § 6-15 bør prioritere tre utdanningsprogram på søknadsskjemaet i tilfelle han/hun ikke får innvilget fortrinnsrett.
6.2 Spesialundervisning i liten gruppe H – organiseringsform hverdagslivstrening (§ 6-17)
Noen elever med svært omfattende hjelpebehov får størst utbytte av opplæring i små grupper. Elevene har ulike grader av funksjonshemninger; store og sammensatte og/eller spesifikke lærevansker. Søkere til § 6-17 har rett til ett av tre søkte utdanningsprogram.
Undervisningen foregår i små grupper i spesielt tilrettelagte undervisningslokaler. Opplæringen består av å trene på aktiviteter i dagliglivet med tanke på at eleven skal kunne delta mest mulig selvstendig i framtidige bo- og fritidssituasjoner, dagsenter eller andre arbeidslignende aktiviteter.
Denne organiseringsformen avviker fra ordinær opplæring i alle fag, og gir ikke grunnlag for vurdering med karakter. Sluttkompetansen er grunnkompetanse, og eleven får et kompetansebevis som dokumenterer opplæringen fra videregående skole. Skolen utarbeider individuell opplæringsplan.
Elever fra grunnskolen som skal søke dette tilbudet må søke tre prioriterte utdanningsprogram til vg1. Elever som søker tilbudet videre til andre eller tredje år, vil få opp riktig kode i Vigo.
Organiseringsform hverdagslivstrening er knyttet opp til utdanningsprogrammene ved de skolene som vises i tabellen under. Husk riktig skole- og programkode.
BA – BABAT1 = bygg- og anleggsteknikk, DT – DTDTH1 = håndverk, design og produktutvikling, EL – ELELE1 = elektro og datateknologi, FD – FDFBI1 = frisør, blomst, interiør og eksponeringsdesign, ID – IDRET1 = idrettsfag, IM – IMIKM1 = informasjonsteknologi og medieproduksjon, HO – HSHSF1 = helse- og oppvekstfag, KD – KDKDA1 = kunst, design og arkitektur, MD – MDMDD1 = 1- musikk, ME – MEMOK1 = medier og kommunikasjon, NA – NANAB1 = naturbruk, RM – RMRMF1 = restaurant- og matfag, SR – SRSSR1 = salg, service og reiseliv, ST – STUSP1 = studiespesialisering, TP – TPTIP1 = teknologi- og industrifag.
6.3 Spesialundervisning i liten gruppe A – organiseringsform arbeidstrening (§ 6-17)
Enkelte elever med spesielle behov knyttet til læring og sosiale utfordringer trenger mer tilrettelegging enn det som tilbys i ordinære klasser. Elevene har generelle, sammensatte og spesifikke lærevansker, og behov for at opplæringen organiseres i mindre grupper. Opplæringen består av å trene på daglige gjøremål, og på arbeidssituasjoner som skal forberede elevene på framtidig tilrettelagt arbeid eller arbeidslignende aktiviteter.
Denne organiseringsformen avviker fra ordinær opplæring i alle fag, og gir ikke grunnlag for vurdering med karakter. Sluttkompetansen er grunnkompetanse med kompetansebevis som dokumenterer den opplæringen eleven har gjennomgått i videregående skole. Skolen utarbeider individuell opplæringsplan.
Elever fra grunnskolen som skal søke dette tilbudet må søke tre prioriterte utdanningsprogram til vg1. Elever som søker tilbudet videre til andre eller tredje år, vil få opp riktig kode i Vigo.
Organiseringsform arbeidstrening er knyttet opp til utdanningsprogrammene ved de skolene som viser i tabellen under. Husk riktig skole- og programkode.
