Kvalitetsmelding 2023

Forord

Kvalitetsmeldingen er et viktig verktøy for å jobbe systematisk med å videreutvikle læringsmiljø og læringsutbytte for lærlinger og elever. Meldingen skal gi de folkevalgte en beskrivelse av tilstanden innenfor den videregående opplæringen i Rogaland fylkeskommune. Meldingen vil derfor kunne være et viktig kunnskapsgrunnlag for politiske beslutninger. Videre vil meldingen være et godt underlag for konstruktiv dialog mellom folkevalgte, lærerorganisasjonene og fylkesadministrasjonen.

De offisielle gjennomføringstallene målt over fem og seks år er fortsatt økende. Det forteller at det jobbes godt innenfor opplæringsfeltet i fylket. Det er likevel grunn til noe uro for lavere skoleårsgjennomføring de siste årene. Selv om dette er også noe en ser på nasjonalt nivå, er dette viktig å jobbe med i tiden fremover.

Mot slutten av rapporten vies det plass til å beskrive hvordan Fullføringsreformen og ny opplæringslov vil bidra til å nå målene om økt gjennomføring. Fylkeskommunens inkluderingsprosjekt støtter opp om denne målsetningen og er også beskrevet.

Vi som jobber med videregående opplæring, er stolte av årets melding. Vi kjenner oss igjen i analysene, og er klar for å ta fatt på utfordringene.

Eiliv Fougner Janssen, avdelingssjef opplæringsavdelingen

Bilde forside i pdf-utgave: Nong/Unsplash

Alle figurene i kvalitetsmeldingen har tabeller for enklere lesing med leseutstyr. dette kommer i tillegg til tabeller integrert i figurene.

Innholdsfortegnelse

  1. 1 Introduksjon
    1. 1.1 Mål for videregående opplæring
  2. 2 Opplæring i korte trekk
  3. 3 Gjennomføring
    1. 3.1 Fullført og bestått innen fem/seks år
      1. 3.1.1 Hvor langt kom de som ikke har fullført og bestått innen fem/seks år?
    2. 3.2 Fullført og bestått i løpet av ti år
    3. 3.3 Skoleårsfullføring
      1. 3.3.1 Elever som har sluttet i løpet av skoleåret
    4. 3.4 Videregående opplæring for voksne
    5. 3.5 Tiltak for økt gjennomføring
      1. 3.5.1 Oppfølgingsansvarlige
      2. 3.5.2 Sommerskolen
  4. 4 Læringsresultater fra skole
    1. 4.1 Karakterer
    2. 4.2 Karakterutvikling
      1. 4.2.1 Standpunkt versus eksamenskarakter
      2. 4.2.2 Eksamensgjennomføring
      3. 4.2.3 Klage på standpunkt, muntlig lokalt gitt eksamen og privatisteksamen
    3. 4.3 Privatister
    4. 4.4 Tiltak for bedre læringsresultater
      1. 4.4.1 Nettskolen
      2. 4.4.2 Entreprenørskap i den videregående utdanningen
      3. 4.4.3 Forberedende tilbud for minoritetsspråklige
      4. 4.4.4 Helhetlig fag- og yrkesopplæring (HFY)
      5. 4.4.5 Internasjonalisering
      6. 4.4.6 Fengselsundervisning
  5. 5 Resultater fra fagopplæring
    1. 5.1 Løpende kontrakter
    2. 5.2 Flere får læreplass
    3. 5.3 Overganger
    4. 5.4 Fag- og svennebrev
    5. 5.5 Lærebedrifter
    6. 5.6 Hevinger
    7. 5.7 Lærekandidatordningen
    8. 5.8 Tiltak
      1. 5.8.1 Læreplasskoordinatorer
      2. 5.8.2 Søkbare, statlige ekstramidler for flere læreplasser og økt fullføring
      3. 5.8.3 Prosjektleder
  6. 6 Læringsmiljø
    1. 6.1 Elevundersøkelsen
    2. 6.2 Lærlingundersøkelsen
    3. 6.3 Mobbing
      1. 6.3.1 Saker meldt til statsforvalteren
      2. 6.3.2 Mobbing på arbeidsplassen
    4. 6.4 Psykisk helse
    5. 6.5 Tiltak for bedre læringsmiljø
      1. 6.5.1 Flying Start
      2. 6.5.2 Forskningsprosjektet INTERACT – kvalitet i klasseromsinteraksjoner
      3. 6.5.3 «Prosjekt gjennomføring»
      4. 6.5.4 Veiledningsgruppe for sosialrådgivere
      5. 6.5.5 Livsmestringskurs
      6. 6.5.6 Veiledningsnettverk
      7. 6.5.7 Inkluderende skolenærvær
      8. 6.5.8 Skolemestringsgruppe
      9. 6.5.9 Akktiv KomUng
      10. 6.5.10 Helsestasjon for ungdom
      11. 6.5.11 Kommunesamarbeid
      12. 6.5.12 Regionalt samarbeid, SAMVER
      13. 6.5.13 Hybelboere
  7. 7 Oppfølgingstjenesten
    1. 7.1 Glidelåsen
    2. 7.2 Unginvest
  8. 8 Veien videre
    1. 8.1 Kvalitetsutvikling
      1. 8.1.1 Fullføringsreformen
      2. 8.1.2 Ny opplæringslov
      3. 8.1.3 Økt gjennomføring – inkluderingsprosjektet
    2. 8.2 Økt innvandring
    3. 8.3 Utfordringer dimensjonering
    4. 8.4 Fagopplæring
    5. 8.5 Samarbeidet med NAV
  9. 9 Vedlegg
    1. 9.1 Skolevise resultater
    2. 9.2 Kommunevise resultater