Nærings- og innovasjonsstrategi for Rogaland

1 Innledning

Med regionreformen har fylkeskommunene fått styrket sin rolle som samfunnsutvikler. Skal Rogaland fylkeskommune spille en aktiv og stimulerende rolle i utviklingen av fylket vårt, trenger vi en offensiv nærings- og innovasjonsstrategi. Denne strategien beskrives i dette dokumentet. Grunnlaget for strategien er fylkeskommunens utviklingsplan, hvor FNs bærekraftmål er sentrale. I tillegg kommer våre tre prinsipper for næringsutvikling: kompetanse, omstillings- og endringsvilje samt koordinering og samarbeid.

Vi vil skape næringsutvikling og innovasjon gjennom kombinasjoner av eksisterende kunnskap, ferdigheter og kompetanse. Samtidig skal vi ivareta det samfunnsansvaret vi har – overfor blant annet miljø, etikk, utdanning, arbeid samt ansvarlig forbruk og produksjon.

For å ta gode beslutninger er det avgjørende med kunnskap. Teknologioptimisme må veies opp mot arbeidsmiljø- og personvernutfordringer, natur- og jordvern opp mot utbygging av næringsarealer, kulturminner og masseturisme; fornybare opp mot ikke-fornybare ressurser.

Kompetansen som kan føre til suksess, er spredt rundt i ulike nærings- og fagmiljø i fylket. Rogaland fylkeskommune har derfor gjennomført en bred involveringsprosess i arbeidet med nærings- og innovasjonsstrategien. Strategien skal skape en felles retning for en bærekraftig omstilling i hele næringslivet i Rogaland

1.1 Mål og visjon

Nærings- og innovasjonsstrategiens mål er å forenkle og samskape løsninger for framtiden. Visjonen vår er å bidra til innovasjon for bærekraftig verdiskaping.

Rogaland fylkeskommune ønsker å spille en sentral rolle i å skape felles retning for en helhetlig, bærekraftig næringsutvikling, samt å legge til rette for økt samarbeid. Nærings- og innovasjonsstrategien legger derfor føringer for hvordan man vil prioritere og forvalte offentlige ressurser, blant annet gjennom virkemiddelapparatet.

1.2 En kunnskapsbasert nærings- og innovasjonsstrategi

Alle regioner har særegne muligheter og forutsetninger for næringsutvikling. Både regjeringen, OECD og EU anbefaler å utnytte disse styrkene og skreddersy prioriterte satsingsområder.

"Smart spesialisering" er EUs metode for å få dette til, og nærings- og innovasjonsstrategien for Rogaland er basert på denne. Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) oppfordrer fylkeskommunene til å bruke metoden og har derfor utarbeidet en veileder spesielt tilpasset det norske regionale forvaltningsnivået.

Metodikken tar utgangspunkt i fylkets fortrinn og fokuserer på de mulige innovasjons- og samarbeidsområdene som mest sannsynlig vil styrke landsdelens næringsutvikling. Denne utviklingen er aldri lineær og stopper aldri opp, likevel har prosessen en framgang og følger en viss inndeling i faser. Ved bruk av «smart spesialisering» kan Rogaland fylkeskommune ta en pådriverrolle for utvikling av nye nisjer og næringsområder basert på eksisterende styrker og fortrinn. De neste fasene vil være gjennomføring av prosjekter samt måling og læring etter beskrivelse i den nasjonale veilederen.

1.3 Involvering og samskaping

Det har vært en bred involveringsprosess i arbeidet med å utvikle nærings- og innovasjonsstrategien for Rogaland. Basert på analyse- og kunnskapsgrunnlaget fra blant annet NORCE, samt alle innspillene fra deltakerne i involveringsprosessen, har det utpekt seg tre strategiske satsingsområder samt tre overliggende prinsipper for en bærekraftig nærings- og innovasjonsutvikling i Rogaland.