BA – BABAT1 = bygg- og anleggsteknikk, DT – DTDTH1 = håndverk, design og produktutvikling, EL – ELELE1 = elektro og datateknologi, FD – FDFBI1 = frisør, blomst, interiør og eksponeringsdesign, ID – IDRET1 = idrettsfag, IM – IMIKM1 = informasjonsteknologi og medieproduksjon, HO – HSHSF1 = helse- og oppvekstfag, KD – KDKDA1 = kunst, design og arkitektur, MD – MDMDD1 = 1- musikk, ME – MEMOK1 = medier og kommunikasjon, NA – NANAB1 = naturbruk, RM – RMRMF1 = restaurant- og matfag, SR – SRSSR1 = salg, service og reiseliv, ST – STUSP1 = studiespesialisering, TP – TPTIP1 = teknologi- og industrifag.
6.4 Elever med behov for fysisk tilrettelegging (§ 6-17)
Alle elever har rett til en arbeidsplass som er tilpasset deres behov (opplæringsloven § 9a). En del funksjonshemmede elever har behov for spesielt utstyr eller spesielle hjelpemidler for å kunne gjennomføre opplæringen. Det kan dreie seg om hjelpemidler som tar stor plass, og utstyr som eleven låner fra NAV Hjelpemiddelsentral. Hjelpemidlene skal følge eleven ved overgangen fra grunnskolen til den videregående skolen.
Det er viktig at skolen så tidlig som mulig får melding om elever som har behov for fysisk tilrettelegging og eventuelt andre fysiske behov som har betydning for opplæringstilbudet. Slik kan skolene sørge for at nødvendig utstyr og eventuell ombygging er klart når eleven begynner ved skolen.
6.5 Elever med behov for punktskriftsopplæring (§ 6-17)
Sterkt svaksynte og blinde elever har rett til nødvendig opplæring i punktskrift og opplæring i bruk av nødvendige tekniske hjelpemidler (opplæringsloven § 3-10).
Elevene har også rett til nødvendig opplæring i å komme seg til, fra og rundt på skolen. Før det blir gjort vedtak om slik opplæring skal en sakkyndig vurdere elevens behov. Den sakkyndige vurderingen skal legges ved søknaden om inntak til videregående opplæring.
6.6 Elever med rett til opplæring i eller på tegnspråk (§ 6-18)
Ungdom som har rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 3-1 som har tegnspråk som første språk, har rett til å velge videregående opplæring i et tegnspråklig miljø, eller rett til å velge å bruke tolk i ordinære videregående skoler. Retten er avgrenset til de utdanningsprogrammene og programområdene som skolen tilbyr.
Knutepunktskoler for hørselshemmede
Knutepunktskoler er ordinære fylkeskommunale videregående skoler som har tilrettelagt opplæringstilbud for døve og sterkt tunghørte elever. Hetland videregående skole er knutepunktskolen for hørselshemmede i Rogaland. Skolen er tilrettelagt spesielt med tanke på hørselshemmede elever. Det er tatt spesielt hensyn til mulighetene for organisering i mindre grupper, og god lydteknisk tilrettelegging for elever som har cochleaimplantat (CI) eller høreapparat.
Elever som har behov for tolk, får tilbud om det. Skolen gir opplæring i og på tegnspråk i fellesfagene norsk, engelsk og tegnspråk. Deler av opplæringstilbudet blir gitt med tolk.
Ønsker du andre programfag enn det Hetland kan tilby, må du søke direkte til den skolen som har disse fagene. Hørselsfaglig avdeling oppretter samarbeid med skolen, og tolker fra Hetland kommer til skolen og tolker fagene der.
I fag hvor det er egne læreplaner for døve og sterkt tunghørte, gir lærere fra Hetland vgs. undervisningen på tegnspråk.
Sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten skal blant annet ta stilling til
- søkerens behov for å få opplæring i og på tegnspråk etter opplæringslovens § 3-9.
- om søkeren har andre vansker utover hørselshemningen, slik at det kan være behov for spesialundervisning (opplæringslova § 5-1)
- om det er behov for opplæring utover tre år (opplæringslova § 3-1, femte ledd)
Les mer om Hetland vgs. som knutepunktskole her.