Kvalitetsmelding 2024

1 Kvalitetsmeldingen kort fortalt

Utdanningsløpet fra barnehage, grunnskole og videregående opplæring skal legge til rette for at alle barn og unge får like muligheter til å leve meningsfulle liv. I skolen utvikler elevene kompetanse som de trenger for å leve et godt liv og for å lykkes i videre opplæring. Å fullføre videregående opplæring er blitt en forutsetning for en stabil og varig tilknytning til arbeidslivet. Opplæringen i skole og lærebedrift har mange formål, den skal blant annet åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene og lærlingene historisk og kulturell innsikt og forankring (Kunnskapsdepartementet 2023 s. 14).

Videregående skole og opplæring i bedrift er en svært viktig arena for å forberede unge, og en del voksne, på videre studier og arbeidsliv. Fullføringsgraden har økt de senere årene, men den må bli enda høyere, og derfor er det avgjørende å vurdere og følge opp kvaliteten på opplæringen.  

Målet med kvalitetsmeldingen er å bidra til større oppmerksomhet om kvaliteten i opplæringen (Udir 2023). Meldingen skal være et utgangspunkt for dialog, drøfting og planlegging av arbeidet med kvalitetsutvikling i fylkeskommunen. Å forbedre kvaliteten i opplæringen er viktig for den enkelte elev og lærling, for Rogaland som fylke og for den samlede kompetansen i nasjonen som helhet. Kvalitetsmeldingen er Rogaland fylkeskommune sitt svar på lovkravet om at fylkestinget minst én gang i året skal få informasjon om læringsmiljøet, læringsresultatet og gjennomføringen i videregående opplæringen. 

1.1 Mål for videregående opplæring

Kunnskapsdepartementet presenterer i statsbudsjettet 2023-2024 tre overordnede mål som beskriver samfunnsoppdraget. Målsettingen er at alle skal få utnytte evnene sine, at samfunnet får den kompetansen som trengs for det grønne skriftet, til utvikling av velferdssamfunnet, til utjevning av forskjeller og til å ivareta demokratiet. De tre overordnede målene til Kunnskapsdepartementet er:

  • Kunnskap legger grunnlag for demokrati, velferd, omstilling og bærekraft
  • Samfunnet og arbeidslivet har tilgang på relevant kompetanse
  • Kunnskapssektoren utjevner sosiale og geografiske forskjeller

Rogaland fylkeskommune sine satsingsområder 2021-2025 skal bidra til å følge opp de nasjonale føringene. Satsingsområdene er:

  1. Fremme et godt læringsmiljø
    Skolene og lærebedriftene skal bygge et inkluderende og mangfoldig læringsmiljø som skal fremme fellesskap, trivsel, læring og god psykisk og fysisk helse for alle.
  2. Vektlegge en aktiv elev- og lærlingrolle
    Opplæringen skal være basert på at elever og lærlinger reflekterer over sin egen læring, forstår sine egne læringsprosesser og tilegner seg kunnskap på selvstendig vis. Det skal være en vurderingspraksis der forventningene er tydelige og der elevene og lærlingene deltar i vurderingen av eget arbeid og reflekterer over læring og faglig utvikling.
  3. Kvalifisere til arbeid og studier
    Opplæringen skal være tilrettelagt og relevant slik at den enkelte elev/lærling blir godt kvalifisert og forberedt til studier og yrkesliv
  4. Utvikle profesjonsfelleskap
    De ansatte i skolene utgjør et profesjonsfelleskap som skal mestre utfordringer sammen, reflektere over og evaluere egen praksis, og videreutvikle virksomheten på grunnlag av felles kunnskapsbase og aktuell forskning. Faglige ledere og instruktører skal sammen med ledelsen i bedriften arbeide for å skape et godt læringsmiljø for lærlingene.

I forbindelse med Opplæringsutvalget og Fylkestinget sin behandling av kvalitetsmeldingen i 2023, vedtok de følgende:

  • Opplæringsutvalget ser behov for at heim-skule samarbeidet blir vurdert i neste års kvalitetsmelding.
  • Fylkestinget ber om at fylkesdirektøren ved neste kvalitetsmelding inkluderer mer informasjon angående hvordan skolene håndterer gjengmiljøer, rus og vold i skolen.

Hvordan skolene håndterer gjengmiljø, rus og vold er presentert i kapittel 7.3. Overordnet er disse temaene knyttet til elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Skolenes hjem-skole-samarbeid er vurdert i kapittel 7.4.

Antall elever, lærlinger og voksne. Illustrasjon - Klikk for stort bilde

Antall elever: 16.568, antall lærlinger: 6053 og antall voksne: 2035